Nekromanti Gothcon, va´gör man?

Nässe

Myrmidon
Efter många års rollspelande ska jag nu på mitt första goth-con, och faktiskt mitt första konvent. Börjar bli riktigt pepp. Fokus kommer vara att:

1 gå till indierummet, slå läger, aldrig gå hem
och
2 träffa forum-folk

Tror att det är en rätt solid plan. Finns det annat man inte borde missa? Vad gör ni på konvent? Någon som spanat in något särskilt på årets gothe-gruva? Hoppas för övrigt att det inte kommer några sådana där´na nördar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det bästa är att inte spela alls, utan bara hänga och umgås. I varje fall det första året. Då slipper man en massa stress om att hitta salar och arrangemang och grejer.

Så jag tycker att din plan låter awesome. Jag kommer att hänga kring spelmakarrummet där jag i år har "butik" tillsammans med Krille, och i Indierummet där resten av min spelgrupp lär spendera större delen av konventet.

Max Raven

T12-kultist
Spela Äventyrssommar! :gremlaugh:

Om vi kan få ihop nog med folk så kommer jag att köra ett scenario. Med lite Lovecraft. :gremwink:

Vanligtvis brukar jag hänga i Indierummet rätt mycket, handla prylar och spelleda en del (som en del av GC-staff då) samt göra annat smått och gott.

Jag är superineffektiv på GothCon dock, så ta gärna råd från någon annan. :gremwink:

Björn den gode

Swashbuckler
Jag tror att den frågan har ungefär lika många svar som antalet besökare tänkte jag skriva men insåg sen att det nog inte är sant, den frågan har ungefär 8 svar.

a) Spelar Magic hela konventet. (Gäller en stor del av besökarna)

b) Spelar figurspel hela konventet (Gäller också rätt många)

c) Spelar/Arrangerar sitt favoritbrädspel 3 pass och fyller sen upp resten av passen med andra brädspel.

d) Flummar runt och umgås med vänner, lånar brädspel från någon av alla brädspelsbarer och spelar med vänner och ibland nya vänner, kanske prövar på något annat ett av passen.

e) Hänger i indierummet (det här är förhållandevis få av konventbesökarna som gör men en förhållandevis stor andel kommer härifrån forumet)

f) Åker med sitt rollspelsgäng och spelar 4-5 konventsscenarion under helgen, sover bort ett pass på morgonen men spelar å andra sidan flummiga lätta kortspel/brädspel hela nätterna.

g) Volontärjobbar och har sen 1-2 pass med specifika saker man vill göra, umgås med folk från kategori f på nätterna.

h) Kategorin för dig som känner att du inte passar in i någon av de andra, gör lite av varje, och passerar förvånansvärt ofta de olika affärerna (utan att göra några större inköp.)

Själv var jag länge en c) som spelade 3 partier Diplomacy, och sen arrangerade sm i Maffia resten av konventet. Numera är jag till större delen en kategori d) fast drömmer ibland om att vara några av de andra kategorierna men prioriterar i slutändan ändå alltid att umgås med folk som jag redan känner.

Jag tycker att man verkligen ska ta chansen att vara med i turneringarna om man är en brädspelare med tävlingsinstinkt, det blir på något sätt en mycket renare spelupplevelse av att spela med främlingar, och de flesta (inte alla förstås) främlingar på Gothcon är väldigt trevliga. Det känns dessutom enklaste sättet att skaffa sig nya bekantskaper då det är lite högre tröskel än att få ihop ett rollspelslag eller dylikt.

Det sagt så känns det som att kategori c) är utdöende, vilket inte minst märks på att utbudet av turneringar av brädspel blir sämre år från år.

Nässe

Myrmidon
krank said:
Det bästa är att inte spela alls, utan bara hänga och umgås. I varje fall det första året. Då slipper man en massa stress om att hitta salar och arrangemang och grejer.

Så jag tycker att din plan låter awesome. Jag kommer att hänga kring spelmakarrummet där jag i år har "butik" tillsammans med Krille, och i Indierummet där resten av min spelgrupp lär spendera större delen av konventet.
Då ska jag titta förbi, säga hej, och spendera mina pengar!

Nässe

Myrmidon
Max Raven said:
Spela Äventyrssommar! :gremlaugh:

Om vi kan få ihop nog med folk så kommer jag att köra ett scenario. Med lite Lovecraft. :gremwink:
Lätt vi gör det! :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Just på GothCon kan auktionen på lördagen vara värd ett besök. Nu missade jag fjolårets GC, men tidigare har den varit rätt underhållande, och stundtals väldigt informativ när utroparna drar lite historia och bakgrund om de obskyra saker som dyker upp.

Unfair

Hero
Spela casual magic och hänga i indie rummet. Och om det blir tid över så ska jag hinna med ett rollspel och ett brädspel, sedan kan det omöjligt hinnas med mer.