Gothcon 2020s anmälningssystem

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Så, Gothcon har bytt anmälningssystem. Jag upplever att det nya är… Tja, inte mindre krångligt än det gamla, och att det inte heller förklarar sig bättre.

Så jag har just navigerat det, och tänkte bidra med en liten guide för rollspels-lagledare:
  • Man kan inte göra något utan ett konto, så skaffa det först.
  • När du har ett konto, gå till "Mina Lag" och skapa ett. Man anmäler sig generellt som lag, inte individ. Känner man sig modig kan man ha ett enmans-lag som man sedan försöker fylla med löst folk antingen här på wrnu eller på plats på GothCon.
  • Köp en biljett. Den måste vara betald och klar innan du gör något annat.
  • När biljetten är köpt, så dyker det upp nya val under Arrangemang. Så gå dit, och anmäl ditt lag till de pass du tänkt dig.
  • När du anmält ditt lag till passen, behöver du själv komma ihåg hur många pass du anmält dig till och köpa så många laganmälningar i Butik-delen. Ja, det här betyder att du måste göra minst två separata köp i systemet.
Nytt för i år är också att man behöver betala under tiden man gör bokningar och beställningar, till skillnad från tidigare då man kunde boka och sedan betala till postgiro. Så ha plånkan redo =)

Jag tänker inte ge Gothcon-folket någon egentlig skit för det här, för jag fattar ju också att resurserna är knappa och att man måste prioritera och att det kanske inte finns så många färdiga system som är anpassade för just Gothcons sätt att göra grejer.

Men jag tänker hålla tummarna för att ett par av de här grejerna en vacker dag kan automatiseras – i idealfallet skulle det ju i princip bara vara att gå till arrangemanget på hemsidan, klicka "anmäl" vid rätt pass, och så skulle man tillfrågas om lagnamn, och så skulle ens varukorg automatiskt fyllas i med allt som behövdes. Det här med att behöva gå steg för steg och aldrig i processen kunna se mer än ett steg framåt… det är inte… idealiskt.

luddwig

Lawful evil
På tal om det nya anmälningssystemet, någon som hittat information om när man senast måste betala lagavgifterna för bokade spelpass?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
luddwig;n342781 said:
På tal om det nya anmälningssystemet, någon som hittat information om när man senast måste betala lagavgifterna för bokade spelpass?

Jag vet inte om det körs automatiskt eller manuellt på något vis, men det står iaf nånstans att det inte räknas som att man egentligen bokat förrän man betalat. Däremot har jag inte heller sett något specifikt datum.

Min killgissning här är att de tänker att om man får fler bokningar än spelledare så ger man förtur i betalnings-ordning. Typ. men jag har absolut inget alls att grunda den gissningen på utöver hur jag tycker att det ser ut som att systemet funkar från "andra sidan".

luddwig

Lawful evil
krank;n342782 said:
Jag vet inte om det körs automatiskt eller manuellt på något vis, men det står iaf nånstans att det inte räknas som att man egentligen bokat förrän man betalat. Däremot har jag inte heller sett något specifikt datum.

Min killgissning här är att de tänker att om man får fler bokningar än spelledare så ger man förtur i betalnings-ordning. Typ. men jag har absolut inget alls att grunda den gissningen på utöver hur jag tycker att det ser ut som att systemet funkar från "andra sidan".
Ja, åtminstone på några av arrangemangen står det:

"OBS! För att du och ditt lag ska räknas som anmält behöver du först anmäla dig till arrangemanget, sedan köpa en "Lagavgift Rollspel" i vår butik. Bara lagledaren behöver köpa avgiften."

Om vi ponerar att din gissning är rätt. Jag bokar tre pass men betalar bara för två i första läget och för det tredje passet tre veckor senare. Vilket av mina pass får då det senare betalningsdatumet?

Puckohue

Warrior
På önskelistan: ett automatiskt system för att bilda lag av individuella anmälningar.