Nekromanti GREG STAFFORD & SANDY PETERSEN RETURN TO CHAOSIUM INC

McKatla

Utan titel
[h=1]Nåddes precis av följande nyhet:

GREG STAFFORD & SANDY PETERSEN RETURN TO CHAOSIUM INC.[/h] While we wanted the Kickstarter backers to hear this directly from us first, we also wanted all of you, the faithful, to get this information as soon as possible. Here is what we sent out. More very soon.

We have pressed the reset button.

In 1975 Chaosium started out as a quirky boutique game company. We were all about creativity, artistry and craftsmanship. With every game we vowed to provide you with new realms of imagination and entertainment. Over the last few years we forgot that, and lost our way.

The Great Old Ones have Returned…

Greg Stafford, founder of Chaosium and creative force during its heyday, is now President. Sandy Petersen, world renowned game designer who brought Cthulhu into the light three decades ago, has rejoined the team as well.

Greg says: "Chaosium is part of my legacy. My intent is to restore it to its rightful place in the world of gaming. Something we can all take pride in, and something that fans will look forward to." Where “what’s next?” is answered with “I can’t wait”.

The Stars are Right…

Sandy says: "I am excited to return to active participation in the Call of Cthulhu line, and I’m eagerly looking forward to working directly with Greg again. We are Chaosium's original team from the 1980s. My first focus is going to be the Call of Cthulhu 7th edition Kickstarter campaign."

Our main plan is simple (but a lot of work):

Quickly sift and sort through the current company problems
Immediately ship the remaining Horror on the Orient Express backer rewards
Focus on the Call of Cthulhu 7th edition Kickstarter backer rewards
Return to regularly making awesome new games.

We offer new hope, and ask only for your patience."

Please visit Chaosium.com for regualr news and updates. Contact us with questions, kudos, curses, or kindness. We are listening, and we will respond.

--Greg Stafford, President and CEO of Chaosium Inc. I’m puttin the band back together.

CapnZapp

Myrmidon
Det känns som det finns backstory här jag missat.

För det första, vem har styrt Chaosium om nu inte Stafford & Petersen gjort det? Och vem kan bestämma att slänga ut denne/dessa och istället ta in S&P?

Jag kanske läser mellan raderna här, men vilka affärsbeslut anses vara dåliga? (Alltså skälet till att S&P känt sig manade ta över skutan). Finns en lista över "current company problems"? Vad har varit problemet med Kickstarter backers, exempelvis?

Och hur gör jag för att klistra in text OFORMATERAT i VB5???? Grrr....

anth

Vetefan
CapnZapp;n95697 said:
Och hur gör jag för att klistra in text OFORMATERAT i VB5???? Grrr....
Rymdhamster;n95707 said:
Du går via notepad.
WUT?
Alltså WUT som i: "skriver inte alla alltid sina inlägg i Notepad för att sedan klistra in dem som nya forumsposter"?
:)

(Det värsta är att jag är halvt allvarlig. Jag skriver i princip alltid mina inlägg i Notepad för att få kontroll över texten.)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n95721 said:
(Det värsta är att jag är halvt allvarlig. Jag skriver i princip alltid mina inlägg i Notepad för att få kontroll över texten.)
Samma här, när det gäller längre inlägg. Men mest av allt för att ha en backupp när något går fel med postningen.

Jocke

Man med skägg
På mac kan man trycka kringla-alt-skift-v för att klippa in oformaterat. på pc går jag också via notepad pga enklare än en fyraknpparskombo (jag antar att mac-antecknignarna inte är råtext, men har inte testat)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
I avancerad formatering-läget finns en knapp (Tx) som tar bort all formatering från texten du just klistrat in.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Notepadtvätt är helt onödigt i Chrome: Ctrl+shift+v funkar ypperligt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
We're drifting off topic, correct course!

Gregg;n95629 said:
Immediately ship the remaining Horror on the Orient Express backer rewards
Focus on the Call of Cthulhu 7th edition Kickstarter backer rewards
Return to regularly making awesome new games.

Utan att alltså vara insatt alls verkar det som att något hänt som gjort att arbetet avstannat eller drastiskt försenats.

JJoghans

Regelknackare
McKatla;n95629 said:
[h=1]

GREG STAFFORD & SANDY PETERSEN RETURN TO CHAOSIUM INC.[/h] While we wanted the Kickstarter backers to hear this directly from us first...
Var det ett stretch goal? :wink:

Big Marco

Läskig
Från ett diskussionsforum:

"kickstartern för 7th ed har verkligen vart en jävla fars. De fick långt mycket mer pengar än de frågat efter, det pratades redan för 1,5 år sedan (om inte mer) att spelet nästan var klart och inne på slutarbetet. Det sköts upp massor av gånger och skulle släppas i Oktober förra året, men har inte dykt upp och informationen har vart knapphändig.

Och nu låter det som att de ska börja om från början-ish? Strukturera om företaget och massa annat?

Nej, stjärnorna är verkligen inte rätt, detta är bara pinsamt.
"

Necross

Swashbuckler
Jocke;n95724 said:
På mac kan man trycka kringla-alt-skift-v för att klippa in oformaterat. på pc går jag också via notepad pga enklare än en fyraknpparskombo (jag antar att mac-antecknignarna inte är råtext, men har inte testat)
Alla professionella människor använder Puretext i Windows (http://stevemiller.net/puretext/). DET är det bästa sedan skivat bröd :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Necross;n95786 said:
Alla professionella människor använder Puretext i Windows (http://stevemiller.net/puretext/). DET är det bästa sedan skivat bröd :)
- Scotty! I need more power!
- I cannie do it, captain. She can't take the preassure!
- Damn you, Scotty! I need more power!

Big Marco;n95774 said:

"kickstartern för 7th ed har verkligen vart en jävla fars. De fick långt mycket mer pengar än de frågat efter, det pratades redan för 1,5 år sedan (om inte mer) att spelet nästan var klart och inne på slutarbetet. Det sköts upp massor av gånger och skulle släppas i Oktober förra året, men har inte dykt upp och informationen har vart knapphändig.

Och nu låter det som att de ska börja om från början-ish? Strukturera om företaget och massa annat?

"
Sheisse, men då låter det ju på tiden att någon går in och sparkar lite rumpa internt.

Bolongo

Herr Doktor
Big Marco;n95774 said:

"
Den debattören har ju delvis rätt. Båda projekten är nästan 2 år försenade vad gäller leverans av tryckta produkter (även om jag har pdf:erna sedan en tid tillbaka), och det är möjligt att detta har påverkat företaget djupare än bara dålig PR, men det är oklart för oss utomstående.

Däremot förstår jag inte varför hen fnyser åt en omstrukturering. Om förseningarna beror på fel i beslutsfattandet, måste något göras för att komma till rätta med det, och att byta ut vissa personer kan vara det mest effektiva. Tydligen har inte Charlie Krank världens bästa affärssinne.

clarence redd

FrostByte Books
Jag har varit i kontakt med Chaosium lite grann i arbetet med BRP Space det senaste året och det har verkligen varit svårt att få någon reaktion överhuvudtaget, trots upprepade försök. Och då handlar det ändå om en rätt bra affärsuppgörelse ur deras perspektiv. Jag fick känslan av att något inte stod riktigt rätt till. Att både Lynn Willis och Keith Herber gått bort de senaste åren kanske har tagit hårdare än man kan tro, säkert i kombination med en del dåliga ekonomiska beslut i samband med Kickstarter-kampanjerna av Cthulhu 7th Edition och Horror on the Orient Express.

Det är bara att hoppas att Stafford och Petersen kan få skutan på rätt köl snabbt igen. Tillsammans har de ju en del rutin både på det kreativa området och det ekonomiska. Undrar om Charlie Krank ska vara kvar. Vi får väl se.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Stort tack till clarence redd som i alla fall kommer med relevant information och inte masa onödiga och irrelevanta sidospår. Det var exakt sådant jag satt och funderade på då jag scrollade nedåt i ämnet. Jag har sett fler reagera på samma sätt som posten Marco postade nämligen så jag var nyfiken på frågorna som CapnZapp hade. :)