Nekromanti Google släpper ny Chromebook.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
https://www.google.com/intl/en/chrome/devices/landing-acer.html

Google släpper sin nya laptop.
Ser riktigt trevligt ut för $199.
Det är deras OS på den, men 320GB hårdisk med 100GB extra lagring i Googles molntjänst.

Har slängt iväg en beställning på en så får vi se hur den är men om man vill ha en billig laptop för att surfa på endast så tror jag den här kan vara perfekt.

Storuggla

Champion
Det ser faktiskt intressant ut. Men för mig är möjligheten att spela Crusader Kings 2 och Hearts of Iron väldigt viktigt, och det lär väl inte fungera.

Storuggla, kräver säkert stuff

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tänker mig att ChromeOS är bäst för den som faktiskt har internet via sladd eller trådlöst nätverk hela tiden. Ser inget om 3G. Jag har hört att det finns områden i världen där öppna trådlösa nätverk är vanligt, men där är jag isåfall sällan.

Sen är jag skeptisk till att det där extrautrymmet på Google Drive bara gäller i två år... I mina ögon är det i stort sett liktydigt med att det inte finns, inte kan litas på, inte går att utnyttja.

Arfert

Facit
Tja, nåt för skolor kanske, eller för de som vill ha nåt rejält billigt att skriva, blogga och surfa med, och behöver ett vanligt tangentbord.

Skulle vara perfekt för min dotter som är 10. Fast hon kan nog nte köra SIMS på den.

Och hur är batteritiden?

Antar att den hamnar på 3500:- med svenskt tangentbord. OM den kommer.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Arfert said:
Tja, nåt för skolor kanske, eller för de som vill ha nåt rejält billigt att skriva, blogga och surfa med, och behöver ett vanligt tangentbord.

Skulle vara perfekt för min dotter som är 10. Fast hon kan nog nte köra SIMS på den.

Och hur är batteritiden?

Antar att den hamnar på 3500:- med svenskt tangentbord. OM den kommer.
Inget krom på den här datorn, alltså. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Samma skäl som jag haft för att köpa netbooks, alltså.

Jag är inte alltför impad av specsen jämfört med, säg, nästan vilken EEE som helst. Min 1015PEM, som jag sålde för att den hade för stor skärm, hade också dual core, men längre batteritid. Varför använder Chromebooken intel, när Atom funkar så mycket bättre för små laptops?

Nåja, jag håller mig nog till mina EEE-burkar, jag. Skriva, blogga, surfa och programmera. Och ett tangentbord jag står ut med att skriva längre texter på =)

Arfert

Facit
Om de säljer en laptop med Chrome för säg 1800:- till 2500:- i Sverige så är det väl OK, men om de börjar kosta 3000-5000 spänn så förstår jag inte hur det ska vara konkurrenskraftigt. Det är ju trots allt ett rätt begränsat OS. Och jag gissar att de där burkarna är inte så lite plastiga och lågbudget.

Gillade dock deras stationära "Mac Mini", Chromebox . Fast en riktig Mac mini kan man ju köra Adobe CS6 utan problem på. Till exempel.