Nekromanti Grisodlare till episk fantasy

Björn den gode

Swashbuckler
Om jag nu vill spela den klassiska kampanjen med genomdåliga unga karaktärer som utvecklas till superkompetenta roller som räddar världen i en episk slutstrid. En klassisk hjälteresa. I fantasy-miljö eller möjligtvis space-fantasy, vilket system är bäst?

Vilket spel borde jag välja? Vi kan för att öka svårigheten nämna att jag också helst skulle vilja bli klar vilket i mitt fall innebär att om hela kampanjen tar mer än 10 spelmöten kommer det inte att hända. Blir det något bra spel kvar?

Det vill säga vilket spel är bäst på att göra den där drömkampanjen som fantasygenren utlovar?

Bolongo

Herr Doktor
Dungeon Crawl Classics, om du accelererar levlandet väldigt mycket.

Straight out of the box, däremot, kan jag inte komma på något som uppfyller de parametrarna. Rollspelsregler är i allmänhet skrivna med långa kampanjer i åtanke.

Björn den gode

Swashbuckler
Bolongo;n239411 said:
Dungeon Crawl Classics, om du accelererar levlandet väldigt mycket.

Straight out of the box, däremot, kan jag inte komma på något som uppfyller de parametrarna. Rollspelsregler är i allmänhet skrivna med långa kampanjer i åtanke.
10 spelmöten är väl en lång kampanj? :)

Men ok, jag formulerade mig nog lite klumpigt, även om jag är mest intresserad av det så är jag också intresserad av det andra, vad skulle du rekommendera om jag hade 100 spelmöten på mig? Vilket spel/system är bäst på just den typen av kampanj, jag tänker mig till exempel att det inte kan vara särskilt dödligt eftersom jag skulle bli besviken av att råka dö halvvägs in och behöva börja om.

Bolongo

Herr Doktor
Anledningen att jag föreslog DCC är att där börjar man på level 0, extremt sårbar, och på de högsta nivåerna får man gudalika krafter.

På rak arm kommer jag inte på något annat spel som har så stor spännvidd, i de allra flesta börjar man åtminstone semi-kompetent.

slanfan

Hero
DnD5. Börja utan klass, enbart med Bakgrund. Därefter presenteras ett problem som löses utan strid. När detta är löst så erbjuds rollerna en plats i någon av klasserna och får sin fösta level. Sedan delas en level ut efter varje äventyr/spelpass.

Om du bara använder monster med lägre utmaningsnivå än spelargruppen, men sätter konfrontationerna i spännande miljöer eller använder dramatiska (men ickedödliga) insatser i konflikterna.

Att spöa 10 goblins är lätt, men är det lika lätt att spöa dem om de har en viktig NPC som gisslan och RP igentligen är på platsen för att stjäla en magisk tavla vaktad av något helt annat?
Då borde spänningen kunna hållas trots att spelarna har en hyfsad plot-armour. Och om xp kommer oavsett våld så länge framgång uppnås finns alla incitament för konstruktiva lösningar.
Efter 10 äventyr/spelpass så är rollpersonerna ungefär level 10, vilket är riktigt heroiskt.

TLDR: DnD5.

2097

deleta mitt konto tack
D&D är mitt favoritspel. Men av många RP så kommer en hel del av dom att dö innan dom hinner bli hjältar. Lösningen är väl att starta många "grisodlare" och sen kommer några komma upp till hjälte-level. När man får tillgång till raise dead etc så får kampanjen en annan vändning

Caligo

Swashbuckler
QuestCore naturlilgtvis. Låg nivå i början och tillgång till coola förmågor i slutet. Man bör väl kanske ge en grad per spelmöte så att det går undan med hjälteriet.

anth

Vetefan
Björn den gode;n239405 said:
Vi kan för att öka svårigheten nämna att jag också helst skulle vilja bli klar vilket i mitt fall innebär att om hela kampanjen tar mer än 10 spelmöten kommer det inte att hända. Blir det något bra spel kvar?

Det vill säga vilket spel är bäst på att göra den där drömkampanjen som fantasygenren utlovar?
God45;n239528 said:
D&D. Vilken version som.
Vilken DnD-version/hack som helst där du dubblar eller t.o.m. tripplar xp som man delar ut - om du vill hinna klart på 10 st spelmöten..

Problemet är att du missuppfattat vad "drömkampanj" är för något. :)
En "drömkampanj" är c:a 100 st 4-timmars spelmöten.
Ja, jag vet vad du svarar: "det kan man ju drömma om" - men det är väl precis det "drömkampanjer" handlar om? :)

anth

Vetefan
Förutom DnD skulle jag säga nästan vilket system som helst som:
1) Låter en spela Fantasy
2) Låter en spela allt från grisodlare till episkt.

Kort sagt BRP och de flesta generiska/universiella system - förutsatt att man dubblar-kvadrupplar förbättrings-takten
https://www.rollspel.nu/threads/63143#post25226

De flesta av oss som vuxit upp med DoD och/eller Rune Quest när vi var små och hade mer tid har kört de där episkt långa kampanjerna där man spelat med samma gubbe varje vecka under ett par års tid och gubben har gått från grisodlare till episkt bra.

God45

#PrayersForBahakan
anth;n239532 said:
Vilken DnD-version/hack som helst där du dubblar eller t.o.m. tripplar xp som man delar ut - om du vill hinna klart på 10 st spelmöten..

:
Jag förutsatta att man skulle köra till Name level. Så 1 level per möte och 10 möten. Köra till level 20 är mer bönder till gudar än till episk fantasy

2097

deleta mitt konto tack
Så det är väl frågan om— vill man berätta en enaslående saga (isf story-spelen ex vis Microscope, Archipelago) eller vill man (vilket jag och anth gillar) plottra fram det bit för bit? Isf D&D

RasmusL

Champion
Vill du ha mekanisk karakärsutveckling? Personligen är det en viktig grej för min hjälteresa, att jag får kvitton på förbättring och förändring. Men hur tänker du?

DND i nyare versioner känns ju som att detvill vara det här men det är imltho värdelöst på att spegla karaktärsförändringen i spelstil: förändringen sker inom ramarna men ramarna utvecklas inte nämnvärt.

Archipelago et al saknar ju istället ramar från början, det finns inget mekaniskt stöd för hjälteresan.

Mitt ideal skulle vara något Kagematsu-DND:igt med stark konceptuell struktur i flera steg och flera delmål.

Bifur

Veteran
anth;n239535Kort sagt BRP och de flesta generiska/universiella system.[/QUOTE said:
Håller med. Bäst på att leverera långsam men stadig förbättring. RP:na blir hjältar utan att märka eftersom det inte är enskilda förmågor som avgör.

RasmusL

Champion
2097;n239594 said:
Kagematsu :D
Fast som kampanj?

Inte exakt Kagematsu men den typen av hårdkodad struktur, bör vara relativt okomplicerat att skilja från temat och applicera på delmål av en hjälteresa :)

RasmusL

Champion
Inte läst eller testat men de tär mycket möjligt att det har den sortens hårda kriteriestyrda struktur!

2097

deleta mitt konto tack
Det är 18 spelmöten och dom har alla sitt förgjorda tema. Infiltration, Usurpation, Invasion osv.