Nekromanti Grad/Rang beteckning för speciela ordnar och förba

Agin0r

Veteran
Hej!

1)Min fråga gäller framförallt gradbeteckningar eller symboler för olika sorters befäl i olika ordnar.
Om vi tar mitt specifika fall där min rp är vägvakt till yrket och lyckades med att bli framgångsrik. Då fick han beteckningen kapten. Jag undrar nu om min rp som kapten har något ytterligare tecken på sin rang. Jag menar som en extra symbol på vägvakternas vapensköld, någon sorts markering på axlarna eller silver sporrar...
2)En vidare fråga på det här om vägvakter. Har de någon uniform, och i så fall, hur ser den ut?
3)Sedan den sista frågan om vägvakter för tillfället. När jag är ute och ptrulerar vägarna mm. Var bor jag då? Patrulerar jag så nära mitt hem att jag bor där, eller bor jag i någon sorts vägvaktar stuga?
4)Oj...det blev visst en fråga till...är vägvakterna ansvariga för reparationer och liknande av vägar. Det står att de ansvarar för vägarnas farbarhet, är då byggnation och repration inkluderat i detta?

Tack på förhand

Mvh: en trogen eon spelare

Phelan

Hero
Rent allmänt skulle jag nog säga att gradbeteckningar hör hemma senare än Mundansk medeltid, möjligen någon form av tecken som fjäderplymer på hjälmen eller så.

Om du preciserar vilket land det gäller blir det nog lite lättare att svara, t ex har jag för mig att uniformen för Consabers vägvakter finns beskriven i Consabermodulen.

Mvh / Phelan, cyklar till jobbet

Krille

Super Moderator
"Jag undrar nu om min rp som kapten har något ytterligare tecken på sin rang."

Förmodligen inte. Det finns inget enhetligt uniformsreglemente någonstans, utom i ett fåtal garden och ordnar som Svarta gardet eller Calnia garde (vägvakten är inte ett av dem). Det finns knappt någon befälsordning ens, och definitivt inte några gradbeteckningar. Vet man vem någon är så vet man också vad han har för rang, och om inte annat så presenteras han med rang och hela köret om det skulle behövas.

"En vidare fråga på det här om vägvakter. Har de någon uniform"

Nej. Uniformen är inte uppfunnen. Det kommer att krävas en indelt armé i stora antal innan behov av massiva inköp av kläder behövs, och identifikation blir egentligen inget problem förrän man får Lützen-dimma på slagfältet (dvs när krutvapen är införda). Först då behöver man en enhetlig uniform som identifierar en formation. Innan dess tar varje soldat de kläder han har.

Undantaget är vissa enheter som har speciella uppgifter. I deras fall består uniformen oftast av en vapenrock eller mantel, men ingenting mer. Övriga kläder är deras egna.

"När jag är ute och ptrulerar vägarna mm. Var bor jag då? Patrulerar jag så nära mitt hem att jag bor där, eller bor jag i någon sorts vägvaktar stuga?"

Du bor ute i det fria, hemma, i en vägvaktarstuga, eller hos postiljonsstationerna. Vägvaktarstugorna ligger ofta i anslutning till postiljonsstationerna.

"Oj...det blev visst en fråga till...är vägvakterna ansvariga för reparationer och liknande av vägar. Det står att de ansvarar för vägarnas farbarhet, är då byggnation och repration inkluderat i detta?"

Nej. Däremot, ser de skador på vägen så ska de rapporteras till fogde, så att denne kan ta upp saken med länsherre eller markis och få saken ordnad den vägen. Fram tills att det är ordnat så får vägvakterna se till att folk vet om att vägen är skadad.

Observera att det inte är så farligt om vägen är trasig. Man kan alltid gå runt. Möjligen blir det problem för marscherande arméer, men de är ju inte så vanliga. Den enda faran är trasiga broar, och den faller under respektive länsherrars domäner, som ofta ser till att reparera dem illa fort. Utan broar, inga brotullar, du vet.

Agin0r

Veteran
Jo, jag är en vägvakt tillhörande Consaber. Och vad jag kan dra mig till minnes så har vägvakterna där en vapensköld, men ingen beskriven uniform. (Och som en liten prantes, vill jag säga att med uniform menade jag typ vapenskjorta, inte karolinska uniformer eller liknande. Dåligt ordval av mig.) Jag kanske tycks jobbigt nu, men borde inte vägvakterna ha en tex vapenskjorta med sina färger på, eller är det bara på skölden man ser att det är en vägvakt som kommer?
Ganska lätt då att vara förklädd till vägvakt...

Men är endå tacksam och tillfreds med de båda svar jag fått!