Nekromanti Grejer jag vill lära mig innan jag dör men inte...

Nightowl

Champion
...kommer att lära mig.

Kunna citera Karl den tolftes bibel utantilll
Fan vad grymt att alltid ha ett bibelord tillhands! På gammelsvenska, to boot!

Köra motorcykel
Jag kommer kanske att kunna köpa en motorcykel, men jag kommer aldrig att använda den.

Bli en mästare på kung fu
Eftersom sådana (åtminstone dem jag talar om) bara finns på låtsas. Men här har jag åtminstone en ursäkt!

Måla snygga Warhammerfiggar
Jag har färg, figurer, plats och egentligen tid... men jag gör inget. :gremsuck:

Spela piano
Som Robert Wells, alltså

Erik

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Grejer jag vill lära mig innan jag dör men int

...kommer att lära mig.

Slå frivolter och hjula
Min kropp är helt enkelt för klen för det.

Latin
Har varken tid eller ork att sätta mig in i det språket.

Måla fina bilder
Jag anstränger mig, men jag ska nog inte hålla i en pensel.

Rising

Vila i frid
Grejer jag vill kunna men inte lära mig:

Pop Lockin'
Problemet med många som poppar (rycker och knäpper till mitt i dansstegen så att musklerna "poppar") är att de gör det på det löjliga D-flexsättet; så att de ser tuffa och spänniga ut. Vilket är töntigt. På samma sätt; många som lockar (stannar upp och låser sig mitt i rörelser) gör det till en sorts machocoola poser. Inte bra. Att pop locka är bara häftigt om man spexar och larvar sig, ser lite töntig och glad ut. Jag har den perfekta attityden för att dansa coolt, men noll av talangen. Fortsatt mongobonnig docklandsdans för mig, alltså.

Vissla melodier
Jag är fan sämst i världen på att vissla. Jag kan inte göra fågeldrillar, busvisslingar, lockrop eller några melodier alls. Det skulle vara ashårt att vara en sådan där proffsvisslare och bara gå omkring och hitta på vissliga signaturmelodier till alla vardagssituationer.

Sy
Trots att jag valde syslöjd i skolan så är jag skräpig på allt som har med sömnad att göra. Jag lagar hål i brallorna med silvertejp och häftklamrar, liksom. Det skulle vara aspraktiskt att bara kunna sy grejer när andan föll på; både för att reparera grejer och skapa coola saker att använda i diverse hobbyverksamheter.

Bygga en bro/ett hus
Jag blir helt matt när jag tänker på den där sekvensen i Liftarens Guide där en kille åker tillbaka i tiden till en stenåldersstam och tänker "oj, jag som är så civiliserad och kommer från framtiden; jag kan ju hjälpa de här primitiva killarna med en massa för att föra dem med rekordhastighet genom historien!" å så visar det sig att han ju inte kan någonting förutom att programmera en video, ställa in väckarklockor osv; helt meningslösa saker. Han blir den store smörgåspåläggaren i stammen; ingen kan göra smörgåsar som han.
Jag skulle vilja kunna göra en grej åtminstone - en grej som är "riktig"; som inte bara handlar om sånt som är bra för mig som individ utan som faktiskt skulle vara hjälpsamt för en hel stam med människor om jag skulle åka tillbaka i tiden eller om en apokalyps inträffade. Inte för att jag tror att det skulle ske, alltså, utan bara för att jag skulle känna mig så djäkla stolt om jag faktiskt begrep mig på någon sådan här sak. Såsom att kunna bygga en bro.

Göra ljudeffekter, som han i Polisskolan
För då skulle jag kunna gå omkring och prutta när jag ville; alla skulle bara säga "åh, nu håller Rising på och gör roliga ljud med munnen igen!"

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Grejer jag vill kunna men inte lära mig:

Göra ljudeffekter, som han i Polisskolan
För då skulle jag kunna gå omkring och prutta när jag ville; alla skulle bara säga "åh, nu håller Rising på och gör roliga ljud med munnen igen!"
"...och dålig andedräkt har han också." :gremtongue:

Snow

Swashbuckler
vingdräkt
Jag skulle vilja kunna hoppa fallskärm med vingdräkt. Men för det måste man ha 600 eller 800 hopp (kommer inte ihåg vilket). Samt göra en massa hopp varje år. Jag har bara gjort 30 hopp och inte ens tagit cert. Men för att klara det måste man nästan leva på hoppklubben och det vill jag inte.

Skulptera människor i greenstuff
JAg har gjort ett gäng mechar. Jag har tillochmed gjort gjutformer i silikon åt en del av dem. Men människor... åhhh... Detta är ungefär som att lära sig rita, men tar längre tid. Jag vet att jag skulle kunna om jag inte hade ett liv som tog allt tid. Därför är det extra tråkigt. Möjligheten finns, jag tar den bara inte.

Bli mentat
Jag är säker på att jag har talang men för att bli mentat måste man tränas från barnsben... *suck*

Organ

Out of time, out of mind
Re: Grejer jag vill lära mig innan jag dör men(OT)

Vad är en vingdräkt?
Vad är en mentat?

/Anders

magoo

Hero

Skriva en bok

Det skulle jag verkligen vilja göra men jag har fler bra idéer än bra språk. Jag skulle behöva läsa en massa svenska och gå studiecirklar i skrivande och det finns ingen tid till det. I nästa liv kanske...

Spela efter noter

Detta hade jag som projekt när jag var mammaledig förra gången. Jag gillar att spela piano men har aldrig lärt mig noter. Det är tyvärr ett måste och jag borde ta tag i det, men tiden finns inte här heller...

Sporta på allvar

Jag gillar verkligen att sporta, särskilt kontaktidrotter. Jag misstänker att jag skulle kunna bli bra på sporter som går ut på att brotta ner någon annan liten flugskit. Judo, brottning, armbrytning... tyvärr känner jag mig för gammal för att starta med något nytt och så hade vi ju den där tidsbristen igen.

Åka skridskor och slalom

Jag är den enda norrländskan i världen som inte kan utöva vintersporter. Jag lyckades trassla mig undan slalom och skridskor på gympan. Nu vill jag lära mig för att kunna lära mina barn. Men detta kommer jag faktiskt att lära mig innan jag dör även om det kommer att ta cirka 70 år innan jag kan åka skridskor baklänges.

Sjunga

Jag tycker om att sjunga men jag behöver en tränare med hörselkåpor som kan visa mig den rätta vägen. Sen vill jag ha en sångkompis också - kanske vara med i en kör där publiken rörs till tårar av våra röster i perfekt harmoni...

Spela teater och spexa

Jag är med i ett julspex på jobbet och älskar det. Jag skulle vilja stå på scen eller ännu hellre skriva manus till revyer och teater.

Hjalle

Swashbuckler
...kommer att lära mig.

Bli bäst i världen på någon skön sport - spelar ingen roll om det är fotboll, pingis, ninjutsu eller simning - bara jag är bäst!

Skriva en massa alfabet och stilar Arabiskt, kinesiskt, grekiskt, turkiskt, japanskt, thailändskt... Och så en massa coola stilar, gärna gammeldags och svulstiga på vårt eget romerska alfabet.

Tala typ... 30-40 språk! Flytande! Okej, det här är så coolt. Kunna en massa språk, gärna exotiska som ingen vettig människa skulle vilja lära sig men som jag bara kan såhär! *visa poff!* Det skulle ta typ en vecka för mig att lära mig språket ungefär så bra som en normal 25-åring snackar engelska idag, ytterligare fyra-fem dagar att tala det som en infödd och kanske en vecka till för att tala det bättre än en infödd och behärska de flesta dialekter obehindrat.

Smide Bara för att.

Skapa världens bästa rollspel! Alla på wrnu är i alla fall ense om att det är det, och trots att det inte är standardfantasy så säljer det som smör! Jag blir hyllad, närmast kultförklarad, gör tack vare mina otroliga språkkunskaper översättningar på spelet som är minst lika bra som orginalspråket, utlandet hyllar mig! Det görs en storfilm, regisserad av ett ungt, oerfaret men otroligt begåvat fan, och med mig som medhjälpare och huvudroll, om spelet, och filmen får 10 Oscar - bland annat för bästa Manliga huvudroll, bästa Regi, bästa Musik och bästa biroll (Johan Rising som en Jabba the Hutt-liknande snubbe som käkar syrabollar till frukost och spöar skiten ur mig två gånger). På sommaren året efteråt så skriver jag en triologi på 5-600 sidor vardera, vars sista del jag vinner Nobelpriset i Litteratur två år senare för. Rollspelet förblir relativt okänt, de flesta vet att det kom före filmen och böckerna, men det behåller ändå sin "vi-känsla" hos rollspelarna.

Bli parodierad i en Terry Practhett-bok ...och bli det som en riktig onding!

Sjunga och spela en massa instrument Ni trodde det var över, men nej! Underbarnet gör det igen och visar sig vara en av de bästa i världen på att spela instrument, och inte så tokig på att sjunga heller. Det görs en musikal av böckerna, jag spelar guden.

Kunna tala i flytande sonett-form eller i hexameter Mmm... Mums. Och dessutom citera en massa romerska kejsare. Och greker.

Gyckleri Bli coolaste akrobaten, gycklaren, jonglören, eldkonstnären, svärdsslukaren, fakiren och underhållaren ever.

Inse mina begränsningar ...eller nej förresten. Vi skiter i det! Jag ska bli bääääst!

-Hjalle, det här är iller.

Basenanji

Postd20modernist
Skridskoteknik

Jag har en liiten, liiten broskkula på vänster höft som går att flytta fram och tillbaka under huden. Japp, det känns lika obehagligt som det låter även om jag har börjat vänja mig.

Den har jag fått därför att jag har tränat som en idiot på att...åka skridskor baklänges.

Många här har ju redan fattat vilket ärkepucko jag är, men för den oinvigde kan jag förklara att jag har fått på hjärnan att lära mig att spela hockey-bockey. Vilket är svårt eftersom jag aldrig har gjort det förut. Förra året kunde jag tex inte åka baklänges på skridskor.

Men jag är ju lärare, huh. Vi lärare pratar gärna hest och varmt om metodik. Dvs om jag bara använder mig av rätt metodik vad inlärningen av skridskoteknik beträffar, kommer jag kunna lära mig tillräckligt snabbt.

Så numera har jag den där broskkulan på höften (ja, man ramlar, men det tror jag att det är värt... :gremgrin:)
Men jag kan faktiskt åka baklänges numera. Och götra översteg bakåt. Och lite till.
Så det går nog att lära sig ändå!

/Basenanji

Marcus J

Hero
Måla snygga Warhammerfiggar
Dito. Mina målar grejer kan stå i ett halvår utan användning. Fast jag skulle vilja kunna måla som 'Eavy Metal teamet.

Faktiskt det där med mcn med. Sånna där HDar är bara för tuffa. (Nej, inte hårddisk :gremsmirk:)

Bli erkänd strateg och taktiker.

Som han japanen Sun Tzu (stavning nån?), skriva en bok som används på alla krigsakademier, typ West Point. Fast det där att det används till att döda folk kan bli ett problem.
Kanske ska hålla mig till data och krigsspelen?

Bli världmästare i schack

Jag är inte ens speciellt duktig på det med det är ju faktiskt riktigt ägigt att vara det. Som han i Fc Z. Fan vad tufft.

Skriva en bok/manus

Alltså att bidra kreativt till nästa generation, Liksom vilken bekräftelse att sitta där på ålderdomshemmet och se alla små barn som måste läsa ens bok i skolan. Helst ska då boken vara fruktansvärt tråkig. (För alla utom lärarna som älskar den). Ett manus hade också funkat. Det kanske är en önskan att bli ihåg kommen som spökar? T.ex. som de grekerna som skrev pjäser som spelas en idag. Ägigt att bli en sån.

/Marcus spelar strax B&W 2. Oh Da JOY!

Johan K

Gammal & dryg
Det kommer med all säkerhete att vara att jag aldrig i h-vete kommer att lära mig spela nån form av musikinstrument. Jag är ett lysande exempel på motsattsen till absolut gehör, jag har absolut ogehör...
SLår man upp ordet tondöv & vill ha en beskrivning så kommer jag att avr ett bra exempel där !! :gremgrin:

1. Lära mig en massa språk flytande och accent fritt. Har dock satt det lite mer realistiska målet och ska försöka att satsa på att lära mig ett till språk:p

2. Kunna måla/rita jättebra. Vilket jag inte tror att jag kommer att lära mig...

3. Bli über bra på att skjuta.

4. Lära mig flyga mindre flygplan (typ Cessna) eller eventuellt helikopter.

5. Bli en som kan det mesta om allt... allmänbildad to the EXTREME!!!!

Renfield

Swordsman
Är det bara jag..

..som helt seriös har ett sug efter att veta allt, kunna göra allt, och bli totalt omnipotent?

Gastono

Hero
Kanne då!

Fan va optimistisk man kan vara då! :gremlaugh:
Du behöver inge gehör för att spela instrument, men det blir enklare med det förstås.

Bara du memorerar exakt takt och hur något stycke går så kan du spela sen! :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
För min del är det mest en massa saker som jag vill göra innan jag för, som förutsätter att jag lär mig en massa saker som jag inte kan. Till exempel så skulle jag vilja göra ett MMORPG av Biblioteksvärlden eller ett fightingspel i IK+-stil med massor med moddningsmöjlighet och shoutcasting av matcherna, men det förutsätter en massa programmerande av den sorten jag inte kan.

Samma sak med det revolutionerande operativsystemet KAOS (Krilles Användarvänliga Operativ-System), där en av tankarna var att man skulle kunna dela funktionalitet mellan program. Så man gillar WordPerfects sök- och ersätt och InDesigns layoutfunktioner bättre än Words? Inga problem - byt ut Words sök- och ersätt mot WordPerfects och layoutfunktionerna mot InDesigns.

Men åkej, det finns några saker som jag vill kunna för kunnandets skull:

Modellera i Maya eller 3DStudio Max eller nåt motsvarande. Det vore ju råfett att kunna vispa ihop en modell av ett rymdskepp som man råkar komma på att man behöver till Andra Imperiet.

Japanska. Jag kommer nog aldrig att kunna ha nytta av det, annat än möjligen importera en massa DVDer från Japan och läsa en klase manga utan att behöva vänta på fansub eller översättning, men det skulle nog se bra ut i CVt. Samma gäller ryska.

Praktisk genetik med applicerad kloning. Så att jag kan klona fram en flicka med rävsvans och rävöron.

Saxifrage

Hero
Vad som helst till perfektion

Ibland träffar man eller läser om folk som är så bra på något att det är obehagligt. Lirare som kan dansa jitterbugg som gudar, eller teckna porträttlikt med tavelkrita på en tegelsten, eller springa sju bergsmarathon, eller klättra uppför lodräta bergväggar, eller bygga modeller av en SkfZ Panzerkampfwagen i skala 1:12 med skalenliga tumavtryck på vagnchefens mösskärm, eller spela Pachelbels kanon på tolvsträngad gitarr, eller sjunga skiten ur Tommy Körberg, etc, etc, etc. Varje gång tänker jag "jäklar, så där bra vill jag bli!". Och så föreställer jag mig hur jag skulle stå i timtal i en övergiven träningslokal och öva garder, eller traggla skalor tills fingarna blöder, eller fippla ihop 54 airfix-flygplan för att lära mig hur man får fram den unika texturen på kulsprutorna.

Och sedan slår det mig: om jag la så mycket tid på att lära mig en sak, så skulle jag få lägga ner allt annat som jag tycker är kul. Mycket riktigt brukar det visa sig att de "experter" jag avundas oftast bara har ett enda intresse i hela världen. Och det är ju bara att gratulera, men själv är jag (i likhet med rätt många andra) intresserad av så många olika saker att jag inte har ork att bli riktigt bra på någon enda disciplin. Fast visst är det lockande, att någon gång kunna bli så där äckligt bra på något så att man får det att se helt naturligt ut.

Storuggla

Champion

Franska
Det låter så vackert men tji får jag, den där grammatiken skippar jag nog.

Morse
Det låter så vackert men de där didadididda i superfart klarar jag mig utan.

Schack
Alltså, jag kan reglerna och kan spela det, men jag har någon underlig spärr som gör att efter ett tag blir jag uttråkad och börjar okynnesflytta på pjäserna istället för att tänka taktiskt på brädet. Jag kan helt enkelt inte se hela brädet. :gremfrown:

Allt om Marie Celeste
Liksom, wow, ett mysterium!

Storuggla, Hugh Williams

walium

Ganska töntig, faktiskt

Tja, det finns en klar skillnad mellan sådant som jag skulle vilja göra som är något sånär realistiskt och sådant som jag skulle vilja göra men aldrig någonsin faktiskt kommer att genomföra.

Skriva en bok
Beroende på hur vitt man tolkar begreppet författarskap så känns det här ändå som ett ganska realistiskt projekt, även om det bara blir en halvintressant hembygdsbok när jag är 80.

Lära mig de stora språken
Fullständigt orealistiskt eftersom jag hatar att traggla glosor, grammatik och andra tämligen viktiga beståndsdelar.

Hitta ett historiskt specialområde och lära mig allt om det
Semirealistiskt antar jag, om jag nu bara kunde bestämma mig för vilket specialområde som jag skulle inrikta mig på.