Nekromanti Groovy regelförslag

Nightowl

Champion
Du kan alltid Välja 10. Stress har inget med saken att göra.

Om jag stöter på tolv bönder med svårighet 10 att träffa dem och jag har +2 att träffa, träffar alla slag. Om jag har +6 på att upptäcka fällor, och fällan har svårighet 15 att bli upptäckt, hittar jag den. Punkt.

Diskutera varför detta skulle vara omöjligt, förstöra alla kampanjer och få jesusbarnet att gråta.

Erik, som lovar, detta är inte ett troll!

Quan'talis

Swashbuckler
Diskutera varför detta skulle vara omöjligt, förstöra alla kampanjer och få jesusbarnet att gråta
Tja, jag tycker att det låter som om det skulle fungera. Det är ju i princip så AC, räddningsslagssvårigheter för magi och eventuella andra 10+x-grejer fungerar. Jag ser ingen orsak till att det inte skulle fungera i andra situationer också.

Men om det får Jesusbarnet att gråta är det väl bäst att låta bli.

JPS – in the druid groove

Storuggla

Champion
Tjaaa... visst. Det skulle funka, fast då skulle du plöja igenom hundra bönder också. Utan en skråma. Det är väl sådant som Jesusbarnet gråter över.

Annars skulle det fungera.

Storuggla, gillar när rp misslyckas dock

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jo, det är klart det skulle funka, men det blir trist när man kommer upp mot level 15 då man bör ha 17 ranker på alla vettiga färdigheter och använder färdigheter. *kobold* På attacker och räddningsslag så kan jag förstå att man kan använda det för att vara på den säkra sidan men det blir nog inget roligt om man väljer 10 när man använder färdigheter.

Jag tycker att det är roligt att slå tärningsslagen eftersom jag är så fruktansvärt kass på det (hur man nu kan vara det?) och jag misslyckas 80% av alla gånger jag försöker med något, vilket gör att mina rp:s är lite annorlunda. Kanske därför jag lägger 17 ranker i allt nödvändigt så jag har svårare för att misslyckas. :gremsmile:

Nightowl

Champion
En metod i galenskapen!

Kötta bonde
Att kötta bönder är måttligt lajbans. Därför är det bäst om det går fort när det väl går. Notera också att bönderna fortfarande kan kötta dig.

Kul att missa
Jag är en kobold av stora mått. Jag vill inte att min rollperson skall misslyckas med det han är bra på. Eftersom karaktärer i D&D är så skruvat nischade finns det alltid saker man kan misslyckas med.

Dessutom är det ju bara lätta saker man misslyckas med. Lätta saker är oftast ointressanta i alla fall.

Erik

Duddmannen

Hero
Vad ända in i...

Jag tycker mig ha funnit en nackdel med detta förslag. Klassen Rogue har ju på några högre nivåer en förmåga att kunna ta 10 i stressade situationer. De måste då välja ut ett antal färdigheter som de kan göra detta med. Den förmågan tappar då sin effekt. Man bör på något sätt då kompensera Roguen.

Sedan den omvända effekten. Skurkarna kan också träffa rollpersonerna automatiskt med samma regel. Eftersom systemet inte inbegriper möjlighet att parera eller undvika blir spelarna lika lätta byten som en grupp bönder.

Utan chans att klara sig är det inte roligt att spela. Utan chans att misslyckas är det inte heller roligt. Tycker jag i alla fall.

/Duddmannen

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eller så kan man ta 10...

...även när det finns en risk att man misslyckas, men då tar det 100 gånger så lång tid som det skulle göra om man chansade.

Alltså:

Normal slag mot färdighet - tar den tid det tar
Take 10 - tar 10 gånger så lång tid som om man skulle slå, men man får inte göra det om det finns risk att misslyckas
Take 10x10 - tar 100 gånger så lång tid som om man skulle slå, och man går göra det även om det finns en risk att misslyckas.

För det är väl 10 gånger längre tid det tar om man tar 10?

M.

Bombu

Hero
Du kan alltid Välja 10. Stress har inget med saken att göra.

Om jag stöter på tolv bönder med svårighet 10 att träffa dem och jag har +2 att träffa, träffar alla slag. Om jag har +6 på att upptäcka fällor, och fällan har svårighet 15 att bli upptäckt, hittar jag den. Punkt.

Diskutera varför detta skulle vara omöjligt, förstöra alla kampanjer och få jesusbarnet att gråta.
Jesusbarnet gråter åt regelförslaget.

spännande strider utan risk chans moment.

ett riktigt sopigt förslag, ingen aggresion mot förslagets skapare dock :gremgrin:

slump=spänning=kul tycker jag

Boombu

Staffan

Myrmidon
Re: Eller så kan man ta 10...

För det är väl 10 gånger längre tid det tar om man tar 10?
Nej. Normalt sett tar det inte längre tid att ta 10 - det är bara ett sätt att visa att i ostressade situationer så kommer man antagligen inte att klanta sig. Den normale vapensmeden kommer inte att klanta till sig och förstöra vart tionde svärdsämne bara för att han har bonus +7 (rätt bra för en level 2 commoner) och svårighetsgraden är 15 - han vet hur man gör ett normalt svärd.

Calil-Gandir

Veteran
Re: Eller så kan man ta 10...

Take 10 - tar 10 gånger så lång tid som om man skulle slå, men man får inte göra det om det finns risk att misslyckas
Vad är det då fär mening med att ta 10, om man inte får göra det om det finns en chans att misslyckas.
Om man måste vara 100% säker på att lyckas kan man väl lika gärna slå? :gremconfused:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Magnus talar i nattmössan …

… som vanligt.

Vad han menar (hoppas jag) är att du i normala fall inte kan välja att »ta 10« om du utsätts för svår stress (blir beskjuten, befinner dig på ett skepp i storm, blir tuggad på av en Prismatic Dragon, etc.).

[color:\\"#666666\\"]<font size="1">Edit: Ändrade mitt inlägg så att Oldtimers och Staffans påföljande inlägg ska framstå som obegripliga.</font size>[/color]

Ackerfors

Alas, your rapids!
Dante, din färg...? [ot]

Hmm... har du betalat in med PayPal eller har du helt enkelt gått och bytt färg? *nyfiken*

Dante

Staff member
Jag har sponsrat …

… med 21,24 euro (eller 200 kr om du så vill). Tyvärr syns inte den lilla medaljen i de forum jag modererar.

Vem skulle vara så lumpen att han ändrade sin färg utan att ha sponsrat?

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Jag har sponsrat …

Vem skulle vara så lumpen att han ändrade sin färg utan att ha sponsrat?
Tja, Gardener, chrull och Sereg har så vitt jag förstår sponsrat utan att byta färg, så det borde ju ha blivit lite färg över där, som man sen kunde tänka sig att de sålt till dig för... ehh... 200 kronor. :gremcrazy:

JPS – konspirationsteoretiker på hög nivå

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Take 20?

Tar det längre tid då? Jag har för mig att nått sånt där tar längre tid... :gremconfused:

M.

Dante

Staff member
Funderingar …

Ditt förslag skulle innebära att du bara slår tärning när DC/AC överstiger ditt Skill/Attack/Save Bonus med mer än 10.

Detta förändrar sannolikheterna en smula.

I alla lägen där du tidigare hade 50–95 % chans att lyckas är sannolikheten plötsligt hela 100 %. I de lägen där du har 5–45 % chans att lyckas förändras ingenting.

Kanske inte så farligt att Jesusbarnet gråter, men ändå lite skumt.

Ett annat sätt att minska på antalet tärningsslag (i alla fall för spelledaren) är att addera 10 till alla monsters och SLP:s Skill/Attack/Save Bonus och låta spelarna slå för att övervinna dessa värden.

En spelare skulle då slå 1T20 i stället för den grund på 10 hans rollperson har i AC och försöka övervinna SLP:ns Attack Bonus + 10 för att undvika att bli träffad.

När det gäller besvärjelser med Saves slår spelaren 1T20 + Spell Level + Ability Bonus och försöker övervinna SLP:ns Save Bonus + 10.

För Opposed Skill Checks slår spelaren som vanligt, men behöver endast övervinna SLP:ns Skill Bonus + 10 för att lyckas.

Sannolikheterna förblir nästan exakt desamma, men spelledaren kan koncentrera sig på annat än att slå tärningar.

Apropå just ingenting: Jag har funderat på att ersätta den tjugosidiga tärningen med 2T10 för att få en mer förutsägbar spridning av resultaten. Med 2T10 är nästan 50 % av utfallen inom intervallet 9–13, med 1T20 är intervallet hela 6–15.

Automatiskt misslyckande skulle då inträffa på »2« (1 % chans mot tidigare 5 %) och automatisk framgång på »20«.

Staffan

Myrmidon
Re: Take 20?

Att "ta 10" motsvarar att man under normala och ostressade förhållanden kommer att få tämligen normala resultat - alltså ersätter man helt enkelt sin d20 med en rak tia.

Att "ta 20" motsvarar att man försöker tills man lyckas - det antas att om man försöker 20 gånger kommer man att slå 20 till slut. Notera att man inte får "ta 20" om misslyckande har några andra konsekvenser än tidsförlust - du kan t ex inte "ta 20" på att smida ett mästersmitt svärd, eftersom du förlorar en del av råmaterialet om du missar med 5 eller mer. Du kan ta 20 på t ex att dyrka upp ett lås, eftersom låset är kvar där. Däremot kommer du säkert att utlösa eventuella fällor när du gör det.

Staffan

Myrmidon
Re: Funderingar …

Apropå just ingenting: Jag har funderat på att ersätta den tjugosidiga tärningen med 2T10 för att få en mer förutsägbar spridning av resultaten. Med 2T10 är nästan 50 % av utfallen inom intervallet 9–13, med 1T20 är intervallet hela 6–15.
I sådana fall skulle jag nog rekommendera att du ändrade threat ranges, eftersom vapen med hög threat range (t ex falchion) annars blir väldigt mycket bättre än vapen med hög critfaktor (t ex lie).

För att blanda in lite matemagi: En falchion gör normalt sett en crit på 15% av träffarna (Sannolikheten för en crit = sannolikheten att slå 18-20 * sannolikheten att träffa = 0,15 * sannolikhet att träffa), och ökar skadan med 100% på en crit, vilket gör att critsen ökar medelskadan med 15% (jag ignorerar medvetet gränsfallen då motståndaren är så svårträffad att man missar på ett eller flera av threat-värdena).

En lie crittar dock bara på 5% av träffarna (endast 20), men ökar i gengäld skadan med 300%. Detta leder till en ökning av medelskadan med 15% - samma som för en falchion.

Om du i stället slår med 2d10 så crittar en falchion på 6% av träffarna för 100% extraskada - medlet ökar med 6%. En lie crittar bara på 1% av träffarna för 300% bonusskada = +3% - bara hälften så mycket som falchionen. Dessutom så minskar som du märker effekten av crits i allmänhet - från 15% till 6% för ett av de vapen som crittar mest. Ett vanligt 20/x2-vapen ökar numera sin skada med endast 1% i stället för med 5%.

Staffan

Myrmidon
Re: Magnus talar i nattmössan …

Vad han menar (hoppas jag) är att du i normala fall inte kan välja att »ta 10« om ett misslyckande medför jobbiga konsekvenser (trilla 100 m nerför ett stup, utlösa en fälla, etc.),
Nja, det vet jag inget om. En van bergsklättrare torde kunna "ta 10" för att klättra uppför ett stup (om inte annat så för att det blir så vansinnigt många slag om man ska slå varje runda), så länge han inte blir distraherad - t ex om det står ett gäng goblins uppe vid stupets kant och slänger sten på honom.