Nekromanti Gottköpsgreve

Player

Veteran
det borde väl vara möjligt i eon att köpa en förläning (grevskap eller baroni) och på det sättet tillgodogöra sig den titel som landområdet medför. antag att en mycket rik sabrisk handelsman till rp köper grevskapet Alni, borde denne då inte få titeln "Greven av Alni"? nu var detta ett överdrivet exempel då grevskapet Alni torde vara för dyrt för en rp att köpa, men ett baroni borde ju vara rimligt för en välsituerad köpman? vad skulle ett grevskap respektive ett baroni kosta? även om ni själva kanske inte gjort liknande köp i era kampanjer, skulle en liten hint vara till stor hjälp, jag har nämligen ingen som helst uppfattning vad för summor det rör sig om.

tack på förhand

Korpen

Hero
Hm, jag betvivlar att det under några som helst omständigheter skulle vara möjligt att köpa sig både en titel och förläning samtidigt. Däremot så skulle det vara möjligt att få sådant som betalning för stora lån istället för kontanter, t.ex handelsmannen var en av de viktigaste långivarna i ett imbördeskrig och finansierade den vinnande sidan med någon miljon.
Jag skulle dock säga att det är MYCKET enklare att få en titel än en förläning, eftersom även en stor mänge adliga saknar förläningar så är konkurrensen mkt hårdare om ett ledigt skulle dyka upp.

Mouja

Hero
Hmm... jag anser att ett rimligt pris beror på mycket:
<ul style="list-style-type: disc">[*] Vill ägaren bo kvar?[*] Hur bördig är marken?[*] Finns det ett eller flera slott?[*] Hotar du ägaren om livet?[*] Använder du Övertala, Diplomati, Krigsföring.. ja allt för att försöka övertala honom/henne till ett bra pris?[*] Vart ligger det?[*] Har du högt rykte?[*] Är du på god fot med den som säljer?[*] Super du ägaren under bordet innan du kommer med förslaget?[*] Har du hjälpt ägaren förut så denne vet om du är en bra karl/kvinna?
[/list]

Mer orkar jag inte komma på nu.. men är det ett positivt svar på de flesta frågor skulle jag säga att ett rimligt pris skulle ligga på runt.... 400'000 - 800'000 silver?
Det är också beroende på inflationen i ditt Eon, är den hög eller låg? Springer Rpna runt med 400'000 på fickan så skulle jag dubbla priset, osv.

Player

Veteran
så har det varit i verkligheten i alla fall, men det är möjligt att sådana möjligheter inte finns i eon (vilket jag ändå finner föga troligt, då eon brukar, på ett ypperligt sätt, införliva verklig historia i spelet).

Titeln får man knappast på köpet.
det är ju det man borde få: jag köper grevskapet Alni och blir därmed greven av Alni. tycker i alla fall jag.

Köper man ett stycke mark (förläning) blir man väl något i stil med friherre/storbonde.
friherre är ju en adlig titel, som i vissa länder motsvaras av baron...

Korpen

Hero
Precis, det är skillnad mellan landägare och länsherre. En länsherre styr ett område, men han äger inte all mark inom det. Ungefär som regeringen styr riket, men de äger inte all mark i Sverige.

Korpen

Hero
det är ju det man borde få: jag köper grevskapet Alni och blir därmed greven av Alni. tycker i alla fall jag.
Då tycker du fel :gremtongue:
Köper du all mark i grevskapet, så blir du en stor jordägare som är under Grevens jurisdiktion (stavade jag rätt?). Egentligen så finns inget band mellan en Titel med förläning och jordÄGANDE, även om läsherren inte äger en enda m2 i länet så har han rätt att ta upp skatt från dem som gör det.

Player

Veteran
jajja, då får jag tacka för svaret i alla fall.

vad kan ett landområde på 600 tunnland kosta i alni då för en rik jevla köpman? jag har som sagt ingen som helst uppfattning.

Krille

Super Moderator
"vad kan ett landområde på 600 tunnland kosta i alni då för en rik jevla köpman? jag har som sagt ingen som helst uppfattning."

Gissning: 3000-6000 pund silver, motsvarande omkring 1,5-3 ton silver, beroende på hur bördig marken är. För det får du en yta som är ca 1700 meter i kvadrat.

Pendragon

Swashbuckler
Ska han bli adlig så krävs det att konungen får för sig att adla personer, och det är en politisk process, inte en ekonomisk.
Det förutsätter att kungen inte får för sig att adla personer i utbyte mot fördelaktiga penninglån, när det finns behov av sådana... :gremwink:

Men titlar bör nog köpas separat från mark, och en titel är väl inte automatiskt lika med en förläning?

Eller är jag inne på mer senmedeltida företeelser nu?

Joel - som alltid uppfattad Mundana i allmänhet och Consaber i synnerhet som tämligen senmedeltida

Krille

Super Moderator
"Eller är jag inne på mer senmedeltida företeelser nu?"

I alla fall osabriska. Pengar är inte ett särskilt stort problem för kronan. Däremot kan det vara intressant att adla folk av politiska skäl, som till exempel Rafali.

Pendragon

Swashbuckler
Mjo... men jag har svårt att tänka mig att Drunok och Soldarn är lika ekonomiskt välmående... Soldarn som blir rövknu... öhum... invaderat av troll allt som oftast och Drunok som är...just Drunok. :gremwink:

Men som jag frågade innan, är titel automatiskt lika med förläning? Finns det inga icke-landägande adelsmän av högre titel än riddare?

/Joel - som faktiskt medverkar till en websida han med. Välkomna till Drunoks Drängar!

Fahnen

Swordsman
Jag uppfattar drunok som ett fattigt land (dvs befolkningen har mat men inte pengar) med dålig komunikation...... pga av ett besvärligt landska med mycket - och många - branta kullar.

Men du har rätt.... Drunok är Drunok :gremwink:

Midars Rp är Drunokisk Hertig.

Korpen

Hero
DRUNOK!

Det känns som jag nämt landet förrut... :gremwink:
Drunok är inte kupperat utom i södern, resten av landet är slätt med en stor seglingsbar flod...

Drunok - landet med mundanas rikaste jord, goda kommunikationer och befolkningstäthet strax under det inre av sahara...
Jag misstänker att Neogames lät en 3årig tax skriva demografin, ingen människa borde kunna åstakomma så knasiga siffror...
För de som inte gillar officiella verionen har jag skrivit en hel del här! , om någon är intresserad ska jag nog ta och skriva en mer "formell" landbeskrivning.