Nekromanti Greyhawk 4E

anth

Vetefan
Tydligen är det en fanboy som tröttnat på att Wizards inte släpper den äldsta camppaign-settingen med de nya reglerna: Greyhawk 4E.
Jag håller tummarna för att det blir bra och att Wizards advokater håller fingrarna borta.
Framför allt tycker jag om hans inställning till 4E:
"Fourth edition wasn't 3.5 dumbed down. It was First Edition on Steroids!"
Vilket är ungefär samma inställning som jag börjar få till 4E.

CapnZapp

Myrmidon
Du får bonuspoäng för att redan i första inlägget starta upp editionskriget igen.

Gissar det är en central del av äldsta settingen...

anth

Vetefan
CapnZapp said:
Du får bonuspoäng för att redan i första inlägget starta upp editionskriget igen.

Gissar det är en central del av äldsta settingen...
Men det här är en tråd om Greyhawk - i 4E.
De som spelar äldre versioner av DnD har redan material till Greyhawk och behöver inte bry sig om den här tråden, men de som spelar 4E får hålla tillgodo med äldre material och konvertera själva - eftersom Wizards tycks ha glömt bort "World of Greyhawk".

Så: nej, detta är ingen tråd om olika DnD-versioner.
Däremot får du gärna anklaga mig för att starta upp kriget HUR man ska spela 4E - där erkänner jag mig skyldig. :gremlaugh:

Pom

Swashbuckler
Jag kan väl snarare tycka att 4E är allra äldsta D&D på steroider. Lösa riktlinjer för allt utanför strid, men ett ordentligt stridssystem. Från AD&D/BECMI till 3.5 tycker jag det finns en stark släktskap i hur man såg på saker och ting, även om reglerna i sig blev rejält annorlunda till 3.x.

Men det glädjer mig att Greyhawk lever upp i fanhänder. Under de magra åren med 2nd ed var det stora fannätverk som sprutade ut intressanta greyhawksaker medan TSR länge helt ignorerade det hela. Det blev heller inte mycket av Greyhawk under 3.x; att det var exempelvärlden i grundböckerna märktes ju enbart i just grundböckernas exempel.