Nekromanti Gränsvärden, glipor och buggar i Eons magi

ripperdoc

Myrmidon
Det finns ganska mycket underliga situationer som kan uppstå i Eons magisystem. Dela med er av era egna erfarenheter och diskutera hur ni hanterar dem:

Exempelvis, hur hanterar man att en besvärjelse läggs med felaktiga premisser? Var tar filamenten man alstrat vägen? Låt mig ge ett par exempel:
* En blixt riktas mot en person 32 meter bort (när blixten räcker 30 meter)
* Man vill teleportera sig hem till sin stuga, men platsen man kommer ihåg ligger 10 meter längre bort än de 10000 meter man har lagt filament för
* Lägga Olära på en färdighet motståndaren inte har

Glipor i magisystemet är då reglerna kan tolkas på väldigt kraftfulla sätt, exempelvis:
* Med levitera är höjden över marken, golvet, etc så att man kan nudda den med tårna. Vad händer om man leviterar på en platta och sedan lyfter plattan? Hur stor måste plattan vara? Kan man levitera på en pil som skjuts iväg genom lämpligt arrangemang? Leviterar man ovanför gräs, eller ska man levitera någon centimeter ovanför gräsrötterna (lär effektivt hindra förflyttning). Om man leviterar ovanför grästopparna, kan man då levitera ovanför vass? Ovanför träd?
* Explosion på rustningsdelar. I effekten står att rustning skyddar mot explosion, men det enklaste man kan göra är ju att spränga andras rustningar, ex. halsskyddet? Man kan bara spränga fasta material eller vätskor - räknas magsyra som en vätska och vad händer om den sprängs?
* En elak sak är att få någon att svälja ett mynt och sedan lägga Bränna metall på den. Kommer garanterat förstöra alla inälvor.
* Portalkanon. En klassiker med portaler. Sök på forumet så finner ni mkt om dem.
* Lägg effekten skräck på något som är i närheten. Om personen misslyckas med sitt VIL-slag försöker personen fly utanför besvärjelsens räckvidd. Då är det bara att springa efter personen och denne tvingas springa vidare utan att få agera, och han blir ett lätt mål för ex. skyttar.
* Förvandling. En mycket knepig effekt, som gör att man antar formen av valfri själlös varelse (djur) utan att några egenskaper ändras, och vikten är lika hög. Man kan alltså förvandla sig till en 80kg tung myra som springer 27 meter per runda. Kan säkert användas för många illdåd. Förvandlar man sig till något större, exempelvis en gruvbest, så väger man fortfarande 80 kg. Hallå?
* Tidsflykt. Ni kan garanterat hitta massor av illvillga sätt att utnyttja denna effekt.
* Många besvärjelser får en att fundera på vad definitionen av ett "föremål" är. Perpetuell indestruktibilitet är ett bra exempel. Varför inte klä rustningen med tyg och lägga perpetuell indestruktibilitet på tyget? Vips så är man helt osårbar. Eller hur funkar det? Pansarvärden påverkas inte, står det, men hur kommer svärdet in i personen om det inte kommer igenom tyget? Eller går tyget sönder och repareras igen när svärdet dras ut?

/RipperDoc - som inte kommer på fler just nu

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Exempelvis, hur hanterar man att en besvärjelse läggs med felaktiga premisser? Var tar filamenten man alstrat vägen? Låt mig ge ett par exempel:
* Man vill teleportera sig hem till sin stuga, men platsen man kommer ihåg ligger 10 meter längre bort än de 10000 meter man har lagt filament för
* Lägga Olära på en färdighet motståndaren inte har"

Min tolkning av detta är att vävningen automatiskt misslyckas och väven dissiperar harmlöst tillbaka in i magiflödet.

"* Med levitera är höjden över marken, golvet, etc så att man kan nudda den med tårna. Vad händer om man leviterar på en platta och sedan lyfter plattan? Hur stor måste plattan vara? Kan man levitera på en pil som skjuts iväg genom lämpligt arrangemang? Leviterar man ovanför gräs, eller ska man levitera någon centimeter ovanför gräsrötterna (lär effektivt hindra förflyttning). Om man leviterar ovanför grästopparna, kan man då levitera ovanför vass? Ovanför träd? "

Levitera är en flum-flum-effekt. Jag kör inte riktigt med den i sitt nuvarande utförandet.

"* Explosion på rustningsdelar. I effekten står att rustning skyddar mot explosion, men det enklaste man kan göra är ju att spränga andras rustningar, ex. halsskyddet? Man kan bara spränga fasta material eller vätskor - räknas magsyra som en vätska och vad händer om den sprängs?"

Explosion är inte bara lite orimlig. Jag har faktiskt totaldissat hela effekten. Den är IMO riktigt riktigt dåligt skriven.

"* En elak sak är att få någon att svälja ett mynt och sedan lägga Bränna metall på den. Kommer garanterat förstöra alla inälvor."

Ayayay! No me gusta! :gremwink:
Magireglerna specifiserar faktiskt att man måste kunna förnimma det föremål man ska påverka med magi. Så till vida man inte har Se-Silver-I-Folks-Mage-syn så lär man få hetta myntet innan någon sväljer det, vilken minst sagt kan leda till en smärra ovilja hos offret att faktiskt svälja det.

"* Portalkanon. En klassiker med portaler. Sök på forumet så finner ni mkt om dem."

Alltid lika roliga :gremsmile:... men Nej. Jag skulle nog stämpla dom med ett stort, rött, tyskt VERBOTEN-märke här också. Inte helt omöjligt att jag skulle låta portalerna och/eller det lokala kronotropiska fältet kollapsa av att saker rör sig så snabbt igenom dom så ofta.

"* Lägg effekten skräck på något som är i närheten. Om personen misslyckas med sitt VIL-slag försöker personen fly utanför besvärjelsens räckvidd. Då är det bara att springa efter personen och denne tvingas springa vidare utan att få agera, och han blir ett lätt mål för ex. skyttar."

Förutsätter att epicentrum på besvärjelsen är hos magikern och inte den plats därifrån han kastade det. Jag skulle nog tolka det senare, men jag har inget problem med förra :gremwink: Snarare lite småskoj :gremsmile: Å andra sidan så springer nog en livrädd och halvgalen man snabbare än en otränad pluffsig magiker så, det är nog ingen fara.

" Förvandling. En mycket knepig effekt, som gör att man antar formen av valfri själlös varelse (djur) utan att några egenskaper ändras, och vikten är lika hög. Man kan alltså förvandla sig till en 80kg tung myra som springer 27 meter per runda. Kan säkert användas för många illdåd. Förvandlar man sig till något större, exempelvis en gruvbest, så väger man fortfarande 80 kg. Hallå?"

Också en extremt dåligt skriven effekt. Jag förstår att de ville få bort alla kombat-kobold-möjligheter ur effekten, men de har gjort det genom att göra effekten ointuitiv, orimlig och allmänt bisarr. Jag har länge sagt åt mig själv att skriva en ny förvandlingseffekt, men har egentligen inte kommit någonstans. Tyvärr.

"Pansarvärden påverkas inte, står det, men hur kommer svärdet in i personen om det inte kommer igenom tyget? Eller går tyget sönder och repareras igen när svärdet dras ut?"

Jag tolkar det senare, alternativt att tygklädet förvisso är oförstörbart men då istället blir grymt elastiskt när det är utsatt för högt tryck. Således böjer det sig efter svärdets stick och det blir på så vis tröjan som skär in i magen istället för svärdet. Lite som en svärd-kondom :gremwink:

/Naug, Svärdkondom, fniss :gremblush:

Ymir

Liten kantbaron
Jag kanske går in på diskussionen mer i detalj senare, men betänk att Neogames flera gånger här på forumet sagt att du med magi inte kan påverka sådant du inte kan se (eller förnimma med andra sinnen). Således är det omöjligt att påverka något som är inuti någon, varvid dina exempel med att spränga magsaft, hetta upp svalda mynt etc (klassikern: kondensera vatten i folks lungor) inte alls hade fungerat.

Med perpetuell indestruktibilitet gör vi helt enkelt så att hugg- och stickskador som ges på en metallrustning omvandlas till vapnets krosskada. Reglerna beskrivs i sin helhet här.

Förvandlingseffekten kör jag inte med överhuvudtaget, den är alldeles för bisarr.

- Ymir, i all hast

rax

Swordsman
Har inte så många egna erfarenheter (magi är sällsynt i de Eon-kampanjer jag spelat i), men här har du mina tio cent:

Exempelvis, hur hanterar man att en besvärjelse läggs med felaktiga premisser? Var tar filamenten man alstrat vägen? Låt mig ge ett par exempel:
* Lägga Olära på en färdighet motståndaren inte har

Besvärjelser som läggs med felaktiga premisser misslyckas. Man alstrar, transformerar och väver som vanligt, besvärjelsen aktiveras och (i följande exempel):

1) Blixten skjuter iväg 30 meter. Målet blir mäkta förvånad men kan andas ut. Magikern beställer tid hos optikern.

2) Magikern ser fram emot en varm kopp té och scones när han kommer hem. Synd bara att inget händer när han aktiverar besvärjelsen. Eller att han teleporterar 10 000 meter och sedan "studsar" tillbaks till utgångspunkten.

3) Målet märker inte ens en gång av att magikern försökt lägga en Olära på honom. Han kanske undrar varför magikern stått och skrikit och gestikulerat i en runda, dock. Magikern gör nog bäst i att sticka om det var ett försök att avvärja ett anfall.

Glipor i magisystemet är då reglerna kan tolkas på väldigt kraftfulla sätt, exempelvis:
* Med levitera är höjden över marken, golvet, etc så att man kan nudda den med tårna. Vad händer om man leviterar på en platta och sedan lyfter plattan? Hur stor måste plattan vara? Kan man levitera på en pil som skjuts iväg genom lämpligt arrangemang? Leviterar man ovanför gräs, eller ska man levitera någon centimeter ovanför gräsrötterna (lär effektivt hindra förflyttning). Om man leviterar ovanför grästopparna, kan man då levitera ovanför vass? Ovanför träd?

"Magikern måste kunna nå ner till marken, golvet eller vattenytan med fötterna (om magikern skulle vilja det)." Eon II, s. 208.

Hur mycket gräs och liknande som finns mellan dig och marken du svävar över irrelevant - det är marken/golvet/vattenytan som du ska nå ner till och inget annat. Du kan levitera genom vassen, men förutom att du slipper bli blöt om fötterna är det inte annorlunda än att vada genom den.

I mer tveksamma fall skulle jag ta fasta på att det till synes ska vara "fast mark" under fötterna när man leviterar sig själv, dvs att man inte kan levitera "på" (över) ett föremål och speciellt inte ett som befinner sig i rörelse.

* Explosion på rustningsdelar. I effekten står att rustning skyddar mot explosion, men det enklaste man kan göra är ju att spränga andras rustningar, ex. halsskyddet? Man kan bara spränga fasta material eller vätskor - räknas magsyra som en vätska och vad händer om den sprängs?

Jag föreslår att om man spränger en rustningsdel eller liknande så tar den lika mycket skada som Explosionen orsakar på offret. Alltså, Ob2T6 skada på offret och rustningen, dock skyddar rustningen först offret med sitt fulla värde. Skadan som åsamkas rustningen dras från dess BRYT-värde. När detta är 0 är rustningsdelen förstörd och kan inte skydda bäraren längre.

Överlag skulle jag tolka följande mening väldigt restriktivt:
"Vidare kan inte besvärjelsen användas på levande varelser." Eon II, s. 207.

Alltså inte heller på något som är en del av en varelse, t ex dess kroppsvätskor.

Därtill skulle jag säga att man bara kan spränga det man kan se. Magikern kanske vet att det finns magsyra i offret, men han kan inte se det alltså kan han inte spränga det. Samma sak gäller blod, svett och tårar! :gremgrin:

* En elak sak är att få någon att svälja ett mynt och sedan lägga Bränna metall på den. Kommer garanterat förstöra alla inälvor.

Inga invändningar mot detta egentligen - kan man lura nån att sälja ett mynt(!) så får denne skylla sig själv.

Vill man ha restriktioner på det hela skulle jag dock återigen applicera riktlinjen ovan - kan du inte se det (eller förnimma det) så kan du inte påverka det. Såtillvida att du inte har skaffat ett sympatetiskt band till offret, dvs.

* Lägg effekten skräck på något som är i närheten. Om personen misslyckas med sitt VIL-slag försöker personen fly utanför besvärjelsens räckvidd. Då är det bara att springa efter personen och denne tvingas springa vidare utan att få agera, och han blir ett lätt mål för ex. skyttar.

Också detta känns inte orimligt. Vill man ha restriktioner kan man dock kräva ett nytt slag mot VIL för varje runda som offret tvingas stanna inom räckvidden av besvärjelsen. Lyckas offret så får han tillfälligt tillbaka sitt mod och kan agera fritt resten av rundan eller i så många rundor som effekten av det lyckade slaget mot VIL blev.

Logiken i detta resonemang bygger på tanken att om offret kommer utanför räckvidden för besvärjelsen så upphör besvärjelsen att verka. Vill han dock bege sig innanför besvärjelsens räckvidd igen måste han göra ett nytt slag mot VIL.

* Förvandling. En mycket knepig effekt, som gör att man antar formen av valfri själlös varelse (djur) utan att några egenskaper ändras, och vikten är lika hög. Man kan alltså förvandla sig till en 80kg tung myra som springer 27 meter per runda. Kan säkert användas för många illdåd. Förvandlar man sig till något större, exempelvis en gruvbest, så väger man fortfarande 80 kg. Hallå?

Effekten är, liksom liknande effekter i andra spel, ganska skum. Den är antingen fantastiskt bra eller helt värdelös, beroende på hur restriktiv man är i tolkningen av att "inga egenskaper förändras".

Blir man förvandlad till en 80kg tung myra skulle jag dock nästan hävda att man dör på fläcken. Det finns en anledning till att insekter inte kan växa sig så stora - deras exoskelett kan inte klara av sådana vikter/storlekar.

---

Well, det var inte svar på allt (har inte M&M, så det är lite svårt att tolka intentionen i de effekter som inte återges i besvärjelseform i grundboken), men några idéer var det iaf. Hoppas de är till lite nytta!

/Rax, borde sova :gremblush:

Ymir

Liten kantbaron
I mer tveksamma fall skulle jag ta fasta på att det till synes ska vara "fast mark" under fötterna när man leviterar sig själv, dvs att man inte kan levitera "på" (över) ett föremål och speciellt inte ett som befinner sig i rörelse.
Men då kan man inte levitera ombord ett fartyg?

- Ymir, ifrågasätter

Rickard

Urverk speldesign
Något jag gillar med magi är att omtolka besvärjelsers effekter och att tolka dem i olika situationer.. Jag har inte läst Eon och jag har inte någonsin spelat magiker i Eon.. Här är hur jag skulle ha löst det..

"* En blixt riktas mot en person 32 meter bort (när blixten räcker 30 meter)"
Jag antar att blixten förklaras hur den ter sig när den läggs? Kasst i sådana fall.. Magi ska vara unik från magiker till magiker (nu vet jag inte hur Eons magiker lär sig magi i första fallet, men ändå).. Någon kanske skickar ut ett blixtrande klot, någon annan skickar ut en avlång blixt från magen, en tredje kan frammana ett moln på himlen som sedan skickar ut en blixt mot målet, en fjärde kan skicka blixten längs med marken som sedan "kastar sig" blixten över målet.. Beroende på hur effekten ter sig så misslyckas besvärjelsen på olika sätt.. Den kan tyna bort på vägen, inte nå ända fram, explodera i luften, dimpa ner på backen etc..

Det gäller lite att man har tänkt igenom vad räckvidden egentligen innebär för en magiker.. Är magi som en sten som kastas, en radiobil som styrs med radiokontroll, en magisk barriär som magiker flyttar ifrån sig ju bättre denne blir eller är det att denne kan gripa om magiflöden som ligger längre bort från magikern?

"* Med levitera är höjden över marken, golvet, etc så att man kan nudda den med tårna."
Ställ dig frågan varifrån magin kommer.. Är det flöden som rinner genom jorden? Är det magikerns förmåga att vränga verkligheten? Är det element som magiker tillför eller drar ifrån? Exakt vad är det magikern leviterar från? Att det är något objekt under fötterna är skit samma.. Det är bara ett substitut för vad det egentligen är som magikern leviterar från..

"* Explosion på rustningsdelar."
Om det finns en sådan besvärjelse som har detta som effekt (alltså föremål/vätskor exploderar) är den rejält keff.. Jag skulle gå in med stora tippexpennan och sedan skriva dit att föremålet/vätskan (spricker och sedan) pulvriseras..

"...räknas magsyra som en vätska och vad händer om den sprängs?"
I så fall räknas blod och saliv till det också.. Jag antar att man bara kan lägga magi på sådant som man kan ana med sina fem (sex?) sinnen.. Så gott folk.. Dräggla inte i närheten av en magiker.. :gremsmile:

"* Lägg effekten skräck på något som är i närheten."
Om du flyr från en drake så flyr du tills du känner dig säker från skräckkällan.. Om draken förföljer dig så tvingas du fly under en längre tid.. Likadant fungerar denna besvärjelse?

"* Förvandling."
In med tippexpennan igen.. I DoD så funkar det att man ändrar sin storlek till den varelsens typstorlek som den har och ju mer storlek man fick ändra, desto svårare blev det.. Alltså är det lättare att förvandla sig till en alv än till en mygga.. Dessutom så var man tvungen att hålla sig till sin djurgrupp.. Däggdjur för sig och insekter för sig.. Jag skulle fortfarande avkräva ett Zoologi-slag (eller annan väsentlig färdighet) för magikern, precis som jag skulle avkräva ett Läkekonst-slag om rollpersonen helar ett brytet ben..

"* Tidsflykt."
Allt med tid borde vara förbjudet.. Åtminstone så länge den inte är relativ jämfört med alla andra.. Föryngra, åldra eller bevara fräschhet bör kunna göras.. Någons tid tickar på fortare (åldras), stannar (bevara) eller går bakåt (föryngra) men rör sig fortfarande i alla andras tidslinje är vettigt.. Men att stanna tid eller resa framåt eller bakåt i tiden borde inte gå.. Det blir för konstigt, spel- som berättarmässigt..

"* Många besvärjelser får en att fundera på vad definitionen av ett 'föremål' är."
Föremål torde vara "dött objekt".. Själv ser jag visserligen alla växter som levande.. För de som inte gör det så kan de köra med förklaringen "Tillverkat objekt".. Alltså, en sten går inte att påverka, men om någon har gjort en skultur av stenen så går den att påverka.. Det hela beror lite på hur världen är uppbyggd.. Själv kör jag med att det finns andar i alla icke-tillverkade saker..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker spelarna ska beskriva effekten utav besvärjelsen utifrån en egen preferens över hur magikerns all magi ungefär ter sig

ripperdoc

Myrmidon
Nu handlar det ju inte om att jag har problem med dessa besvärjelser - spelarna skulle bara våga att försöka utnyttja dessa "glitches". Men står det någonstans, klart och tydligt, i reglerna att man måste förnimma målet för besvärjelsen?

I vilket fall kan man explodera saliv när personen gapar :gremlaugh:

/RipperDoc - som fortfarnde undrar vad ett föremål är...är en borg ett föremål?

Helmgast
Tidsflykt

Allt med tid borde vara förbjudet.. Åtminstone så länge den inte är relativ jämfört med alla andra.. Föryngra, åldra eller bevara fräschhet bör kunna göras.. Någons tid tickar på fortare (åldras), stannar (bevara) eller går bakåt (föryngra) men rör sig fortfarande i alla andras tidslinje är vettigt.. Men att stanna tid eller resa framåt eller bakåt i tiden borde inte gå.. Det blir för konstigt, spel- som berättarmässigt..

Tidsflykt gör att tiden går snabbare för den som drabbas av effekten. Den är alltså relativ mot omvärlden och inte något hopp i tiden. För att effekten skall vara farlig för omgivningen krävs att den förstärks med effekten Beröring, först då kan man väva den mot en motståndare (som då blir helt förvillad pga att omgivningen rör sig dubbelt så fort och personen lär inte hänga med i svängarna).

Kenzui

Warrior
Hej. blixten når inte fram, teleport grejen vet jag inte men antagligen så blir det en felaktig grej och du kommer ingen stans eller int e fram tioll huset. ja det händer inte mycket om han redan är "olärd" så kan han ju inte bli ännu sämre! levitera e lite eeh svår, men jag kör att man kan levitera en meter över "fasta marken" tex om du står på berghet så kommer du up en meter fast det är gräss under eller nåt. explosion kör jag så att om pansaret exploderar så finns inget pansar som kan skydda "eller"? så kör jag, magsyra ehh du kan liksom inte se den så det blir svårt för att du vet typ inte att den finns där, annars skulle det väll kunna gå med blod?. ja lägg besvärjelsen öhh längre tid tills besvärjelsen börjar, annars sväljer inte jag det! portal kanon??? skulle tro att du lägger en portal i dit läger sen en vid fiendens läger och skjuter? ja varför inte bara lägga besvärjelsen mitt i ett legoknekts kompani då flyr alla tex 30 meter. ja den är riktigt dåligt, men då kan ju man lägga fler filament i alla fall, men det är grymt gör dig till et kvalster "haha" saken är att om du ser ut som en gruvbest tror jag folk blir rädda fast du väger 80kg! oförstartbar tyg ja, ja dewt har man ju funderat på, och det vill ja tamme fan ha svar på! Ha dte bra!

GlueBall_UBBT

Warrior
Ayayay! No me gusta!
Magireglerna specifiserar faktiskt att man måste kunna förnimma det föremål man ska påverka med magi. Så till vida man inte har Se-Silver-I-Folks-Mage-syn så lär man få hetta myntet innan någon sväljer det, vilken minst sagt kan leda till en smärra ovilja hos offret att faktiskt svälja det.
Aldrig hört om ett sjätte sinne?

Kenzui

Warrior
Ok. har läst andras saker. så då säger jag att man kan göra sig till en myra för din tålighet och styrka fortfarande e dom samma! och portalkanon måste funka fast den kan ju blistörd av alla jävla kulor och bli som en spegel och skika tillbaks dom "mohahahha", sen då, som jag sa myntet är ju redan uphetat med förlänga besvärjelsen så du har en minut på dig från och med NU! om du fattar "ehehehhahaha" elaka jag e tillbaks! oförstörbart nej tröjan e ingen kondom, men dom där andra reglerna var grymma! ahh sen var det väl inge mer! HA det bra! // kim the grymming som vi säger i staterna :gremsmirk: farsan asså!

nordan

Swordsman
Levitation

Det här kan kanske vara en bra definition på vad man kan levitera över:

Kunde du i normala fall STÅ på prylen, utan att den sjönk, föll ned eller gick sönder, så kan du också levitera på den.

Om man leviterar över en platta och någon försöker lyfta den blir det lika tungt som om magikern faktiskt stog på den. Varför?
Om jag inte minns fel så använder "levitera" aspekten pneumotropi vilket betyder att man använder vind för att hålla sig leviterande, och inte alls upphäver gravitation.

Vill man kunna upphäva gravitationen kanske en effekt av aspekten geotropi hade varit bättre. Då behöver man ytterligare specifikationer för att klargöra hur DEN effekten fungerar

Lycan

Hero
Re: Levitation

Jag antar att levitation utsätter underlaget för en lika stor kraft som hade varit om man stått på det. Kraften som krävs för att tvinga ett föremål uppåt är ju rimligen lika stor som kraften som föremålet tidigare påverkade underlaget med...

- Lycan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Citatfabriken Naug - på jour

<blockquote><font class="small">Citat från Eon 2, s. 199:</font><hr />
Räckvidd
Räckvidden avgör hur långt en besvärjelser(sic) kan nå. Observera att det inte är nödvändigt att slå för att träffa med en avståndsbesvärjelse, men det är däremot nödvändigt att magikern kan se, känna eller på annat sätt förnimma (exempelvis med magiförnimelse(sic) eller andeförnimelse(sic)) sitt mål.
[/quote]

/Naug, skulle korrat den texten bättre om han var ansvarig för den :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Ja, fast betänk att den kraften är i kraft även när man inte leviterar. Gravitationskraften som trycker ned dig, och normalkraften av materialet som trycker tillbaka. Så kraftsituationen är identisk med att stå på golvet.

Om man nu verkligen vilja använda jordlig fysik för att förstå mundansk magi, vilket jag inte är ett fan till :gremwink:

/Naug

rax

Swordsman
Men då kan man inte levitera ombord ett fartyg?

Klart man kan. Enligt beskrivningen måste magikern kunna nå ner till marken, golvet eller vattenytan med fötterna. Fartyg har golv (eller däck, om vi nu ska vara tekniska), alltså kan man levitera ovanför detta.

/Rax

Lycan

Hero

Jo, jag vet att kraftsituationen var identisk med att stå. Jag ville bara påvisa att premissarna på vilka effekten fungerar inte är konstiga, utan tvärtom, ganska logiska, samt ge en nyckel till tolkandet av effekten.

- Lycan

ripperdoc

Myrmidon
Var går då gränsen för ett golv? Måste effekten "veta" vad det är för underlag?

/RipperDoc - vars egna magisystem tack och lov inte kan ha sådana här problem

rax

Swordsman
Var går då gränsen för ett golv?

Vid väggarna? :gremgrin:

Måste effekten "veta" vad det är för underlag?

"Veta"? You've lost me... Just de tre orden mark, golv och vattenyta känns ganska intuitiva för min del. Jag har faktiskt svårt att se varför det är ett problem att definiera dem mer än i de mest absurda situationerna (och jag tvivlar på att det finns ett magisystem som täcker alla situationer för alla besvärjelser).

Jag utgår från vad som känns som en naturlig beskrivning. Ett fartygs däck är dess golv. Grässtrån är inte mark, de växer på (i?) marken. Under vattenytan finns oftast en floddbädd eller havsbotten, men det är vattenytan som ligger överst, så det är den man leviterar "från", osv.

/Rax, som inte ser nån anledning att bygga berg av mullvadshögar :gremcrazy:

ripperdoc

Myrmidon
Har ett stort kar ett golv? Har en ministuga i plywood ett golv? Man kan lyfta ett stuga i plywood, med den leviterande personen inuti. Om man tar bort en vägg på huset då, slutar golvet vara ett golv då? Fisslar besvärjelsen?

/RD - mkt medveten om att jag överdriver - det är hela poängen :gremsmile: