Nekromanti Grafikkort så jag kan spela Civ5?

Ond bråd död

Swashbuckler
Är det nån som är insatt i vilka grafikkort som är bra och vad som krävs för att de ska passa med övriga grejer i datorn?

Min förhoppning är att kunna spela civ 5 på högre upplösning utan att det hackar och jävlas.

Jag har en intel pentium D 3,2 ghz. Jag tror den är dubbelkärnad. Är det nåt mer man måste veta för att välja grafikkort, typ moderbord och sånt? Är det ens lönt med en sån processor?

Brynolf

Orange
Har samma problem, ungefär. Eller rättare sagt går spelet inte ens igång. Grafikkortet ska väl helst ha stöd för DirectX 11. Vilket grafikkort har du nu?

Ond bråd död

Swashbuckler
Geforce 7300 le

Sen jävlades directx för mig, så jag instalelrade directx9 istället. Det var nån dll fil som saknades eller nåt.

Jarre

Swordsman
Jag ligger själv på de rekommenderade prestandakraven, men kan inte påstå att spelet flyter helt problemfritt; det är för mycket plotter och texturer att rendera helt enkelt. Spenderade en stor del av min genomkörning av det i strategiläget för att få bättre överblick och slippa lyssna på grafikkortsfläkten, något jag inte stör mig på i exempelvis FPS-spel.

Enligt benchmarking borde din processor matcha minimikraven på processorn, medan ditt grafikkort inte är tillräckligt. Så länge ditt moderkort har PCI Express-portar är det egentligen inget krångel att vilket ett nytt grafikkort. Den enda risk som finns består väl i att överföringhastigheten på porten kan bli flaskhalsen i systemet, men samtidigt lär ditt system begränsas av processorn och sannolikt även resterande hårdvara såsom internminne.

Jag är osäker på vilka nivåer du kommer nå med enbart ett nytt grafikkort. Det kommer givetvis gå smidigare att spela, men du riskerar att inte kunna utnyttja hela fördelen på grund av andra flaskhalsar. Jag gissar på att din burk har 4-5 år på nacken.. Du gör kanske bäst i att i längden satsa på en ny maskin om det är Civ5 du är ute efter. Det är ett krävande spel, i mina ögon för krävande för vad det bjuder spelaren på.

Jarre

Swordsman
hjk said:
Geforce 7300 le

Sen jävlades directx för mig, så jag instalelrade directx9 istället. Det var nån dll fil som saknades eller nåt.
GeForce 7-kort är DirectX 9-kort, så du bör nog inte försöka installera något annat.

Möller

Hubert Hortlax
Yaaraer said:
Enligt benchmarking borde din processor matcha minimikraven på processorn, medan ditt grafikkort inte är tillräckligt.
Enligt mina undersökningar stämmer inte detta. Pentium D 3.2 Ghz är sämre än en Intel Core 2 Duo 1.8 GHz, som är minimikravet enligt wikipedia. Jag använde denna benchmark. Jag är verkligen ingen expert på processorer, men en i5:a eller en AMD X4 skulle jag vilja se.

Yaaraer said:
Så länge ditt moderkort har PCI Express-portar är det egentligen inget krångel att vilket ett nytt grafikkort..
Nja. Stora grafik kan passa dåligt i små datorer. Eller, tja, inte passa alls. Men det lär inte vara ett problem, om du inte har en kompakt formfaktor.

Ond bråd död

Swashbuckler
Tack för alla svar.

Har ni något förslag på vilket kort man borde köpa för att uppgradera sig? Vilka prisnivåer ska man tänka kring och så?