Bassejr
Hero
Min fråga är, Hur gör man det logiskt för svaga, unga, oerfarna, omotiverade, i övrigt fridsamma karaktärer, som ett antal spridda grisodlare som inte känner varandra sedan tidigare, att vela äventyra och blanda sig i en enorm metaplot som circulerar kring jordens potentiella undergång, tusen år av krig och barbari, och kaos?
Jag har ställts inför problemet förr. "Varför skulle jag vela gå ut och äventyra?". I t.ex. Vampire är det enkelt: Du rråkar ha läggning för det, och någon är villig att betala. I mindre meta-plottar som tvingar spelarna att agera är det också ganska lätt. T.ex Er stad blir översprungen av zombier och ni måste sammarbeta för att överleva.
Men i den kampanjen jag bygger nu, baserad på Shards of Alara cyceln (Supervärlden Alara delades upp i fem delar i en katastrof för tusentals år sedan, och är nu på väg att kolapsa tillbaka i en kosmisk konflux som kommer orsaka tusentals år av krig mellan de olika del.världarna.) Fins det liksom ingen uppenbar motivation för fem karaktärer, en från varje del, att gå samman och äventyra. Eller ens äventyra på egen hand. inte ens om de upptäcker att de kan vandra mellan dimensioner på kommando och där med faktiskt resa mellan delarna. Vilken karaktär som helst skulle naturligvis bara vela återvända till sitt hem, invänta konfluxen, och slåss för att ens eget hem ska överleva.
Så vad har ni för tips för att jag ska kunna motivera flera karaktärer från olika dimensioner, med olika natur och olika syn på rätt och fel, vitt skilda alignments, Fattiga, unga, oerfarna, svaga, att åka ut bland dimensionerna och vela äventyra tillsammans?
Jag har ställts inför problemet förr. "Varför skulle jag vela gå ut och äventyra?". I t.ex. Vampire är det enkelt: Du rråkar ha läggning för det, och någon är villig att betala. I mindre meta-plottar som tvingar spelarna att agera är det också ganska lätt. T.ex Er stad blir översprungen av zombier och ni måste sammarbeta för att överleva.
Men i den kampanjen jag bygger nu, baserad på Shards of Alara cyceln (Supervärlden Alara delades upp i fem delar i en katastrof för tusentals år sedan, och är nu på väg att kolapsa tillbaka i en kosmisk konflux som kommer orsaka tusentals år av krig mellan de olika del.världarna.) Fins det liksom ingen uppenbar motivation för fem karaktärer, en från varje del, att gå samman och äventyra. Eller ens äventyra på egen hand. inte ens om de upptäcker att de kan vandra mellan dimensioner på kommando och där med faktiskt resa mellan delarna. Vilken karaktär som helst skulle naturligvis bara vela återvända till sitt hem, invänta konfluxen, och slåss för att ens eget hem ska överleva.
Så vad har ni för tips för att jag ska kunna motivera flera karaktärer från olika dimensioner, med olika natur och olika syn på rätt och fel, vitt skilda alignments, Fattiga, unga, oerfarna, svaga, att åka ut bland dimensionerna och vela äventyra tillsammans?