Så, Gothcon har bytt anmälningssystem. Jag upplever att det nya är… Tja, inte mindre krångligt än det gamla, och att det inte heller förklarar sig bättre.
Så jag har just navigerat det, och tänkte bidra med en liten guide för rollspels-lagledare:
Jag tänker inte ge Gothcon-folket någon egentlig skit för det här, för jag fattar ju också att resurserna är knappa och att man måste prioritera och att det kanske inte finns så många färdiga system som är anpassade för just Gothcons sätt att göra grejer.
Men jag tänker hålla tummarna för att ett par av de här grejerna en vacker dag kan automatiseras – i idealfallet skulle det ju i princip bara vara att gå till arrangemanget på hemsidan, klicka "anmäl" vid rätt pass, och så skulle man tillfrågas om lagnamn, och så skulle ens varukorg automatiskt fyllas i med allt som behövdes. Det här med att behöva gå steg för steg och aldrig i processen kunna se mer än ett steg framåt… det är inte… idealiskt.
Så jag har just navigerat det, och tänkte bidra med en liten guide för rollspels-lagledare:
- Man kan inte göra något utan ett konto, så skaffa det först.
- När du har ett konto, gå till "Mina Lag" och skapa ett. Man anmäler sig generellt som lag, inte individ. Känner man sig modig kan man ha ett enmans-lag som man sedan försöker fylla med löst folk antingen här på wrnu eller på plats på GothCon.
- Köp en biljett. Den måste vara betald och klar innan du gör något annat.
- När biljetten är köpt, så dyker det upp nya val under Arrangemang. Så gå dit, och anmäl ditt lag till de pass du tänkt dig.
- När du anmält ditt lag till passen, behöver du själv komma ihåg hur många pass du anmält dig till och köpa så många laganmälningar i Butik-delen. Ja, det här betyder att du måste göra minst två separata köp i systemet.
Jag tänker inte ge Gothcon-folket någon egentlig skit för det här, för jag fattar ju också att resurserna är knappa och att man måste prioritera och att det kanske inte finns så många färdiga system som är anpassade för just Gothcons sätt att göra grejer.
Men jag tänker hålla tummarna för att ett par av de här grejerna en vacker dag kan automatiseras – i idealfallet skulle det ju i princip bara vara att gå till arrangemanget på hemsidan, klicka "anmäl" vid rätt pass, och så skulle man tillfrågas om lagnamn, och så skulle ens varukorg automatiskt fyllas i med allt som behövdes. Det här med att behöva gå steg för steg och aldrig i processen kunna se mer än ett steg framåt… det är inte… idealiskt.