Nekromanti Good old days (Star Wars-kampanjtanke)

MrG

Swashbuckler
Inte för att jag har tid med att börja en ny kampanj just nu, men har en idé som kan få ligga och broderas ut tills tiden finns.

Allt började egentligen i somras när jag såg Star Wars-utställningen i Örnsköldsvik och vi blev sugna att se om den nya filmerna. Och efter sträcksett dem i helgen fick jag en tanke på hur mycket underutnytjade miljöer det finns i dem. Så jag funderade på en kampanj i miniepisoder (typ en till två spelkvällar styck) som handlar om det som sker runt omkring filmernas historier. Oftast med olika karaktärer i varje episod. Och temat The good old days tilltalar för att det finns så mycket missär att grotta i.

Så folk får gärna hjälpa till att bolla idéer, så här ser första utkastet ut:

Episod 1
A day at the race
Roller som allsköns patrask
En plott om spel och dobbel kring podracandet på Tattoin, kanske kryddat med lite intriger och sabotage

Episod 2
Slumming in Curason
Roller som uteliggare, hälare, drogförsäljare och hora
Bakgatorna på stadsplaneten Curason. Missär. En sen där de coola jedisarna i bakgrunden jagar lönnmördare, men handlingen handlar annars om att hålla sig undan från den brutala lagmakten och kanske om att göra en stöt mot en rik ambasadör

Episod 3
In the army now
Roller som stormtroopers
Plotter om hur det är att vara i barackerna, träna, lära känna trevliga jedisar och i slutet få orderna om att skjuta dem i ryggen

Episod 4
Prison break
Roller som fångvakter på dödstjärnan
Allt börjar med att man får in en prinsessa, sedan spelar man fram tills fritagningen av henne

Episod 5
Dagobar nights
Roller som bor i ett träsk
Porträttera Dagobar som amerikanskt sydstatsträsk, inskränkta familjer som fiskar odjur. Yoda tittar förbi och beklagar sig om sin odugliga nya elev. Funderar på en släktsaga typ Romeo och Julia

Episod 6
The good old days at Jabba
Roller som festprissar hos Jabba the Hut
Har ingen mer story klar, mer än att man får se handlingen från Jedins återkomst från kulissen från att Leia dyker upp till att kryssaren går sönder

Episod 7?
Codys
Rollerna klonade stormtrupper
Handlingen: efter imperiets fall så har en grupp stromtrupper blivit friställda, men vad gör fem pers med samma ansikte och som bara egentligen kan slåss när freden har kommit?

Och kanske
Episod 0
Fall of the Sith
Rollerna jedis
Om hur jedisarna i ett heligt krig jagar de sista sitharna och förgör dem. Proträttera jedis som skurkar som vill utrota en annan gren av religonen. Ha lite skillnader och ingen mörk och ljus väg av kraften, så allt det framstår som senare propaganda.

Men det går säkert att hitta mer miljöer och bättre plottar, så bolla gärna tankar.

-Gunnar (som ska försöka se Clon Wars snart)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad gäller episod 7: Jag har för mig att det blivit kanoniserat att bara den första vågen stormtroopers var kloner, och att efterföljande var rekryterade som vanliga soldater. Vilket också, om jag minns rätt, är anledningen till att de stormtroopers som skjuter mot snorungar och deras prinsessor är såpass mycket mindre kompetenta än deras kolnföreträdare...

Inte för att vara en spoilsport, alltså, för det är väl fullt möjligt att jag dels har fel och dels att det finns ett par långlivade kloner som klarar sig igenom hela konflikten...

//Krank, nörd

MrG

Swashbuckler
Oh, jag uppskattar nördigheter :gremsmile: Fast att ha en plott med veterandkloner som överlevt i tjugofem/trettio år av strider och är bland de sista gör det bara bättre ;-)

-Gunnar (har lite nördpoäng själv också)

Poseur

Swashbuckler
Visst var det så att de första klontrupperna(så småningom stormtrupperna) var klonade utav jango fett. Men ensådär lite före första (episod4) filmen så är alla stormtrupper vanligt rekruterade militärer, vanligt folk alltså...
Något som är konstigt dock är att stormtrupperna är galaktiska imperiets elittrupper:S

/poseur nörd och måste påpeka att det är väldigt svårt att skjuta med strålpistol.

Snow

Swashbuckler
Cool tanke. Har du spanat in "Troops"?
Det är som cops, fast med stormtrupper på tattoine.

Kanske denna länken:
http://www.youtube.com/watch?v=gO6rqAJ3mGc

Min sök-fu är begränsad av mitt kassa bredband just nu. Du hittar säkert.

Ha inte med jar-jar. Han kommer döden dö så fort han syn :)s.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Poseur said:
Visst var det så att de första klontrupperna(så småningom stormtrupperna) var klonade utav jango fett. Men ensådär lite före första (episod4) filmen så är alla stormtrupper vanligt rekruterade militärer, vanligt folk alltså...
Jo, det var ju alltså det jag skrev. Om man skulle göra en grej om stormtroopers som efter ep. 6 ska försöka klara sig utan stora imperiet i ryggen och så, så är de alltså antagligen vanliga rekryterade fåntrattar. Fast som sagt, det vore ju dödscoolt med gamla veteran-kloner också =)

Flurtis

Hero
Hallå, dom där små nallebjörnarna då? Skitballt och spela stammedlemmar när Luke och Compani dumpar ner ifrån himlen, med massa konstiga prylar. Om inte annat så kan det bli ett rätt så festligt komiskt inslag i kampanjen.

//Flurtis

MrG

Swashbuckler
Ewokerna är en kul tanke, och skulle vara en kontrast då allt annat är rätt skitigt och eländigt. Fast jag vet inte om jag ska ha en "ljus" historia med. För övrigt så skippar jag ju också de två filmerna om ewokerna :gremwink:

Och så har jag inga bra plottupplägg för nallarna... förslag?

-Gunnar (som sett troops, men inte tänkte på det, så tackar för påminnelsen)

Pilzefrau

hon/henne
Förlåt mig så jättemycket.
När en person som beskriver sig som nörd gör något sånt här känner jag mig obligerad att rätta till. Coruscant heter det, Curason låter som nåt franskt. Eller är det jag som är den sämre nörden som inte känner till Curason?

Jag kan ju också föreslå en episod:
Invasionen av Naboo
Roller som folk i staden Theed
Hur vardagslivet fullständigt kraschar när droiderna invaderar. Man får veta att drottningen fångas och att Senaten inte vill göra något.

MrG

Swashbuckler
Helt rätt, jag insåg efter jag postat att jag stavat som en kratta, men det är min stavning och inte nörderi :gremtongue:

Invassionen av Naboo var en cool tanke... läggs på minnet

-Gunnar (som tycker besservissrande hör till gott nörderi)

Flurtis

Hero
Nu är jag ingen större Star Wars nörd så du får ursäkta termerna "nalle" och "Nalle planeten" :gremtongue:

Plotförslag 1. Det rasar ett krig på nalleplaneten mellan Nalle stam 1 och Nalle stam 2. Nalle stam 3 försöker hopplöst förmedla mellan stam 1 och 2. Spelarna tar på sig rollen som Primitiva Nalle ambassadörer som med hjälp av spjut, bristande retorik och lite hjälp ifrån Luke Skywalker o Compani lyckas förena Nallestammarna till det kommande storslaget emot imperiet.

Plotförslag 2. Lite mer mörkare upplägg. Imperiets styrkor anländer och börja bygga "sköld generatorn" (För det är väll det som dom spränger i filmen?) Hur ser Ewokerna på dom nya "utomjordingarna", hur blir dom bemöta av imperiets styrkor? Vad händer när imperiet fångar hövdingens dotter för att ha som husdjur etc?

Plotförslag 3. Nalle björn X råkar krypa in i ett av imperiets fordon och försvinner, upp till spelarnas nallebjörnar att försöka följa efter och leta upp nallen. Under resan får karaktärerna lära sig sig vad en robot är, hur man styr ett rymdskepp samt vad tyngdlöshet innebär. Och vem vet nån av nallebjörnarna kanske har anlag för kraften.....

//Flurtis, ursäktar nallen

Poseur

Swashbuckler
varför inte lägga en episod som går ut på att döda jar jar?

/poseur blev sugen på brutalt star wars spel nu...

Ulfgeir

Swashbuckler
Du kan ju även låta dem spela Uggnauther eller liknande patrask på Bespin när Imperiet kommer och tar över efter Lando's vanstyre.

/Ulfgeir

MrG

Swashbuckler
Jag köper helt klart "nallarna" massa bra ewokidéer, mest tänd på att låta dem komma i kontakt med mycket tech och hantera den faschinerand bra.

Köper också Ulfgeirs ide om Bespin, skulle kunna bli ett schysst scenario om facklig revolt och hur den går snett då de inte bara får Imperiets hjälp att avsätta Lando utan nya problem när Imperiet själva ska ta över driften (med nedskärningar som direkt konsekvens) och även när deras boss Vader håller på och springer runt och har sönder saker...

-Gunnar (så mycket idéer, så lite rollspelstid)