Nekromanti Gothconpub 2011

Helmgast
En hel del av er har åtminstone nån gång besökt Gothconpuben, ett arrangemang som startades av Ripperdoc 2005 och adopterades av Shaguliterna 2006. Det är ett inofficiellt arrangemang (Gotchon är alkoholfritt vet ni) som hållts dagen innan konventet på Chalmersområdet

Tyvärr verkar det som att det inte blir så i år. Jag lämnar Chalmers snart och har inte möjlighet att hyra publokaler där och ingen av oss shaguliter känner till någon annan lokal vi kan vara i.

Det vore synd om denna tradition dog ut, det är mycket trevligt att få träffa er forumiter. Om ingen av er vill ta över projektet i någon ny lokal så tänkte jag att jag styr om det till där det en gång började - som hemmafest.

Jag bor femton minuters promenad från Hvitfeldtska/Gothcon och har en trea på 55 kvadrat med några soffor och bord samt gott om brädspel. Finns intresse kanske jag bygger/hyr en provisorisk bardisk som kan sättas upp i vardagsrummet.

Vad tycker ni potentiella gäster? Är det värt att omvandla Gothconpuben till en något mindre hemmatillställning?

Det lär ju bli knökfullt med folk, men vad gör det?
Gothconpuben började ju så så varför inte?

Jag lär nog dyka upp i alla fall.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ja det är värt att omvandla Gothconpuben till en hemma fest för det vore väldigt tråkigt ifall den försvann.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Finns det alternativ?

Att använda någon Chalmerist/forumit som kontaktperson vid lokalhyrningen? Det måste ju finnas ett gäng Chalmerister här på forumet.

Ligger det några mundan-pubar i området? Det kanske går att höra med dem om de är intresserade av att ha ett gäng brädspelande gäster? Det är ju en torsdagskväll, så det borde vara en lugn kväll i vanliga fall, och så vitt jag minns är gothconpubbarna rätt städade tillställningar.

Helmgast

Att använda någon Chalmerist/forumit som kontaktperson vid lokalhyrningen? Det måste ju finnas ett gäng Chalmerister här på forumet.

De är inte bara det att jag slutar på Chalmers. Dessutom har Chalmers infört mycket hårdare regler på vem som får hyra, det var därför vi flyttade från Focus till Bulten 2010. Anledningen till att jag fick hyra Bulten är att jag tidigare varit med och arrangerat konserter (bland annat i samband med Way out west). Så ska det va pub på Chalmers krävs att det är i regi av någon tidigare föreningsaktiv på Chalmers.

Ligger det några mundan-pubar i området? Det kanske går att höra med dem om de är intresserade av att ha ett gäng brädspelande gäster? Det är ju en torsdagskväll, så det borde vara en lugn kväll i vanliga fall, och så vitt jag minns är gothconpubbarna rätt städade tillställningar.

Jo, det finns några. Foxes (http://www.foxes.se) ligger väldigt nära och Johannebar (http://www.johannebar.se/) är rätt nära också. Dock vet jag inte hur man ska göra bordsbokning och så. Men såklart kan forumsöl på någon av dessa två (eller någon annan i närheten, kan inte komma på nån just nu).

Lutar fortfarande åt att hemmafest är mer gemytligt än forumsöl. Ni får gärna övertyga mig.

G

Guest

Guest
Vi kan ju höra med Rotary, annars kan jag höra på studenternas hus, vilket är GUs största kårhus och ligger mycket närmre hvitfeldska, ovanvåningen har väl tillochmed använts av just gothcon vid något tillfälle, medans puben i källaren fortfarande utnyttjats till sitt syfte...

/Zorbeltuss

Helmgast
Studenternas hus vore jättebra! Om det leder till att Gothconpuben blir av och att någon annan tar ansvaret vore det topp.

seinet

Swashbuckler
Själv skulle jag föredra att ha en exklusiv lokal för oss, givetvis går det kanske att hyra en en pub för en kväll för privat tillställning men det kan nog bli dyrt. Då åker jag hellre över hela stan för att trängas i en liten lägenhet med alla er goa gubbar.

/Seinet Wintermute - Skall roa sig med matlagning nu.

Dimfrost

Special Circumstances
Hemmafest är ju alltid trevligt! Om du nu står ut med att låta ditt hem invaderas av horder med blandade nördar. :gremsmile:

Helmgast
Hemmafest är ju alltid trevligt! Om du nu står ut med att låta ditt hem invaderas av horder med blandade nördar.

Ni är så välkomna! Enda problemet är väl att det inte kommer få plats så många som på de senaste pubarna.

Ezping Orm

Hero
Studenternas hus skulle vara en suverän lösning om det går att ordna. Vi är sex personer som arrangerar gothconpuben så får vi bara tag på någon som kan stå som kontaktperson så fixar vi allt det andra.

De senaste åren så har vi haft runt 100-125 gäster per år. Det skulle kännas väldigt tråkigt att bara kunna bjuda in hälften.

/Jonatan

ripperdoc

Myrmidon
Redan andra GothCon-pubben (eller var det första?) blev totalt knökfull på min 40-kvadratare, och då var fenomenet rimligen betydligen mindre välkänt. Konsekvensen av att ha det som hemmafest måste ju tyvärr bli att en del helt enkelt inte får komma in :gremsmile:

Studenternas hus kostar några tusenlappar har jag för mig, men inte så farligt. Platsen är fenomenal för GothCon. Ge det ett försök!

/RipperDoc - som sörjer den extremt låga sannolikheten att han kan komma på GothCon

seinet

Swashbuckler
Några tusenlappar är ju inte så farligt, ifall man nu räknar med att det kommer hundra personer så kan man ju ta en inträde på en hundring. Det hade inte varit för mycket enligt mig och det hade genererat 10.000 i entréinkomst. Eventuellt överskott kan man ju ge till välgörenhet eller något sådant.

/Seinet Wintermute - Lagade precis en helt suverän Pasta Carbonara.

Helmgast
Seinet said:
Några tusenlappar är ju inte så farligt, ifall man nu räknar med att det kommer hundra personer så kan man ju ta en inträde på en hundring. Det hade inte varit för mycket enligt mig och det hade genererat 10.000 i entréinkomst. Eventuellt överskott kan man ju ge till välgörenhet eller något sådant.
Det är nog inte helt enkelt att få så hög betalningsvilja. Det har till och med varit gäster på puben som tagit med sig egen öl på den tiden då vi inte ens hade entréavgift, då är det ganska långt steg till att ta 100 kronor i dörren. Vi får se hur det blir.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Seinet said:
Det är nog inte helt enkelt att få så hög betalningsvilja. Det har till och med varit gäster på puben som tagit med sig egen öl på den tiden då vi inte ens hade entréavgift, då är det ganska långt steg till att ta 100 kronor i dörren. Vi får se hur det blir.
Jag har inget problem med att betala en entre avgift om det innebär att Gothconpuben kan leva vidare.

seinet

Swashbuckler
Tror den egna medhavda drycken beror på antingen att det är en viss vara som saknas eller att det är en rest från tiden då det var mer som en hemmafest (räknar det som hemmafest även om lokalen varit på annan plats än någons hem). Oavsett vad beror det nog inte på snålhet, själv är jag ju en sucker för torr brittisk cider och då helst Green Goblin (jävligt snygg flaska), därför jag har haft med mig det vid något tillfälle.

/Seinet Wintermute - Har precis jobbat klart för dagen, nu är det dusch och sedan sova som väntar.

seinet

Swashbuckler
Hur går det?

Händer det något på den här fronten, blir det hemmafest eller har ni lyckats ordna lokal?

/Seinet Wintermute - Borde försöka äta frukost nu.

Helmgast
Re: Hur går det?

Vi ordnade lokal nyligen, så nu ska det göras vägbeskrivning och inbjudan. Den nya lokalen (Emilsborg) ligger 15 minuters promenad från konventet, och för den som inte gillar att gå finns det buss.