Nekromanti Gratis designprogram

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Tjo!

Finns det något gratis program typ InDesign eller liknande, som gör att jag kan få mina alster att se åtminstone aningen mer proffesionella ut än om jag bara använder Word?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ape Of Wrath said:
Tjo!

Finns det något gratis program typ InDesign eller liknande, som gör att jag kan få mina alster att se åtminstone aningen mer proffesionella ut än om jag bara använder Word?
Jag har hört att det finns de som står ut med att använda Scribus. Jag gör det inte, men jag antar att det är ett alternativ.

Sen finns ju såklart LaTeX om man gillar att koda sin layout istället för att designa den grafiskt, men det har viss tröskel och designen blir fnösketorr om man inte bråkar ganska mycket.

Caligo

Swashbuckler
Gratis eller inte? Du kan ladda ner InDesign CS2 från Adobe iallafall. Fullt dugligt program fast några på nacken.

[url="https://www.rollspel.nu/threads/57754[/url]

"Adobe strongly advises against running unsupported and outdated software. The serial numbers provided as a part of the download may only be used by customers who legitimately purchased CS2 or Acrobat 7 and need to maintain their current use of these products."

Troberg

Sinister eater
Scribus är väldigt trevligt att jobba med.

Ett litet tips, bara: Se till att du har all text färdigbearbetad innan du börjar med layouten. Scribus är inte ett roligt verktyg för större textredigering (vilket iofs inte heller är vad det är avsett att vara).

Ett tips till: Lägg upp stilmallar, och få dem bra, innan du börjar. Håll aldrig någonsin på att klutta ut "storlek 11", "fetstil" och sånt manuellt, utan gör mallar och använd dem.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Troberg said:
Scribus är väldigt trevligt att jobba med.

Ett litet tips, bara: Se till att du har all text färdigbearbetad innan du börjar med layouten. Scribus är inte ett roligt verktyg för större textredigering (vilket iofs inte heller är vad det är avsett att vara).
Ett annat tips om man nu måste använda Scribus: Använd inga tabeller. Någonsin. Åtminstone inte om de ska liksom se ut på något sätt överhuvudtaget. Scribus är skitdåligt på att hantera tabeller.

//Krank, som helt klart hellre jobbar i InDesign CS2 isåfall...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Scribus fungerar alldeles utmärkt att arbeta i. Har man börjat med InDesign som krank är det dock lätt att gnälla eftersom det är sämre. Skillnaden är dock att det är gratis och lagligt att använda, vilket Sum Calignis tips om nedladdning inte är (det har Adobe gått ut och sagt i samband med att länken kom upp). Har man mindre problem med att röra sig i gråzonen fungerar dock InDesign CS2 alldeles utmärkt och är att rekommendera.

Arfert

Facit
Troberg said:
Se till att du har all text färdigbearbetad innan du börjar med layouten.
Det är överhuvud taget ett bra tips till alla layoutprogram: Se till att all text är genomläst och korrad innan du börjar layouta! Det spar man tid på.