Hade en fundering vad gäller Great Leap*:s scenarion. Har sett ett och annat spel som är byggt kring att köra specifika scenarion - vare sig dessa byggs upp kring karaktärer, akter etc. Det slog mig att Great Leap skulle möjligen tjäna på ett liknande upplägg. Se följande:
Scenarion i Great Leap kan lite grovt beskrivas utefter tre grundupplägg: Rekognosering(Utforskande), Bistånd och Räddning(Undersökande och problemlösande) samt Olycka(Problemlösande med tidspress). Alla dessa upplägg kan sägas utgå ifrån problem som ska lösas. I regel kommer ett äventyr löpa på följande sätt: Ta reda på problemet, lös problemet och twist, snöra ihop. Man borde rimligen kunna ha möjlighet att bygga upp ett scenario efter problem+twist - något som man skulle kunna förstrukturera rent generellt (men inte för specifika detaljer).
Jag funderar alltså på om en problembaserad scenariogenerator i one-shot-format** skulle vara en bra idé för Great Leap***. Kanske i formatet någon form av kort, med tabeller med i boken.
Åsikter? Förslag på vad som borde vara med eller ändringar? Frågor vad gäller avgränsning?
*Great Leap är ett rymdutforskarspel i startgroparna i en nära framtid. Typ Cyberpunk möter Star Trek. Great Leap är arbetsnamn. Diskussionstråd vad gäller namn här.
**Då skulle man t ex kunna ha med twisten att en specifik RP saboterade warpmotorerna, t ex. Dock bör det finnas minst ett blankt utfall, för att nära paranoian.
***Jo, jag vet att Traveller har slumpade äventyr. Jag tänkte inte att man ska generera setup eller mycket annat, bara problemet som skall lösas - vare sig det är trasig kommunikationselektronik, politiska extremister eller intelligenta mögelsporer.
Scenarion i Great Leap kan lite grovt beskrivas utefter tre grundupplägg: Rekognosering(Utforskande), Bistånd och Räddning(Undersökande och problemlösande) samt Olycka(Problemlösande med tidspress). Alla dessa upplägg kan sägas utgå ifrån problem som ska lösas. I regel kommer ett äventyr löpa på följande sätt: Ta reda på problemet, lös problemet och twist, snöra ihop. Man borde rimligen kunna ha möjlighet att bygga upp ett scenario efter problem+twist - något som man skulle kunna förstrukturera rent generellt (men inte för specifika detaljer).
Jag funderar alltså på om en problembaserad scenariogenerator i one-shot-format** skulle vara en bra idé för Great Leap***. Kanske i formatet någon form av kort, med tabeller med i boken.
Åsikter? Förslag på vad som borde vara med eller ändringar? Frågor vad gäller avgränsning?
*Great Leap är ett rymdutforskarspel i startgroparna i en nära framtid. Typ Cyberpunk möter Star Trek. Great Leap är arbetsnamn. Diskussionstråd vad gäller namn här.
**Då skulle man t ex kunna ha med twisten att en specifik RP saboterade warpmotorerna, t ex. Dock bör det finnas minst ett blankt utfall, för att nära paranoian.
***Jo, jag vet att Traveller har slumpade äventyr. Jag tänkte inte att man ska generera setup eller mycket annat, bara problemet som skall lösas - vare sig det är trasig kommunikationselektronik, politiska extremister eller intelligenta mögelsporer.