Nekromanti Grattis Eon 20 år!

Helmgast
I november för 20 år sedan släpptes det klassiska svenska fantasyrollspelet Eon, skrivet av Carl Johan, Ola, Krille och Marco (de två sistnämnda ännu forumsaktiva!). För att fira det har vi på Helmgast en 20-årskampanj igång med quiz, gamla moduler till försäljning och en 20-årsutgåva av vårt fina spel, paketerat i slipcase med kampanjmodulen Äventyrets väg. 20-årsutgåvan har funnits för föhandsbeställning några veckor och nu lagom till 20-årsdagen har den äntligen kommit från tryckeriet!

Stort grattis alla eoniter!

http://helmgast.se/helmgast/eon-20/
http://webshop.helmgast.se/sv/

Attachments

Daniel

Swordsman
Fick 30 av 50 rätt i quizen. Kunde gått sämre, nöjd med det!!

Ymir

Liten kantbaron
Daniel;n211161 said:
Fick 30 av 50 rätt i quizen. Kunde gått sämre, nöjd med det!!
Helmgasts skribenters interna high score är 47. kan ni slå det är ni alltså bättre på Eon än vad vi som skriver spelet är!

Mundo

Myrmidon
Ymir;n211165 said:
Helmgasts skribenters interna high score är 47. kan ni slå det är ni alltså bättre på Eon än vad vi som skriver spelet är!
Jag svarade den tredje November och fick 48. Som pris vill jag ha receptet på några korvar från förra årets upplaga av Firinas korvfestival.

Lukas

Mannen i Gult
jag fick 18/50,
I tanke på att jag aldrig spelat eon och bara gissade på i princip alla frågor så var det bättre en förväntat.

Mundo

Myrmidon
Lukas;n211172 said:
jag fick 18/50,
I tanke på att jag aldrig spelat eon och bara gissade på i princip alla frågor så var det bättre en förväntat.
Detta måste vara förklaring till varför du är en Gud i Kranks ögon.

Rhodryn

Hero
Heh... när jag satt där framför Eon Quizen så kände jag att det inte skulle gå så bra... trots att jag har spelat Eon i ca 19.5 år (har för mig det var sommaren 97 som jag hade min första kontakt med Eon)... och... jag hade inte fel igentligen.

Men... jag lyckades åtminstone prestera lite bättre än målet jag satte ut för mig själv... minst 25 rätt (oavsätt om jag lyckades med det på ren tur eller inte)... och jag lyckades få 28/50... så på ett sätt är jag väl nöjd. XD

Also... Grattis Eon, Helmgastar, Neogames'are, och Eon spelare, på 20 år utav en awesome rollspelserie. :)

Där är inget annat penna och papper rollspel som jag har spelat mer än Eon under alla de här åren. Eon är mitt favorit penna och pappers rollspel, och jag tror inte det kommer förändras inom den närmsta framtiden, eller någonsin för den delen... tror inte ens en omvälvning av världsordningen skulle vara nog. XD

Daniel

Swordsman
Glömde säga grattis! Stort grattis, och ännu större tack, till spelskaparna då och nu!

Från det första skattsökaräventyret när man var 14 där vi slängde in varenda monster vi hittade i böckerna, från hyggelmonster till spindeltroll till kannibalistiska tiraker till vandöda inom loppet av två spelmöten, till vårt idag pågående mer dialogdrivna politiska intrigspel i samma värld.
Otaliga timmar av mitt liv har spenderats i Mundana, till 100% nöje. Och vi har de senaste tio åren knappt rört oss utanför vår älskade Asharinahalvön, så det finns ju oändlig mer geografi framöver att utforska!

2017 re-bootar vi Sylfens vrede-kampanjen med ett antal nya spelare och vi ser verkligen fram emot att få vandra på blåsiga damariska bergstigar, klättra i lummiga västmarkiska vinrankor, tjafsa med dumsluga misslor och få höra spirituella monologer från uråldriga alver och lamior i många år till!

Conan

انتفاضة
Daniel;n211286 said:
Glömde säga grattis! Stort grattis, och ännu större tack, till spelskaparna då och nu!

Från det första skattsökaräventyret när man var 14 där vi slängde in varenda monster vi hittade i böckerna, från hyggelmonster till spindeltroll till kannibalistiska tiraker till vandöda inom loppet av två spelmöten, till vårt idag pågående mer dialogdrivna politiska intrigspel i samma värld.
Otaliga timmar av mitt liv har spenderats i Mundana, till 100% nöje. Och vi har de senaste tio åren knappt rört oss utanför vår älskade Asharinahalvön, så det finns ju oändlig mer geografi framöver att utforska!

2017 re-bootar vi Sylfens vrede-kampanjen med ett antal nya spelare och vi ser verkligen fram emot att få vandra på blåsiga damariska bergstigar, klättra i lummiga västmarkiska vinrankor, tjafsa med dumsluga misslor och få höra spirituella monologer från uråldriga alver och lamior i många år till!
Låter som du spelat lite som vår spelgrupp. Det första tio åren spelade vi nästan enbart på asharina, men har de senaste åren spelat även i Consaber, Thalamur och i Colonan och Ymirs Drunok.

Rhodryn

Hero
Heh... vi tenderade spela samma också... massor utav Asharien baserade grejer... med några enstaka grejer här och där utanför Asharien. Sedan Eon IV så har vi spelat mest Jargien baserade grejer... pga att Eon IV ju är så pass Jargien centriskt som det är än så länge. XD

Nirbulas

Veteran
Gratulerar Eon! Har haft många roliga äventyr i Mundana, alltifrån att vara en odödlig krigare som leta efter drakar med världens öde på spel, till att vara en utslagen bödeldräng som blir mördad av en Xinukultist i en källare. Någonstans däremellan finns mina stackars magiker som aldrig blir särskilt långlivade.

Fick 46/50 på quizet med, whoop whoop.

Lukas

Mannen i Gult
Lukas;n211172 said:
jag fick 18/50,
Eftersom jag var så vansinnigt duktig så beställde jag hem eon 4, som belöning. Det har nu anlänt och jag ser framemot att läsa det.

Så om 20år skall jag få alla rätt på ert 40års jubileums quiz

Är det redan 20 år.
När jag började spela rollspel var Eon det nyaste och fränaste rollspelet som fanns. Världen var superdetaljerad, det fanns regler för ALLT, och spelet lyckades dra runt detta med bara "vanliga tärningar" (och en enstaka T100 för tabellslag).
På den tiden var Dungeons & Dragons något som började komma för länge sen, alltså 20 år tidigare.
Undrar hur rollspel ser ut om 20 år.