Nekromanti Great Leap: Problembaserade Scenarion

Max Raven

T12-kultist
Hade en fundering vad gäller Great Leap*:s scenarion. Har sett ett och annat spel som är byggt kring att köra specifika scenarion - vare sig dessa byggs upp kring karaktärer, akter etc. Det slog mig att Great Leap skulle möjligen tjäna på ett liknande upplägg. Se följande:

Scenarion i Great Leap kan lite grovt beskrivas utefter tre grundupplägg: Rekognosering(Utforskande), Bistånd och Räddning(Undersökande och problemlösande) samt Olycka(Problemlösande med tidspress). Alla dessa upplägg kan sägas utgå ifrån problem som ska lösas. I regel kommer ett äventyr löpa på följande sätt: Ta reda på problemet, lös problemet och twist, snöra ihop. Man borde rimligen kunna ha möjlighet att bygga upp ett scenario efter problem+twist - något som man skulle kunna förstrukturera rent generellt (men inte för specifika detaljer).

Jag funderar alltså på om en problembaserad scenariogenerator i one-shot-format** skulle vara en bra idé för Great Leap***. Kanske i formatet någon form av kort, med tabeller med i boken.

Åsikter? Förslag på vad som borde vara med eller ändringar? Frågor vad gäller avgränsning?

*Great Leap är ett rymdutforskarspel i startgroparna i en nära framtid. Typ Cyberpunk möter Star Trek. Great Leap är arbetsnamn. Diskussionstråd vad gäller namn här.
**Då skulle man t ex kunna ha med twisten att en specifik RP saboterade warpmotorerna, t ex. Dock bör det finnas minst ett blankt utfall, för att nära paranoian. :gremsmile:
***Jo, jag vet att Traveller har slumpade äventyr. Jag tänkte inte att man ska generera setup eller mycket annat, bara problemet som skall lösas - vare sig det är trasig kommunikationselektronik, politiska extremister eller intelligenta mögelsporer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker ju såklart att det är awesome - allt som hjälper spelledaren att förbereda saker är gött mos i min bok. Du vet ju att Null State körde ett sånt upplägg också.

Tänker du dig slump eller att man, NS-style, får listor och förslag och en tydlig struktur bara?

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Jag tycker ju såklart att det är awesome - allt som hjälper spelledaren att förbereda saker är gött mos i min bok. Du vet ju att Null State körde ett sånt upplägg också.

Tänker du dig slump eller att man, NS-style, får listor och förslag och en tydlig struktur bara?
Lite osäker - tänkte mig att listorna/korten möjliggör slump. Definitivt en tydlig struktur dock - problem, orsak, komplikationer/twist - något i den stilen. Sedan så finns det som sagt tre standardsituationer som styr problemets möjliga natur och delvis äventyrets struktur.
Alltså - jag tänkte att man kan tillhandahålla kort/listor med problem, orsak, komplikationer och ha en "matta" eller ett formulär av något slag där dessa läggs in. Strukturen i sig skulle sedan också tillåta att man hämtar in från källor utanför spelet - böcker, tidningar etc. Så inte exakt som Null State, även om jag tror jag skulle kunna få nyttiga tankar därifrån.

Jag tänkte också se hur det går med Mysteriemakaren till Äventyrssommaren, som är lite liknande (fast mer heltäckande), och se om det ger mig lite erfarenheter att bygga på.

(Nu fick jag en tanke om någon slags kampanjmatta i hexgridformat (i stjärnfond) där man lägger in brickor med händelser/skriver på mattan vad som hände. Hrm, kanske inte.)