Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Jag såg för ett tag sedan ett MST3k-avsnitt (TV-serien där de visar gamla usla B-skräckisar och B-SF medan de pratar sönder filmen, rekommenderas starkt). Jag kommer inte ihåg vilken film de visade men det var något med en jättespindel från öknen.
Det som fick mig att tänka efter var hur man försökte ta kål på den efterhand som den växte med hjälp av grövre och grövre metoder. När den sedan, stor som Kupolen (en borlängebyggnad som påminner lite om Globen, fast större) kommer för att äta upp staden så har man lyckats ringa flygvapnet som sveper in med ett par flygplan (Lockheed F-80C "Shooting star" om jag minns rätt, men det är ett par år sedan så jag kan ha fel) och helt sonika bombar ihjäl krypet.
Som tittare så fick man reaktionen "Jaha, och?". Man hade väntat sig mer, en klurig lösning från hjältarna ("Hmm, vi laddar brandbilen med hela lagret från DDT-fabriken och chargar den head on!"), en maffig slutuppgörelse eller liknande, inte bara "Vi tar till större kanoner!". Det var ett billigt slut, helt utan drama eller filmatisk motivation.
Sedan började jag fundera lite mer. *Det här är sista varningen. Troberg funderar, dags att sluta läsa och fly!*
Är det inte precis som som man alltför ofta löser problem i rollspel? Med grövre våld och mer jävlaranamma? Med större kanoner istället för kluriga lösningar? Gör vi rätt när vi förväntar oss en maffig slutstrid mot storskurken, eller borde vi ha fler upplägg som går ut på att överlista honom/henne?
Personligen tycker jag att det är mycket roligare att överlista skurken än att med massor av tärningsslag sakta nöta ner hitpoints, men varför är det ofta (speciellt i slutuppgörelser) upplagt så att det är enda alternativet?
Detta tänkande får dessutom andra bieffekter. Om man vet att man oftast måste slå skurkarna sönder och samman, då känner man sig pressad att göra en karaktär som är fokuserad på att slåss, vilket innebär att andra kunskaper måste stryka på foten, vilket ger en tråkigare karaktär.
Till exempel så har de flesta kommentarer jag fått kring mina önskemål att spela en filosof i D&D rört temat "Han blir ju så dålig", "Han kommer ju inte att kunna slåss", "Han får svårt att överleva" och så vidare. Det är ju tråkigt och snett att ett så intressant och roligt karaktärskoncept ska skjutas i sank på sådana grunder. För att få någon överlevnadspotential så var jag tvungen att justera konceptet till ett Warhammer-inspirerat soldyrkande-bodybuilder-surfar-kroppsfixerad-hälsokost-dvärg endast iklädd höftskynke, vilket i alla fall gav mig groteskt med hitpoints (grymt hög Con, bra class för HP och alla feats går till den som ger +3 HP). Han borde i alla fall kunna hålla ut länge nog för att de andra ska kunna lösa problemet.
Hur främjar man smarta lösningar och hur undviker man att hamna i "går det inte med våld så går det med mer våld"-fällan?
Det som fick mig att tänka efter var hur man försökte ta kål på den efterhand som den växte med hjälp av grövre och grövre metoder. När den sedan, stor som Kupolen (en borlängebyggnad som påminner lite om Globen, fast större) kommer för att äta upp staden så har man lyckats ringa flygvapnet som sveper in med ett par flygplan (Lockheed F-80C "Shooting star" om jag minns rätt, men det är ett par år sedan så jag kan ha fel) och helt sonika bombar ihjäl krypet.
Som tittare så fick man reaktionen "Jaha, och?". Man hade väntat sig mer, en klurig lösning från hjältarna ("Hmm, vi laddar brandbilen med hela lagret från DDT-fabriken och chargar den head on!"), en maffig slutuppgörelse eller liknande, inte bara "Vi tar till större kanoner!". Det var ett billigt slut, helt utan drama eller filmatisk motivation.
Sedan började jag fundera lite mer. *Det här är sista varningen. Troberg funderar, dags att sluta läsa och fly!*
Är det inte precis som som man alltför ofta löser problem i rollspel? Med grövre våld och mer jävlaranamma? Med större kanoner istället för kluriga lösningar? Gör vi rätt när vi förväntar oss en maffig slutstrid mot storskurken, eller borde vi ha fler upplägg som går ut på att överlista honom/henne?
Personligen tycker jag att det är mycket roligare att överlista skurken än att med massor av tärningsslag sakta nöta ner hitpoints, men varför är det ofta (speciellt i slutuppgörelser) upplagt så att det är enda alternativet?
Detta tänkande får dessutom andra bieffekter. Om man vet att man oftast måste slå skurkarna sönder och samman, då känner man sig pressad att göra en karaktär som är fokuserad på att slåss, vilket innebär att andra kunskaper måste stryka på foten, vilket ger en tråkigare karaktär.
Till exempel så har de flesta kommentarer jag fått kring mina önskemål att spela en filosof i D&D rört temat "Han blir ju så dålig", "Han kommer ju inte att kunna slåss", "Han får svårt att överleva" och så vidare. Det är ju tråkigt och snett att ett så intressant och roligt karaktärskoncept ska skjutas i sank på sådana grunder. För att få någon överlevnadspotential så var jag tvungen att justera konceptet till ett Warhammer-inspirerat soldyrkande-bodybuilder-surfar-kroppsfixerad-hälsokost-dvärg endast iklädd höftskynke, vilket i alla fall gav mig groteskt med hitpoints (grymt hög Con, bra class för HP och alla feats går till den som ger +3 HP). Han borde i alla fall kunna hålla ut länge nog för att de andra ska kunna lösa problemet.
Hur främjar man smarta lösningar och hur undviker man att hamna i "går det inte med våld så går det med mer våld"-fällan?