Jodå. Grisodlande i D&D är fullt möjligt. /images/icons/oink.gif
Min nästa kampanj kommer att bli en massa skitigt grisodlande. Till att börja med så kör jag ett eget xp-system så att spelarna inte skenar iväg och blir level 5 innan jag hinner blinka. Det går hyfsat snabbt upp till level 4, därefter går det långsammare och långsammare - precis som jag vill ha det.
Personligen tycker jag att det är som roligast när man är under level 6 - då är orcer och kobolder fortfarande farliga. Visst, man kan alltid göra en half-dragon vampire lich kobold som är Monk 20/Wizard 20, men det ska gärna kännas realistiskt också. När de blir högre level än så måste man slänga in farligare fiender, och risken blir att det helt plötsligt finns farliga fiender överallt.
Jag använder ett annat system för att skapa karaktärerna också (som jag för övrigt snattade av Wulf Ratbane på Noah's forum). Varje spelare får sju kort. På sex av korten står det +2 Str, +2 Dex osv (ett för varje grundegenskap), och det sjunde är en "specialbonus" - ett extra feat, rollpersonen får starta som level 2, rollpersonen har en familjeklenod i form av ett magiskt föremål, såna saker.
Därefter får spelarna byta kort med varandra. Gängets fighter vill gärna ha mycket Str och Con, så han byter bort sina Int- och Wis-kort, medan struthatten gärna byter sin Str mot Int. Rollpersonen börjar med 10 i varje grundvärde, och lägger därefter till +2 för varje kort han har för det grundvärdet.
Rollpersonen får flytta runt två poäng fritt - men max en poäng från ett enda grundvärde. Fightern kan tex sänka sin Cha med en poäng och flytta den till Str, och en från Wis till Dex, och så vidare. Men max två poäng, och inte över 18 (före ras-modifikation).
Jag funderar på att ha en extra uppsättning kort som spelarna också kan byta bland, och kanske en maxgräns på hur många kort de får ha.
xp hanterar jag genom att jag har ett antal kriterier som jag sätter kryss för när de uppfylls, och varje kryss ger 100xp. Bland kriterierna finns 'Närvaro' (spelaren dyker upp, kort och gott), 'Gott rollspelande', 'Humor' (får hela gänget att skratta), och diverse andra saker. Många av kriterierna kan ge mer än ett kryss per spelkväll. Efter varje omgång räknar jag ihop xp och delar ut det.
Kampanjen kommer till att börja med utspela sig runt en liten grisodlarby långt ute i Vildmarken, och börjar med att lösa en hög problem som helt plötsligt hotar byn. Inga världsomskälvande Rädda Världen-saker, utan jordnära problem som ändå kan innebära strider och problemlösande.
Det här ska nog bli kul. Återkommer med rapport om hur systemet funkar.
Min nästa kampanj kommer att bli en massa skitigt grisodlande. Till att börja med så kör jag ett eget xp-system så att spelarna inte skenar iväg och blir level 5 innan jag hinner blinka. Det går hyfsat snabbt upp till level 4, därefter går det långsammare och långsammare - precis som jag vill ha det.
Personligen tycker jag att det är som roligast när man är under level 6 - då är orcer och kobolder fortfarande farliga. Visst, man kan alltid göra en half-dragon vampire lich kobold som är Monk 20/Wizard 20, men det ska gärna kännas realistiskt också. När de blir högre level än så måste man slänga in farligare fiender, och risken blir att det helt plötsligt finns farliga fiender överallt.
Jag använder ett annat system för att skapa karaktärerna också (som jag för övrigt snattade av Wulf Ratbane på Noah's forum). Varje spelare får sju kort. På sex av korten står det +2 Str, +2 Dex osv (ett för varje grundegenskap), och det sjunde är en "specialbonus" - ett extra feat, rollpersonen får starta som level 2, rollpersonen har en familjeklenod i form av ett magiskt föremål, såna saker.
Därefter får spelarna byta kort med varandra. Gängets fighter vill gärna ha mycket Str och Con, så han byter bort sina Int- och Wis-kort, medan struthatten gärna byter sin Str mot Int. Rollpersonen börjar med 10 i varje grundvärde, och lägger därefter till +2 för varje kort han har för det grundvärdet.
Rollpersonen får flytta runt två poäng fritt - men max en poäng från ett enda grundvärde. Fightern kan tex sänka sin Cha med en poäng och flytta den till Str, och en från Wis till Dex, och så vidare. Men max två poäng, och inte över 18 (före ras-modifikation).
Jag funderar på att ha en extra uppsättning kort som spelarna också kan byta bland, och kanske en maxgräns på hur många kort de får ha.
xp hanterar jag genom att jag har ett antal kriterier som jag sätter kryss för när de uppfylls, och varje kryss ger 100xp. Bland kriterierna finns 'Närvaro' (spelaren dyker upp, kort och gott), 'Gott rollspelande', 'Humor' (får hela gänget att skratta), och diverse andra saker. Många av kriterierna kan ge mer än ett kryss per spelkväll. Efter varje omgång räknar jag ihop xp och delar ut det.
Kampanjen kommer till att börja med utspela sig runt en liten grisodlarby långt ute i Vildmarken, och börjar med att lösa en hög problem som helt plötsligt hotar byn. Inga världsomskälvande Rädda Världen-saker, utan jordnära problem som ändå kan innebära strider och problemlösande.
Det här ska nog bli kul. Återkommer med rapport om hur systemet funkar.