Nekromanti Grafik, visuella hjälpmedel och annat sånt.

Quadrante

Grisbonde
Skulle vilja bli lite informerad och inspirerad. Det borde finnas en massa spel som jag missat som använder grafisk design eller föremål som på ett positivt sätt hjälper till under spel.
Tänker vitt och brett nu, alltså allt från tärningar, kartongbitar till tabeller eller vad som nu tillför något. Star Wars tärning som har symboler, men även ger hint om berättandet i samma tärningsslag som man gör för att se om man lyckas kan ju vara ett exempel. Det borde finnas bra exempel på spel som använder spelkort. Malifaux använder ju helt vanliga kortlekar (eller nästan) men, det är ju kanske inte det visuella eller grafiska som är hjälpmedlet i dessa två nämnda, borde finnas sådana som är både snygga och ger ett mervärde.

Länkar om ni har (men jag kan googla själv om inte annat).

Jag har börjat rippa pdfer när ett äventyr med karta finns i pdf-form.
Sedan förstorar jag upp kartan i datorn och plockar bort siffror och annat som inte behövs. Sedan skriver jag ut den förstorade kartan och klipper ut de olika rummen eller delarna som rollfigurerna kan upptäcka. Sen får spelarna se en del i taget allteftersom rollfigurerna tar sig fram.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
När jag spelledde Rise of the Runelords till Pathfinder för hundra år sen skrev jag ut alla kartor i stort format, klistrade dem på kartongbitar och skar ut varje rum så att spelarna fick upptäcka kartan allt eftersom. Var väldigt mycket prepp, men det var himla kul att bygga ut dungarna på bordet i takt med att rollpersonerna (oftast, let's be honest) fajtade sig igenom dom.

Möller

Hubert Hortlax
Mouse Guard säljs ju i bl.a. som en box där man får med kort för Conflicts, Weapons och Conditions.

Att ha vapnen som kort är ju inget revolutionerande, det är typ som spell cards som förekommer i mängder av spel.

Conflicts är nästan nödvändigt att ha kort för - man ska välja en av fyra handlingar för tre rundor framåt, dolt, och sedan spela ut. Det går såklart att göra med papper och penna, men jävlar va smidigt det flyter med kort. Lätt för spelarna att välja handlingar utan att SL vet vad de gör är det och det fungerar finfint att ha de rätt komplicerade reglerna på korten.

Men det är Conditions som jag fascineras av mest. Conditions är alltså typ skador - om man råkar illa ut som musgardist kan man bli Angry eller Tierd eller Sick osv. Bara att skriva ner på rollformuläret, tänker man. Men korten ger en helt annan känsla - som spelledare kan man säga »Misslycades du med Pathfinder? Okej, du leder patrullen på en lång omväg och ni kommer fram till Barkstone alldeles utmattade« samtidigt som man räcker över ett kort. Det är så handfast på något vis.

Quadrante

Grisbonde
Ja kort som används på det viset blir något annat, kanske inte regeltekniskt utan mer känslan. Sett hur indexkort används (i Fate) på liknande vis.

Samtidigt så är det något annat än props/handouts även om även de kan fylla en liknande funktion.