Nekromanti Gratis dtp windows

Snow

Swashbuckler
Tjena!

Om man inte har lust att punga ut med massa pengar för indesign, vad använder man då? Alltså gratis layoutprogram för windows...?

Ska gärna ha förmågan att göra pdf-er.

Säg inte latex. :gremsmile:
(Jag vet redan att det finns och jag funderar på det, men jag vill ha några andra alternativ att välja på).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tyvärr är DTP sorgligt eftersatt. Scribus är väl typ det enda open source/gratisprogrammet som är något att ha, och det är tyvärr VÄRDELÖST i jämförelse med InDesign. Bland annat är stödet för tabeller rent pinsamt dåligt.

Annars kan ju OpenOffice skapa PDF:er...

Snow

Swashbuckler
Tack, scribus kan nog funka, men det trilskas lite innan man får ordning på importer och sånt... som vanligt.

Arfert

Facit
Japp, Scribus är det enda som finns.. och det känns som att jobba med Quark Express för tio år sen, fast med (ännu)fulare och mer rörigt gränssnitt. men man KAN göra saker med det i alla fall som inte går i ordbehandlare som Open office.

krank

Arfert said:
Japp, Scribus är det enda som finns.. och det känns som att jobba med Quark Express för tio år sen, fast med (ännu)fulare och mer rörigt gränssnitt. men man KAN göra saker med det i alla fall som inte går i ordbehandlare som Open office.
Absolut. Scribus > OO, men man slipper helst om det går. Till och med de första versionerna av InDesign, säg omkring version 1-1.5, är bättre än Scribus.

Arfert

Facit
Ja det är sorgligt att de inte kan knåpa ihop ett bättre gränssnitt...

...andra opensource-program fixar ju det (ibland, även om de ofta är kassa på det). Inkscape är till exempel betydligt mer lättanvänt än Adobe Illustrator.

krank

Arfert said:
...andra opensource-program fixar ju det (ibland, även om de ofta är kassa på det). Inkscape är till exempel betydligt mer lättanvänt än Adobe Illustrator.
Absolut. Det är fortfarande en del barnsjukdomar i programmet, och innan man lärt sig lite kortkommandon kan det vara lite knivigt... Men överlag ett mycket imponerande program.

Lite synd att "vara bättre än Illustrator" är lite som att skjuta mot öppet mål, bara. De grabbarna skulle behöva snacka mer med de som gör InDesign och photoshop och kanske få lite ledtrådar.

//Krank, som nästan dagligen får hjälpa elever med Illustrator. Alla hatar programmet, och det är synd...

Snow

Swashbuckler
Jag fick byta textbehandlare för att scribus skulle förstå att jag använde stilar. Men nu verkar det funka hyfsat.
Men ghhha.. det är skitjobbigt att göra textrutor i varje ruta för de snappar inte till guider när man börjar rita. Den automatiska funkar inte heller som jag vill (jag har spalter och det blir cp). Det hade varit väldigt enkelt om man bara kunde klicka en gång i varje tomt område för att skapa en textruta som automatiskt går ut till alla guider.