Nekromanti Grå Tider

DragonLord

Warrior
En kort introduktion kan vara på sin plats. Rollspelet Grå Tider har under ett års tid varit mitt lilla "pet project". Detta är förvånande, om man nu råkar veta att mina projekt bruka självdö efter ungefär två-tre veckor. I höstas blev en rollspelande kompis inblandad, så det är inte bara jag nu.

Jag har aldrig marknadsfört mig så värst mycket på forumet, eftersom jag har haft en bestämt uppfattning av vad jag vill skildra och hur. Men nu tänkte jag faktiskt göra en liten intressekoll här på wrnu.

Spelet i sig själv tar plats i en fantasyvärld som genomgår en industriell revolution. Vad jag vill komma åt är kontrasten mellan gammalt och nytt, lite som i Den Sista Samurajen (samurajer mot musköter och annat otyg). Magi och fantastisk vetenskap. Galna mekaniker som kan matcha den galnaste häxmästare. Alviska zeppelinare. Dvärgiska fabriksskorstenar. Samurajinspirerade drakmäns feodalriken. Chiréernas byar i "Den Nya Världen" (mestadels koloniserad av alverna).

Världen befolkas av den vanliga uppsättningen fantasyfolk, med några små ändringar, tillägg och egenpåhitt: Människor, alver, dvärgar, minotaurer, drachai (drakmän) och chiréer (små humanoida tvättbjörnar som lever i stamsamhällen).

Människorna fungerar ungefär som vanligt, förutom att de inte härskar i norr, de återfinns knappt där. Människorna är relativt undanträngda av de andra raserna, förutom möjligen chiréerna, som alverna ha införlivat i sitt imperie.

Alverna finns i norr, tillsammans med drachai som de inte tål och givetvis krigar med. De flesta alver tillhör det så kallade Hästfolket eller någon av dess avgreningar. Hästalvernas största imperie, kallat Amicala, bygger på slavkraft. Inga snälla alver här. Det finns två andra sorters alver: Vanainama (nomadiska havsalver) och Västalver (i folkmund kallade mörkeralver på grund av sin påstådda ondska). Lite är egentligen känt om dessa alverna (i alla fall tills ajg skrivit mer om dem).

Drachai lever i två större grupperingar, en i norr och en i söder. I urminnes tider trängdes de nämnligen undan av ett alviskt ryttarfolk (det som senare blev Amicalas befolkning) från sitt urhem (det som senare blev Amicala). I norr är samhället feodalt, mycket inspirerat av feodala Japan, och organiserat i klaner. I söder är man istället nomadiserande stammar som reser omkring i en stor asköken, en kvarleva från ett enormt vulkanutbrott. Ännu längre i söder når man en kust där drachai möter människosamhällen och där väljer de att kalla stammarna för "hus" istället, inspirerade av människornas adelshus, även om drachais hus blir mer av handelshus.

Dvärgarna är samhällsmässigt antingen teknokrater eller konservativa teokratier. Det var de som startade den industriella revolutionen som kom att sprida sig till människor, alver och de andra folken. När prästerskapet ville hålla utvecklingen under kontroll så bestämde sig teknokraterna sig för att bryta sig loss och bilda egna kommu-fascistiska samhällen. Det är en smula av tungt industri-inriktat Sovjet över dessa dvärgar.

Minotaurerna är huvudsakligen ersättare för orcher, tiraker och annat otyg, i alla fall för närvarande. Jag ska satsa på att utveckla dem mer den kommande tiden.

Chiréerna är stora tvättbjörnar (en meter långa, ungefär), lite som ewoker i Star Wars och bor i djungler. De saknar någon större fysisk styrka, men används som tjänarslavar och liknande. Somliga är däremot klipska nog att rymma, så de är inte helt omöjliga att spela som rollpersoner. Även dessa ska det inom en snar framtid skrivas mer om.

Om du har läst så här långt är du värd en klapp på ryggen. :gremwink:

Kommentera gärna på vad som helst, så länge det har anknytning till texten. Jag är mest ute efter allmän feed-back på konceptet just nu.

Pontus, lite spänd på om allt arbete varit värt något.

Grog

Swordsman
grundtanken, att magi möter teknik, tycker jag är tilltalande! faktum är att min egen spelvärld i mycket stor mân baserad pâ verklighetens renässans, industrialism och imperialism.

dock mâste jag varna för att det är svârt att skapa en värld och ett regelsystem där magi och teknik samsas. det blir lätt obalanserat eller att spelvärlden känns krystad. vad jag frâgade mig själv var "hur fungerar världens naturlagar?". det är nâgot som mâste utrönas direkt för att slutresultatet skall kännas trovärdigt. (nu âterstâr det att jag själv ska kunna leva upp till denna devis...)

angâende raser; jag tycker du ska frâga dig själv varför en ras skall vara med. för att "det är fantasy" eller fyller rasen nâgon funktion som du inte kan fylla med endast människor? âterigen är det en frâga om trovärdighet. omotiverad standardfantasy känns uttjatad vid det här laget, eller har jag fel?

men men, som sagt tycker jag den röra industialismen medförde passar sig utmärkt att äventyra i. jag tror ocksâ att spelare har lättare att känna igen sig i en värld där man exempelvis âker tâg än en där man rider land och rike runt pâ en âsnerygg.

mina 2 öre.
/grog

DragonLord

Warrior
Tack för kommentarerna, och här nedan är mina mothugg. :gremsmile:

Angående naturlagar så har jag haft ett par tankegångar kring det. Först så tänkte jag att magi och teknik inte passar ihop på grund av att de "stör ut" varandra. Om magin har övertaget inom ett område så fungerar teknologin dåligt och opålitligt på grund av eroderad kausualitet. Muskötskott kan till exempel gör mer skada en nytta (på användaren, förstås). Om teknologin är "starkare" inom ett område (maskinrummet på en ångdriven båt kanske), så har magin svårt att hoppa över de där stegen i kausualiteten ("orsak-verkan") och fungerar inte pålitligt.

Men jag vet inte om detta fungerar riktigt bra, så just nu så hanterar jag det bara som separata regelsystem. Jag blev inspirerad av Arvidos' konstruktionsregler och tänkte ha något liknande för bl.a. teknologi, men även besvärjelser. Jag vill att de galna mekanikerna ska kunna bygga en massa galna maskiner, så realism är nog inte någon prioritet. :gremgrin: Trovärdighet, visst. Men jag hatar realism. Ah, but I digress.

Raserna tänker jag inte röra, förutom möjligen att lägga till fler. Jag tycker om många olika folkslag i rollspel, och ju mer icke-standard desto bättre. Den första uppfattningen jag hade av alver var Chronopias genomonda version, så jag är inte lika Tolkien-förgiftat som så mycket annat. Mina alver är inte några skogsnissar och dvärgarna är lite mer mångfascetterade än de brukar vara. Drachai och chiréerna är helt mina och min kompis verk. Och minotaurer är helt enkelt underskattade. Jag har gett mig fasen på att inte göra folkslag som är standard.

I grunden har jag nog helt enkelt ett par enkla anledningar att ha med dessa raser:

1. Jag tycker om raserna.
2. En aspekt i spelet är just att människorna är i minoritet bland varelser som lever längre än dem och har andra förutsättningar. Jag har aldrig kommit på någon vettig anledning till varför alver och dvärgar helt enkelt inte erövrar världen, så...
3. Människorna är på uppgång, men än så länge behandlas de ungefär som Afrikas befolkning under kolonialtiden. Alltså: Dåligt. Ännu en twist.

Tack igen, det är bra att få försöka förklara och försvara ens val!

Pontus

Dragonlord, mutha mutha...

(Usch va dålig, ber om ursäkt.)

Av det du skrivit här så slår det mig att du har gått in för att ge de vanliga fantasyfolkslagen en annorlunda vinkling, och ja, annorlunda är det jämfört med standardstandardfantasyn.
Det känns som det är nu lite tamare än halvlingar som äter alver, muskötbeväpnade flodhästmän och så (bägge exempel från det där stora amerikanska standardfantasyrollspelet), men det kommer väl. Det är kanske inte nödvändigt att överträffa andra heller egentligen så länge det är intressant nog i sig, och där gäller det att ge dem intressanta kulturer.

Den här kampen mellan magin och teknologin är intressant, likså tidsåldern det är satt i. Det är kul att fantasyn emigrerar från den breda pseudomedeltiden till andra åldrar. Det där med att magin funkar dåligt i områden med tekonologi och tvärtom är en bra tvist, som jag verkligen tycker du ska ha kvar när du går vidare med det.

Du ger också ett litet smak av historian och ger oss konflikter på flera nivåer. Nu skulle lite mer om världen vara intressant.

Intressanta minotaurer är aldrig fel, av nån anledning har jag med såna i den kampanjmiljö jag arbetar på nu, det är sjysst när det grävs upp lite gamla standardstaplar som det aldrig gjorts nåt intressant med.

Man Mountainman

Storsvagåret
Spelet i sig själv tar plats i en fantasyvärld som genomgår en industriell revolution. Vad jag vill komma åt är kontrasten mellan gammalt och nytt

Det är bra att du har en väl uttalad premiss (jag vet inte om jag använder den här the Forge-termen korrekt), alltså, att det finns något syfte med spelvärlden. För mig personligen blir det lätt så att den främsta anledningen till att jag avfärdar ett någotsånär traditionellt fantasyspel är för att det saknar fokus: det är bara ett hopplock av saker som författaren tyckte var coola. Jag tycker du ska lägga stor emfas vid just det här konceptet (samt eventuella andra viktiga teman som du vill att spelvärlden ska präglas av). Låt alla företeelser i världen som du beskriver på något sätt beröra temat, behandla temat enskilt och låt det överhuvudtaget få mycket utrymme. Så skapar man en fantasyvärld som känns medryckande och relevant. Tror jag, iallafall.

Världen befolkas av den vanliga uppsättningen fantasyfolk, med några små ändringar, tillägg och egenpåhitt

Okej, kan inte säga så mycket här; bara du trivs med dina raser så är det nog bra; för de flesta av oss tror jag att den ena fantasyfolksuppsättningen är den andra likvärdig.

Jade

Warrior
Raserna tänker jag inte röra, förutom möjligen att lägga till fler. Jag tycker om många olika folkslag i rollspel, och ju mer icke-standard desto bättre. Den första uppfattningen jag hade av alver var Chronopias genomonda version, så jag är inte lika Tolkien-förgiftat som så mycket annat. Mina alver är inte några skogsnissar och dvärgarna är lite mer mångfascetterade än de brukar vara. Drachai och chiréerna är helt mina och min kompis verk. Och minotaurer är helt enkelt underskattade. Jag har gett mig fasen på att inte göra folkslag som är standard.

Ah! En likasinnad, så trevligt...

Håller med om att det är kul/intressant/trevligt med ett gäng folkslag i en värld... De ska i och för sig inte bli för många.... Men det antalet du har kommit upp med hittills verkar helt okej -> många tummar upp från Lilla Ego.

Sen är det också alltid kul när folk sätter sig ner och tänker efter för att ge gamla dammiga standard.folk en ny twist. Applåd. Dvärgarna lät riktigt intressanta och om minotaurerna blev mer beskrivna och fick lite spännande kultur och så kan det nog bli riktigt, riktigt bra det här... Du säger ju att du vill ersätta orch och annat oknytt med minotuarer, men stämpla dem då bara inte som "de är onda och grymma och slår på allt och alla för att Därför"..

Och så vill jag påpeka att jag tänker följa drachai med stort intresse, drakfanatiker som man är... :gremgrin:

Hm. Vill ha sagt? Det ser mycket bra ut hittills, och fortsätt i samma stil så blir det nog dunderbra. Och om någon mobbar dig för att du har många folkslag så säg bara till... Så, eh, kan vi mobba tillbaka i hemlighet... Öhm.

DragonLord

Warrior
Dragonlord, mutha mutha...

(Usch va dålig, ber om ursäkt.)

Du är ursäktad.

Av det du skrivit här så slår det mig att du har gått in för att ge de vanliga fantasyfolkslagen en annorlunda vinkling, och ja, annorlunda är det jämfört med standardstandardfantasyn. [klipp] Det är kanske inte nödvändigt att överträffa andra heller egentligen så länge det är intressant nog i sig, och där gäller det att ge dem intressanta kulturer.

En av mina grundtankar var just att t.ex. alla alver inte behövde vara lika. Människan är väldigt mångfascetterad, då borde andra folkslag i fantasy också kunna vara det. Och sedan så är det underhållande att försöka "fräscha upp" de gamla koncepten. Tyckte ändå aldrig om de tolkienska alverna riktigt.

Det där med att magin funkar dåligt i områden med tekonologi och tvärtom är en bra tvist, som jag verkligen tycker du ska ha kvar när du går vidare med det.

Tack, jag tror faktiskt att jag har blivit övertygad nu. Har velat rätt mycket angående den biten innan, men det passar temat som en handske.

Nu skulle lite mer om världen vara intressant.

Jag postar mer om ett tag, så kan folk kritisera i den mån de orkar med det. Egentligen är det lite vanskligt att posta världsinformation på ett forum där alla ändå redan håller på med egna projekt. :gremsmirk:

Men om några veckor så kan jag nog speltesta, så någon gång då kommer det lite mer, inklusive minotaurer.

Pontus

DragonLord

Warrior
Du säger ju att du vill ersätta orch och annat oknytt med minotuarer, men stämpla dem då bara inte som "de är onda och grymma och slår på allt och alla för att Därför".

Som tur är så vill jag inte stämpla någon som ond. Jag vill inte heller ha några intelligenta varelser som inte är spelbara som rollpersoner (möjligen med reservation för eventuella gudavarelser som drakar och liknande).

En annan intressant sak jag glömde skirva innan är att jag är i full färd med att konstruera "kulturpaket" tillsammans med "raspacketen". Det är tänkt att man först väljer en ras, sedan väljer man en kultur. Många kulturer kommer att vara rasspecifika, men om man vill spela "Alvisk kolonislav" (antagligen en före detta sådan, i och för sig), så ska det gå för sig. En annorlunda kultur bara. Det blir lite modulbygge av det hela, men sånt tycker jag om.

Och här sitter man i en skolsal och skriver, så man måste göra sorti nu.

Pontus, behöver en hemsida. Damn.

"En av mina grundtankar var just att t.ex. alla alver inte behövde vara lika. Människan är väldigt mångfascetterad, då borde andra folkslag i fantasy också kunna vara det. Och sedan så är det underhållande att försöka "fräscha upp" de gamla koncepten."

Jag håller verkligen med. Ofta likställs i fantasyn art och ras med kultur, förutom för människor vilket är tråkigt. Jag kämpar själv mot detta i mina egna skapelser.

DragonLord

Warrior
Strävandet mot mångfald bland andra folk i fantasy tycker jag är ett måste för att dessa överhuvudtaget ska vara intressanta. Oftast i alla fall.

Fast just nu brottas jag med hur dataljerat det ska vara. Mitt skrivna material om drachai säger att de är uppdelade i många olika klaner, alla med olika specialiteter, särskilt inom krigskonst. Ska varje klan ha ett eget Kulturpacket? Mycket jobb i så fall, med tanke på att uppdelningen hos de andra raserna inte är så mycket mindre krånglig.

En standardmall för en kultur, som sedan modifieras efter klan/stam/hus/samhällsklass kanske ändå är en bra medelväg. I nuläget vet jag inte riktigt hur det ska se ut, men det handlar antagligen om färdigheter som bara den kulturen har tillgång till eller kanske får extra färdighetspoäng på, extra fördelar ("racial abilities" konta "cultural abilities") och standardiserade fördelar som rekommenderas för rollpersoner som kommer från kulturen.

Pontus

DragonLord

Warrior
Re: Dette er bra! [NT]

Oj, hjälp! Jag visste att det var något inlägg jag glömt uppmärksamma.

Tack för all respons, jag ska posta en mer ingående beskrivning av världen snart, när mer har blivit skrivet. Det blir nog i och för sig inte på ett tag, då jag arbetar för fullt med regler för stridskomst, teknologi och magi för till fället.

Pontus, återkommer.