Nekromanti GothCon - De Bortglömda Kategorierna

Lycan

Hero
4. Vad var sämst med Gothcon?

Den bittra brunnen i Kandra var genomuselt. Att Gothcons rollspelsgrupp tillåter ett sådant scenario anno 2005 och kallar det rollspel överstiger min fattningsförmåga. Den Bittra Brunnen i Kandra får omedelbart gå och ställa sig i The Parade of Shame and Eternal Horror utan att passera gå.

5. Vad spelade ni för medelmåttiga rollspel då?

Vägen hem hade ganska välskrivna och spelvänliga rollpersoner som vi hade görkul med. Tyvärr saknades det dock, som så ofta är fallet, vettiga incitament för rollpersonerna att låta sig dras in i handlingen på det sätt som var meningen (samarbeta tätt med herr Trolle), vilket gjorde att vi helt hamnade utanför storylinen och mest gled omkring och plottade mot varandra, vilket iofs var roligt :gremtongue: Tyvärr fick jag inte heller sodomera fröken Dufva med hennes far prästen utslagen av sprit i slafen bredvid, men det är smällar man får ta.

6. Vilket scenario som verkade bra sabbades av en usel spelgrupp/spelledare?

Fem och Slottsmysteriet var bra och genomarbetat. Riktigt lyckat konventsscenario med en realistisk tidslinje, lättspelade rollpersoner, häftiga spelledarpersoner med tydlig och intressant karaktär, och en ändå ganska spännande plot som rollpersonerna drogs in i på ett ganska...logiskt (eller vad man nu ska säga) sätt. Tyvärr spelade två av spelarna i min grupp inte alls (de var nybörjare så de är förlåtna), och då dessa var Esgithe och Eli föll stora delar av gruppdynamiken samman.

Vad värre var så klämde SL ihop handlingen på ungefär två och en halv timme (han skulle göra något, vi körde söndagspasset), vilket gjorde att jag knappt fick spela Alvhild alls (ball karaktär f ö) :gremfrown: Bitchade en del med Ymir, men alldeles för mycket av (den redan knappa) tiden gick åt en massa meningslösa utskickningar av folk och regelbös med Elis runor. Synd, för scenariot verkade mysigt.

7. Blev du sugen på att arrangera något nästa Gothcon? Inspiration? Idéer?

En canastaturnering borde man verkligen göra. Fantastiskt roligt spel. Dessutom är jag väldigt sugen på att arrangera ett enkelt, inte-särskilt-ambitiöst halvfantasyscenario för alla som mest vill spela roliga karaktärer i fyra timmar och inte störas av en osannolik handling som rollpersonerna egentligen helst inte hade velat ha något att göra med.

Såg dessutom några som satt och lirade MECCG vilket vidare sporrade mina planer att ordna en MECCG-draft någon gång. Har redan ordnat lite boosters, bl a en box limited METW-boosters, så det blir kanske av någon gång. Är mest osäker på intresset för MECCG :gremtongue:

Foggmock

Myrmidon
4. Att ... jag inte fick min namn-butt förrens en timme innan jag behövde dra hem på söndagen. Hur jävla svårt kan det vara? Att de dessutom skulle ha mig till att föreställa arrangör för Witch Trial Live istället för Fem och slottsmysteriet när de väl fått mitt namn rätt... omghax. Sen sov jag för lite och för dåligt också, men det är sånt som brukar hända. :gremlaugh:

5. Eh, inga alls. :gremsmirk: :gremcrazy:

6. Tja, det enda passet jag var involverad i rollspel var skoj så.. Not applicable.

7. Ja! Ett Warcraft the RPG-scenario i lättsam fantasystil, med fantastiska episka äventyr och överdrivna rollpersoner. Tyvärr är jag helt black på vad för sorts händelser scenariot skulle snurra runt, men antagligen något klassiskt. I värsta fall får jag gå till The big list of RPG plots och sno ett par och skriva äventyret runt.

Olle Linge

Snigel

Att Yassilus och Gardener inte fick en ordentlig chans.

Bäh, jag spelledde bara och om det var något pass som sabbades så lär det ha varit på grund av mig. Personligen tycker jag det varierade från "ok" till "bra", så för mig sabbades nog inget pass.

Ja, mycket inspirerad. Det är svårt att veta hur det går, men att arrangera ett indiecon vore roligt samt att på detta (eller i alla fall på något sätt) arrangera magneter och mirakel. Det skulle i så fall vara på rätt liten skala, men i alla fall.

LeJonklev

Swordsman
4. SJ:s trafik Kalmar-Göteborg.

5. Inga.

6. Skulle inte säga förstört men min andra spelledaromgång blev ganska seg av att alla involverade borde ha sovit istället.

7. Försöker att alltid arra rollspel på GothCon. Har ett halvfärdigt konventsscenario till Skymmingshem jag avser konvertera till shi2 och skriva klart.

Foggmock

Myrmidon
4. SJ:s trafik Kalmar-Göteborg.

Vad sägs om att fixa en bil till nästa år? Måste ju finnas minst två Gothconnare till från Kalmar menar jag.. Så länge jag hinner få ut mitt plastkort kan jag köra, men Svensk Kassaservice och Vägverket motverkar mina planer, och papperslappen hinner gå ut innan nästa GC.

LeJonklev

Swordsman
Låter som ett bra förslag. Har dock inget körkort själv (det är ju så jävla dyrt!). Ligger iofs ganska långt in i framtiden för tillfället.

/Johan

Fasen dom här kategorierna hade jag ju helt glömt bort! :gremwink:

4. Att min spelgrupp inte var med. Då kunde man inte bara sätta sig ned och börja spela nått (utan man är tvungen att hitta en grupp som ska börja spela nått eller fråga några som inte gör nått särskilt)

5. Hidden menace , tyckte inte att äventyret kändes särskilt seriöst (vilket iof troligtvist inte var meningen) Men det var inte oseriöst på ett jätte kul sätt. Dock så blev det ganska kul i alla fall eftersom jag just då befann mig i ett tillstånd någonstans mellan den vakna världen och "drömvärlden" :gremtongue: och det mesta blev roligt i mina öron. :gremlaugh:

6. Driftin' too far from shore dock så vet jag inte om spelet verkligen blev sabbat eller inte... eftersom det var jag som SL:ade. Tyckte dock att jag det var inte min bästa prestation som spelledare... Dock så tyckte jag att spelarna räddade situationen väldigt bra.

7. Jupp! Vill arrangera och känner mig rätt inspirerad:D Hade faktiskt tänkt att arrangera i år, men jag hade inte tid. Kommer troligtvist att arrangera ett rollspels äventyr... Är dock inte hundra på vad för slags äventyr det ska bli...

Funderar på ett C&C äventyr, ett All flesh must be eaten äventyr (d.v.s. en massa ZOMBIES) eller kanske ett Cyberpunk/Sci-fi äventyr (antingen N2 eller Cyberpunks mutant)

quisling

Warrior
4.
Den bittra brunnen i Kandra var genomuselt. Att Gothcons rollspelsgrupp tillåter ett sådant scenario anno 2005 och kallar det rollspel överstiger min fattningsförmåga. Den Bittra Brunnen i Kandra får omedelbart gå och ställa sig i The Parade of Shame and Eternal Horror utan att passera gå.
Så sant som det var sagt. Drabbades av panikfrossa när jag fick utskicket och förstod vad jag skulle tvingas spelleda i två pass. Det hela avlöpte dock ganska väl tack vare spelsugna spelgrupper med lång rollspelsvana. Tack för det! Men GothCon borde införa obligatorisk korrekturläsning en månad eller två innan där scenarion kan förkastas om de inte håller måttet - det var våldsamt fantasilöst och... ja, den som vill får höra mer. Känns onödigt att gnälla vidare. Det var helt enkelt inte vad man förväntar sig som betalande spelare, kan jag tänka mig.

Jocke

Man med skägg
4. Vägen Hem. Onispirerat äventyr utan någonting what-so-ever. All potensial till ett trevligt skräckäventyr saboterades av tori amos citati på medeltida karaktärer, den serie av helt absurda händelser som äventyretsskteltt bestod av. och så vidare. Enda sättet att rädda äventyret är att SL ignorerar allt utom rollpersonerna. Eller det går fan inte heller när de är mellan 16 och 20 och ogifta. Allt var Dåligt. Inget var bra. Jag snodde min SL:s scenario och läste det. Därefter insåg jag att han FAKTISKT hade gjort ett förbannat bra jobb.

5. Hidden Menace var ett medelmåttingt zombiescenario skrivet av en amerikan på 80 talet. vad det gör på gothcon förstog jag inte. I mördarens spår var en typisk western del två, Alltså seg och menlös om man varesig har spelat del ett eller tänker spela del tre. Hade man som jag spelat del ett var det ganska segt och lite lagom menlöst.

6. Bli Snygg Eller Rappa På Svenska är det närmaste jag kommer i den här kategorin. Vår sl var rädd för att prata och hade typ scenskräck. så vi fick spela untan inbrått i fem timmar. Det var kul. Sen slog han på ett band. SL lyckades dock inte förstöra scenariot. men det var det närmaste vi kom.

7. Jag är mer sugen på att arangera en kvalitetskontroll så att arangörernas scenarion blir bättre än vad de föreställt sig.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Att det inte fanns några fyndlådor med mystiska skräpmoduler i affärerna och att Spelwebben fick så usla lokaler. Jag gillar att ha någon form av träffpunkt där man kan umgås med gamla bekantingar och spela spel av olika slag.

Jag tyckte inte att Ghostage blev särskilt bra när vi spelade det. Inte för att jag tycker att spelledaren var dålig utanför att jag inte fattade någonting. Själva konceptet med gisslandramat var häftigt men jag hade föredragit att de var lite mer ordinära brottslingar snarare än religiösa fanatiker.

Jag blev sugen på att arrangera men i så fall snarare till LinCon än till GothCon. Dåliga scenarion eller ej så har i alla fall GothCon ett betydligt större utbud. Jag har en idé som jag gått och klurat på i ett år och som jag egentligen bara behöver skriva ner och bearbeta.

entomophobiac

Low Prep High Play

Hmm. Jag tar upp allt som jag tyckte var dåligt.
1) Jag jobbade i köket. Inte alls lika mycket som tidigare år, men oavsett vad så kändes det korkat när man jobbar för lön hela veckorna.

2) Jag spelade nästan ingenting, utan dreggade istället runt med en polare, fikade inne i stan' och tävlade i att förklara varför vi var mycket bättre än alla nördarna på konventet...

3) Jag hittade inga medforumiter. Tror att ett par siktades - framförallt när jag satt och drygade mig i matkön på lördagen - men mycket mer än så kan jag inte yttra mig om.

Spela?

Se svaret på femman...

O ja! Jag ska arrangera någonting till LinCon; troligtvis ett lite säreget Borderline scenario som kommer ha rätt höga krav etc. Det blir jag som skriver det och en polare som tar hand om det ansträngande arrangemanget i sig.

Annars funderar jag på att skriva lite andra scenarier också, men den som lever - och bryr sig - får se.

EchonCique

Hero
Tror att ett par siktades - framförallt när jag satt och drygade mig i matkön på lördagen - men mycket mer än så kan jag inte yttra mig om.
Haha det var du som försökte vara dryg.. :gremsmile:

entomophobiac

Low Prep High Play
Haha det var du som försökte vara dryg..

Vadå försökte? Jag lyckades stenhårt :gremgrin:

I alla fall till en början, när jag inte behövde inse hur mycket folk som skulle traska förbi.

ordagnir

Veteran
MECCG på förslag? allvar?? mina ögon tåras.. röstar för detta med stort JAA och är säker på att mina kompisar i MECCG gruppen instämmer helhjärtat.
Jag o säkert några till skulle garanterat komma till gothcon bara för att spela MECCG. Visst en bit från Umeå men vadå jag åker till finland o spelar turneringar som det är nu så....

Kan jag bidra med något har du några funderingar om upplägg? Hör gärna av dig isf

MVH Martin