Nekromanti Greyhawk-expert sökes!

Melkor

Veteran
Hej,

Jag ska dra igång en Greyhawk-kampanj inom snar framtid. Nu står jag inför ett beslut. Ska jag starta FÖRE eller EFTER Grayhawk Wars. De mesta äldre material som finns (Världsböcker & Moduler) verkar utspela sig före kriget. I Greyhawk Gazetter (dec 2000) finns det fakta om Greyhawk efter kriget. Kartan ser ju lite annorlunda ut efter kriget. Jag har nu inte läst samtliga moduler (jag har inte ena alla, tyvärr...) för att kunna uttala mig som expert i ämnet, men tänkte ta genvägen genom att fråga efter råd på vägen här på Rollspel.nu. Det kanske överhuvudtaget inte spelar någon roll NÄR jag börjar. Jag har iofs tänkt att hålla mig så mycket som möjligt till den världsordning som finns.

Tacksam för tips!!

//Galastro

Warduke

Warrior
Det finns fem utgivningsperioder i princip att spela i.

Den första är alltså tiden före kriget och då är det vanlig sword and sorcery-fantasy.

Under kriget med allt vad det innebär med flyktingar, tvångsrekryteringar och just krig.

Efter kriget enligt From the Ashes. Greyhawk är i en mörk tid. Iuz expanderar sitt rike, en del länder är borta, demoner gör slakthus av hela städer. För den som vill ha lite mörkare fantasy.

Roger Moore tog bort demonerna i och med omstarten Player's Guide to Greyhawk och satte igång att besöka en del av de nya äventyrsplatserna som först dök upp i From the Ashes. Jag antar att det är tillbaks till normal AD&D-fantasy.

Också senaste, Living Greyhawk.

Som jag ser det, är det bara att börja när som helst med det material du har om du inte föredrar en viss period. Nästan alla gamla moduler kan användas när som helst. Om du inte har GH warsboxen exempelvis men vill ha den och köra kriget är det bara att flytta fram kriget i tiden till efter ni börjat spela.

Jag började spela GH 1990 med första boxen och har sen köpt moduler lite hit och dit. Hos mig lyckades exempelvis RP befria en prins från Temple of Elemental Evil och ena två länder (till skillnad från den officiella tidslinjen) och vi körde Wars-brädspelet och lät det som hände där bli vår verklighet istället för det som stod i det tillhörande häftet och From the Ashes.