Nekromanti Gratis stockfoton?

talgboll

Rollspelskollektivet
Jag behöver bara tre bilder till ett färdigt rollspel. Jag behöver helt svarta siluettbilder, två på fantasyhjältar och en på en borg. Hade kunnat rita själv men sparar gärna den tiden. Finns det nåt gratisarkiv på nätet där man får lov att använda bilder? Kvaliteten behöver vara helt ok, varken mer eller mindre. Någon som vet?

clarence redd

FrostByte Books
Det närmaste jag kan komma på är DeviantArt och det stämmer inte riktigt in på dina behov. Bilderna du söker kanske finns där och de kan säkert vara gratis att använda - men du måste be om lov. Inte riktigt stockfoton alltså...

Björn den gode

Swashbuckler
Foton brukar jag hitta på flickr (går att ställa in sökning på att bara visa bilder som ligger under creative commons och tillåtet för kommersiell användning), google images (samma sak där) eller pixabay där förutom några få sponsrade foton allt ligger under CC0 så du inte ens behöver ge credti till upphovspersonen.

Nu låter det väl iofs som du är mer ute efter teckningar? Där har jag ingen koll. Här är en borg från pixabay annars:
https://pixabay.com/en/castle-knight-s-castle-castle-castle-1096474/

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn den gode;n169076 said:
eller pixabay där förutom några få sponsrade foton allt ligger under CC0 så du inte ens behöver ge credti till upphovspersonen.
Hur säkert är pixabay? Jag får intrycket av att rätt mycket där laddats upp av personer som inte är upphovsmännen till det som laddas upp och att bilderna kanske egentligen inte alls är CC0:ade...

(Värt att nämna: Om en svensk släpper via CC0 är det vad jag vet inte juridiskt bindande. Man kan väl inte ge upp den ideella upphovsrätten i sverige?)

Björn den gode

Swashbuckler
krank;n169078 said:
Hur säkert är pixabay? Jag får intrycket av att rätt mycket där laddats upp av personer som inte är upphovsmännen till det som laddas upp och att bilderna kanske egentligen inte alls är CC0:ade...

(Värt att nämna: Om en svensk släpper via CC0 är det vad jag vet inte juridiskt bindande. Man kan väl inte ge upp den ideella upphovsrätten i sverige?)

Bra fråga, jag vet inte. Men jag tyckte det såg ut som att pixabay verkade jobba seriöst med att plocka bort saker som inte borde vara där. Ett annat tips är att alltid bildgoogla med bilden och se om den kommer upp i något annat sammanhang på nätet. Men ja, det kan väl vara en bra varning att en inte är helt 'safe' att plocka bilder från något av de här ställena, sen tänker jag att det för en liten svensk rollspelsprodukt snarare är viktigt att det känns ok att använda, vilket jag personligen känner att det är med bilder som jag har anledning att tro att upphovspersonen är helt ok med (som att jag hittar det under en gratislicens) men inte känner med bilder där jag inte rimligen kan tro det.

talgboll

Rollspelskollektivet
Tack men nej, vill inte ha foton utan siluettbilder. Svarta. Men det löser sig. Får rita dem själv om jag inte hittar.