DragonLord
Warrior
En kort introduktion kan vara på sin plats. Rollspelet Grå Tider har under ett års tid varit mitt lilla "pet project". Detta är förvånande, om man nu råkar veta att mina projekt bruka självdö efter ungefär två-tre veckor. I höstas blev en rollspelande kompis inblandad, så det är inte bara jag nu.
Jag har aldrig marknadsfört mig så värst mycket på forumet, eftersom jag har haft en bestämt uppfattning av vad jag vill skildra och hur. Men nu tänkte jag faktiskt göra en liten intressekoll här på wrnu.
Spelet i sig själv tar plats i en fantasyvärld som genomgår en industriell revolution. Vad jag vill komma åt är kontrasten mellan gammalt och nytt, lite som i Den Sista Samurajen (samurajer mot musköter och annat otyg). Magi och fantastisk vetenskap. Galna mekaniker som kan matcha den galnaste häxmästare. Alviska zeppelinare. Dvärgiska fabriksskorstenar. Samurajinspirerade drakmäns feodalriken. Chiréernas byar i "Den Nya Världen" (mestadels koloniserad av alverna).
Världen befolkas av den vanliga uppsättningen fantasyfolk, med några små ändringar, tillägg och egenpåhitt: Människor, alver, dvärgar, minotaurer, drachai (drakmän) och chiréer (små humanoida tvättbjörnar som lever i stamsamhällen).
Människorna fungerar ungefär som vanligt, förutom att de inte härskar i norr, de återfinns knappt där. Människorna är relativt undanträngda av de andra raserna, förutom möjligen chiréerna, som alverna ha införlivat i sitt imperie.
Alverna finns i norr, tillsammans med drachai som de inte tål och givetvis krigar med. De flesta alver tillhör det så kallade Hästfolket eller någon av dess avgreningar. Hästalvernas största imperie, kallat Amicala, bygger på slavkraft. Inga snälla alver här. Det finns två andra sorters alver: Vanainama (nomadiska havsalver) och Västalver (i folkmund kallade mörkeralver på grund av sin påstådda ondska). Lite är egentligen känt om dessa alverna (i alla fall tills ajg skrivit mer om dem).
Drachai lever i två större grupperingar, en i norr och en i söder. I urminnes tider trängdes de nämnligen undan av ett alviskt ryttarfolk (det som senare blev Amicalas befolkning) från sitt urhem (det som senare blev Amicala). I norr är samhället feodalt, mycket inspirerat av feodala Japan, och organiserat i klaner. I söder är man istället nomadiserande stammar som reser omkring i en stor asköken, en kvarleva från ett enormt vulkanutbrott. Ännu längre i söder når man en kust där drachai möter människosamhällen och där väljer de att kalla stammarna för "hus" istället, inspirerade av människornas adelshus, även om drachais hus blir mer av handelshus.
Dvärgarna är samhällsmässigt antingen teknokrater eller konservativa teokratier. Det var de som startade den industriella revolutionen som kom att sprida sig till människor, alver och de andra folken. När prästerskapet ville hålla utvecklingen under kontroll så bestämde sig teknokraterna sig för att bryta sig loss och bilda egna kommu-fascistiska samhällen. Det är en smula av tungt industri-inriktat Sovjet över dessa dvärgar.
Minotaurerna är huvudsakligen ersättare för orcher, tiraker och annat otyg, i alla fall för närvarande. Jag ska satsa på att utveckla dem mer den kommande tiden.
Chiréerna är stora tvättbjörnar (en meter långa, ungefär), lite som ewoker i Star Wars och bor i djungler. De saknar någon större fysisk styrka, men används som tjänarslavar och liknande. Somliga är däremot klipska nog att rymma, så de är inte helt omöjliga att spela som rollpersoner. Även dessa ska det inom en snar framtid skrivas mer om.
Om du har läst så här långt är du värd en klapp på ryggen.
Kommentera gärna på vad som helst, så länge det har anknytning till texten. Jag är mest ute efter allmän feed-back på konceptet just nu.
Pontus, lite spänd på om allt arbete varit värt något.
Jag har aldrig marknadsfört mig så värst mycket på forumet, eftersom jag har haft en bestämt uppfattning av vad jag vill skildra och hur. Men nu tänkte jag faktiskt göra en liten intressekoll här på wrnu.
Spelet i sig själv tar plats i en fantasyvärld som genomgår en industriell revolution. Vad jag vill komma åt är kontrasten mellan gammalt och nytt, lite som i Den Sista Samurajen (samurajer mot musköter och annat otyg). Magi och fantastisk vetenskap. Galna mekaniker som kan matcha den galnaste häxmästare. Alviska zeppelinare. Dvärgiska fabriksskorstenar. Samurajinspirerade drakmäns feodalriken. Chiréernas byar i "Den Nya Världen" (mestadels koloniserad av alverna).
Världen befolkas av den vanliga uppsättningen fantasyfolk, med några små ändringar, tillägg och egenpåhitt: Människor, alver, dvärgar, minotaurer, drachai (drakmän) och chiréer (små humanoida tvättbjörnar som lever i stamsamhällen).
Människorna fungerar ungefär som vanligt, förutom att de inte härskar i norr, de återfinns knappt där. Människorna är relativt undanträngda av de andra raserna, förutom möjligen chiréerna, som alverna ha införlivat i sitt imperie.
Alverna finns i norr, tillsammans med drachai som de inte tål och givetvis krigar med. De flesta alver tillhör det så kallade Hästfolket eller någon av dess avgreningar. Hästalvernas största imperie, kallat Amicala, bygger på slavkraft. Inga snälla alver här. Det finns två andra sorters alver: Vanainama (nomadiska havsalver) och Västalver (i folkmund kallade mörkeralver på grund av sin påstådda ondska). Lite är egentligen känt om dessa alverna (i alla fall tills ajg skrivit mer om dem).
Drachai lever i två större grupperingar, en i norr och en i söder. I urminnes tider trängdes de nämnligen undan av ett alviskt ryttarfolk (det som senare blev Amicalas befolkning) från sitt urhem (det som senare blev Amicala). I norr är samhället feodalt, mycket inspirerat av feodala Japan, och organiserat i klaner. I söder är man istället nomadiserande stammar som reser omkring i en stor asköken, en kvarleva från ett enormt vulkanutbrott. Ännu längre i söder når man en kust där drachai möter människosamhällen och där väljer de att kalla stammarna för "hus" istället, inspirerade av människornas adelshus, även om drachais hus blir mer av handelshus.
Dvärgarna är samhällsmässigt antingen teknokrater eller konservativa teokratier. Det var de som startade den industriella revolutionen som kom att sprida sig till människor, alver och de andra folken. När prästerskapet ville hålla utvecklingen under kontroll så bestämde sig teknokraterna sig för att bryta sig loss och bilda egna kommu-fascistiska samhällen. Det är en smula av tungt industri-inriktat Sovjet över dessa dvärgar.
Minotaurerna är huvudsakligen ersättare för orcher, tiraker och annat otyg, i alla fall för närvarande. Jag ska satsa på att utveckla dem mer den kommande tiden.
Chiréerna är stora tvättbjörnar (en meter långa, ungefär), lite som ewoker i Star Wars och bor i djungler. De saknar någon större fysisk styrka, men används som tjänarslavar och liknande. Somliga är däremot klipska nog att rymma, så de är inte helt omöjliga att spela som rollpersoner. Även dessa ska det inom en snar framtid skrivas mer om.
Om du har läst så här långt är du värd en klapp på ryggen.
Kommentera gärna på vad som helst, så länge det har anknytning till texten. Jag är mest ute efter allmän feed-back på konceptet just nu.
Pontus, lite spänd på om allt arbete varit värt något.