Nekromanti Gränslandet, Tarkas och Absalon

Hej på er allihopa! igår så gjorde min spelgrupp sina första Eon IV karaktärer och det blev som så att de kommer från Okrana och jag fastnade för Staden Absalon, Då vi inte spelat i Mundana utan i en egen gjord spelvärld de senaste sju åren så har jag inte så bra koll på Mundana. Jag gjorde en googling på Absalon och hittade följande på Neobloggen:

"Okrana med staden Absalon kommer ligga i fokus i Eon IV. Denna plats där avskum, lycksökare och äventyrare samlas på gränsen till vildmarken är en perfekt äventyrsstad. Det är dekadent och med många fraktioner både bland de förmögna och i den undre världen och alla är de pjäser i ett evigt spel."

Det jag undrar då är om någon vet om helmgastarna har kvar tanken med att fokuset kommer ligga på Absalon?
sen undrar jag även om någon kan hjälpa mig med information om Tarkas, antingen vilken bok man kan hitta informationen om det(har de flesta böcker men inte där jag befinner mig) eller om ni skrivit något själva om Tarkas.

Ymir

Liten kantbaron
Det finns mycket material om Absalon skrivet, som kommer att ges ut i någon form, men inte i Spelpaketet, utan senare. Tarkas beskrivs i en gammal Fenixartikel. Denna artikel, i kraftigt modifierad form, förmodligen av yours truly, kommer vara med i Stolta länder & gåtfulla platser i Spelpaketet.

Kärlekscraft

Swordsman
Ymir;n30363 said:
Det finns mycket material om Absalon skrivet, som kommer att ges ut i någon form, men inte i Spelpaketet, utan senare. Tarkas beskrivs i en gammal Fenixartikel. Denna artikel, i kraftigt modifierad form, förmodligen av yours truly, kommer vara med i Stolta länder & gåtfulla platser i Spelpaketet.
Vaddå inte i spelpaketet??? Vore ju ett perfekt tillfälle. :eek:
Ymir said:
Det är helt enkelt inte färdigt, vi vill att Absalon ska bli den bästa stadsmodulen till något rollspel någonsin.
Kärlekscraft said:
Ska det bli en helt egen stads-modul som modulen 'Jarla'?
Invinciblebug said:
Jarla är nog den bästa modulen jag spelat och skulle vi få en till lika bra baserad på Absalon skulle jag bli en mycket glad spelledare.
Ymir said:
Invinciblebug: vi ska göra vårt bästa!

pingas

Warrior
Det finns ju två fenixartiklar om Absalon. Den ena handlar om staden och den andra beskriver ett värdshus eller något liknande. Kommer inte ihåg riktigt men jag tror att det var ganska bra material iallafall.

Tell

Hero
Minns jag rätt, så styrs Absalom av en krigshärre vid namn Rogerran Londstirm, ett namn som låter Ashariskt snarare än Jargiskt. Det är en gränsstad, som inte riktigt är lika lagllös som Gnar-Muur, men som definitivt står utanför Jargiens kontroll - trots att det skall finnas legioner bara en stad bort. Geografiskt ligger den i inlandet, utan synbarlig förklaring.

Givet ovanstående information, tror jag att vi kan extrapolera följande:
1. Det finns något där som gör att utlänningar kommer till, och tolereras i, staden. Eftersom den inte ligger vid en naturlig handelsled, så måste det finnas något speciellt som gör att staden överlever, och lockar folk. Är det gruvor? En helig plats? En lokal ört, som hela mundana vill åt? En akademi?
Oavsett vad, så kommer huvudnäringen att prägla staden.
2. Staden är enormt militärt stark. Den står utanför jargiens kontroll, och är viktig nog att locka utlänningar. Kombinationen med att andra legioner finns precis i närheten, gör att det förmodligen är en faktisk militär styrka.
3. Londstirm är utlänning själv, av namnet att döma (detta är min tollkning, obs.). Det innebär att utlänningar kan ha politiska positioner i staden. Alltså har man en extremt hög toleransnivå.

Ymir

Liten kantbaron
Tell;n50034 said:
1. Det finns något där som gör att utlänningar kommer till, och tolereras i, staden. Eftersom den inte ligger vid en naturlig handelsled, så måste det finnas något speciellt som gör att staden överlever, och lockar folk. Är det gruvor? En helig plats? En lokal ört, som hela mundana vill åt? En akademi?
Oavsett vad, så kommer huvudnäringen att prägla staden.

3. Londstirm är utlänning själv, av namnet att döma (detta är min tollkning, obs.). Det innebär att utlänningar kan ha politiska positioner i staden. Alltså har man en extremt hög toleransnivå.
Absalon är en viktig port till näringarna i Tarkas, och ihop med Gnar-Muur navet i den illegala slavhandel som utgår från och till Jargiska kejsardömet. De viktigaste handelsvarorna torde vara slavar, salt, svavel, djurhudar, kongelat, mûhadinska skrifter och div. lyxartiklar från Tarkas megafauna, till exempel pantherakörtlar/suozzon-parfym, mörkerhundshjärtan och dyl. till alkemiska preparat. Många av dessa varor har självfallet tvivelaktig legal status i Jargien, vilket nog är en bidragande anledning att Rogerran Londstirm är så mån om Absalons självbestämmande. Men i hög grad är Absalon ju ursprungligen en rent militär gränspostering, finansierad av militära subventioner, så stadens ekonomi är säkerligen känslig för flukturerande förhållanden, och om något radikalt ändrades i Tarkas-området, som det håller på att göra i och med Gnar-Muurs krig mot Yonggurla (som ni kommer kunna läsa om i Spelpaketet), är det fullt möjligt att Absalon fått allvarliga problem.

Rogerran Londstirms nationalitet verkar det inte stå något om i några texter jag har sett. Kanske han kunde vara av drunokisk härkomst, och långsamt har arbetat sig upp från krigsmaktens auxilier? Hade kunnat bli en snygg parallell till An Lushan, den barbar-ättade fältherre vars revolt trasade sönder Tangdynastins Kina. Kommer Londstirm att göra detsamma med Jargien?