Nekromanti Grisodlare

Ackerfors

Alas, your rapids!
Kan alla vara så vänliga att sluta tjata om allt som har med titlar och grisodlare att göra. Man får en högre rang efter hur många inlägg man gör inte efter att man har frågat nån som inte tänker svara. Förstått!!
Jag blev äventyrare efter några bra inlägg och några dåliga men jag skrev åtminstone inlägg....

Yassilus
--
Det som inte dödar det härdar....

Johan K

Gammal & dryg
Håller helt med dig.

problemet är nog att man inteläser FAQ:en. Det skulle nog lösa många av dessa frågor.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Nightowl

Champion
VA? Och jag som trodde att det berodde på hur många monster man slog ihjäl och hur många guldpengar man hittade??? ;-)

Nightowl, plockar generat undan slagsvärdet, låter draken springa sin väg och häller ut sina skatter på marken

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl

Azagthoth

Myrmidon
Problemet ligger i (som Johan K mycket riktigt säger) att de nya användarna inte läser FAQn innan de slänger ur sig en sådan fråga. Vi funderar på att döpa om FAQn till "Hjälp" eller "Vanliga svar" eller dylikt, då FAQ (=Frequently Asked Questions) verkar vara för avancerat eller nåt.

/Azagthoth

Riddaren

Swashbuckler
Människan är så förbaskat lat!

"Problemet ligger i (som Johan K mycket riktigt säger) att de nya användarna inte läser FAQn innan de slänger ur sig en sådan fråga. Vi funderar på att döpa om FAQn till "Hjälp" eller "Vanliga svar" eller dylikt, då FAQ (=Frequently Asked Questions) verkar vara för avancerat eller nåt."

Jag tror inte det är där felet ligger ändå...felet är nog att människan är så förbaskat lat, att de inte orkar läsa instruktionerna, oavsett om de heter FAQ, Hjälp, Läs här eller något annat.

Sedan upptäcker den nye, "va? jag vill inte vara grisodlare!", sedan skriver denna direkt i samma forum...Hur ändrar jag grisodlare, jag vill inte vara det, eller något med samma innebörd.

Riddaren - gillade den titeln, men är numera en fånig handviftare ;-)

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Largoi

Warrior
Re: Titel (OT)

Om någon kommer ihåg disskussionen längre ner om Riddarens titel och att han borde få en "heders titel" vad sägs om... Mäster Grisodlare? /images/icons/smile.gif Jag menar ABSOLUT inget illa med det här så hoppas inte Riddaren tar det som en förolämpning

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

chrull

Stockholm Kartell

Nä.. Riddar Grisodlare kanske..

Han har ju ett sånt passande namn för en riddartitel liksom...

"Hängiven" kanske skulle passa.. som en sorts titel den med flest inlägg har.. fast då kanske det utvecklas en tävling om det.. och det är ju aldrig bra.. :o)

Men jag tycker han borde äras med nån titel..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--

Ackerfors

Alas, your rapids!

Om vi nu ska diskutera Riddarens namn så kanske det skulle passa med "Riddaren av grisiga bordet". Missförstå mig rätt. Alltså jag har inget emot Riddaren men den här diskussionen börjar spåra ur...

Yassilus
--
Ei Saa Peittää

Krille

Super Moderator
Lösning på problemet?

Vad sägs om följande förslag?

Så länge man är grisodlare visas länken "Varför är jag grisodlare?" någonstans i närheten av knapparna för att skriva och svara, som länkar till den relevanta frågan i FAQn.

Nu vet jag inte om det är tekniskt möjligt, men det skulle nog minska mängden grisodlingsfrågor.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Johan K

Gammal & dryg
Re: Människan är så förbaskat lat!

En lösning vore ju att man fick med alla frågor och svar när man blir medlem på rollspel.nu. Då skulle säkert åxå många av dessafrågor inte dyka upp.
Vore inte det en bra ide ??

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Lösning på problemet?

Rent tekniskt borde det gå. Det var en lysande idé tycker jag. Inte för att jag är så kunnig på att göra hemsidor men det borde gå, tycker jag...

Yassilus
--
Ei Saa Peittää

Gardener

Champion
Re: Lösning på problemet?

Har nyligen lagt fram ungefär samma förslag inom redaktionen, fast det hade mer att göra med att det skulle stå info om beskrivningen av forumet vid inskrivning av inlägg. Ett par stycken sådana infogrejer här och var och utpytsande av viktig info fram tills man gått förbi grisodlare eller stängt av det i profilen skulle vara en möjlighet som kanske får vissa att inte ställa de allra vanligaste frågorna. Men det är ju också frågan om att få tid att programmera det hela också.

En annan lösning är att ta bort titlar helt och hållet, eller låta det stå "Användare" för vanliga användare och "Moderator" för moderatorer.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Gardener

Champion

Man får redan nu en ganska lång text som förklarar en hel del, både på mail och som privat meddelande, när man registrerar sig. Det fungerar tyvärr inte, även om det kanske stoppar vissa, och jag tycker redan det är för mycket text i introbrevet och vi planerar att förbättra och förkorta det när vi får tid.

Kanske man kan slänga in en länk till FAQ:n direkt från både mailet och privatmeddelandet iofs.

Men jag tror hur som helst att det behövs en hel del åtgärder för att det ska ge någon effekt, dvs alla möjliga lösningar vore bra att veta så man kan använda sig av flera stycken.

MVH Olle Johansson

Johan K

Gammal & dryg

Ok, då är jag med.

Har nästan glömmt vad som stog i brevet, det var ju ett tag sedan som man blev medlem här.

kragghack

Warrior
Bort med titlarna!

Tycker att förslaget att ta bort titlar är en mycket bra idé. Detta skulle leda till:
1)Inga mer av dessa onödiga "Varför är jag Grisodlare"-frågor.
2)Ingen hysteri att skriva meddelanden. Som det är nu är minst 10% av meddelandena på detta forum helt onödiga.

Och vad visar titeln egentligen? Jag har hängt på forumet sen början, men jag skriver inte så många inlägg. Jag är här ett par timmar varje dag (jag har bredband som tur är). Jag hade kunnat skriva en massa meddelanden, men jag gör det inte för att jag tycker att det är onödigt då frågan antingen är besvarad eller för att det inte skulle ge någon relevant information. Tyvärr gör inte alla användare så (ingen specifik person utpekad). Tycker synd om de som sitter på modem som vill läsa alla, eller de flesta, meddelandena och som måste sitta läsa samma svar tre fyra gånger . Om man inte hade någon titel att sukta efter så tror jag att dessa multipla svar skulle minska.

Sen så vill jag ge en uppmaning till alla användare! Om frågan är besvarad, skit i att svara på den själv. Läs igenom alla inlägg innan du själv svarar. Det är bara irriterande att läsa igenom X antal meddelande med samma svar.

Jag vet att jag inte är något "helgon" och att jag någon, eller några, gång(er) har skrivit ett onödigt meddelande, men många gör det allt för ofta IMHO.

/Anders

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains

chrull

Stockholm Kartell
Re: Bort med titlarna!

Nejnejnej.. Ta inte bort titlarna.. de är charmiga..

Grisodlar frågorna kan man leva med.. det finns som redan sagts andra bra sätt att lösa dem..

Hmmmm jag kanske inte är aktiv på samma forum som du men det är ytterst sällan jag ser inlägg som jag stör mig på för att de verkar vara gjorda för att få mer inlägg..

Som tur är är i alla fall alla jefla "Jag var först" inlägg borta nu...

Visst surfar man med 56K så kanske det kan bli lite jobbigt.. men sånt får man tåla.. liksom..

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--

Gardener

Champion

Nu kommer man förvisso aldrig komma undan att folk skriver onödiga inlägg och man kan även diskutera i all oändlighet om vad som kan räknas som ett onödigt inlägg. Folk kommer alltid att försöka vara häftig och vara den som skriver mest, oavsett om det finns titlar eller inte, men att det finns titlar har säkerligen höjt det hela något. Men det är också främst när man är ny som man börjar med att skriva dumma och helt meningslösa inlägg.

Din uppmaning kan jag dock inte göra annat än att hålla med, med det förbehållet att vissa frågor kan ha flera svar eller att man har olika åsikt om saken.

MVH Olle Johansson

kragghack

Warrior

Din uppmaning kan jag dock inte göra annat än att hålla med, med det förbehållet att vissa frågor kan ha flera svar eller att man har olika åsikt om saken.

Visst har man olika åsikter ska man skriva, och kan man tillföra diskussionen något mera ska man skriva men det har hänt ett antal gånger att frågan "När kommer XXXXXX ut?" har fått tre fyra svar där det står exakt samma sak. Det är främst sånt jag stör mig på.

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains

Staffan

Myrmidon

Har du kollat när svaren är skrivna? Det kan ju mycket väl vara så att folk har skickat in dem ungefär samtidigt...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Azagthoth

Myrmidon

Det har förvisso hänt att det ramlat in svar ungefär samtidigt. Men det är faktiskt inte ett dugg ovanligt att någon läser första inlägget, svarar, och sedan börjar läsa vad andra har skrivit. Många gånger säger man då precis samma sak som sagts tidigare, vilket är väldigt onödigt.

/Azagthoth