De senaste dagarna har jag blivit lite derailad i mitt arbete med andra spel av tanken på groteskerier. Kanske var det Thir13en Ghosts som satte igång det. Eller Arvidos som länkade en snygg Lady Gaga-video i tråden om Brainers.
Men.
Jag funderar på det här med groteska monster. Det jag menar är då monster vars funktion egentligen inte nödvändigtvis är att skrämmas, utan kanske snarare framkalla någon form av äckel eller obehag.
Det är naturligtvis svårt att standardisera sådana monster. Svårt att göra en monsterbok. Svårt, rentav, att återanvända samma monster flera gånger. I vissa fall.
Så jag började försöka ringa in vad jag egentligen menade, och hur jag skulle kunna bygga verktyg som underlättade för mig att kunna skapa sådana monster. Och med verktyg menar jag kanske mer "tekniker", inte nödvändigtvis "slå fram på en tabell".
(Och ja, jag vet att det för en del av er är skitlätt. "Det är ju bara att spy ut en massa cool weird shit". Ja, men håll det för er själva då. Hade det varit enkelt för mig hade jag inte startat tråden...)
Vad gör då ett monster obehagligt? Lite lagom mardrömslikt sådär, på ett lagom surrealistiskt sätt?
Först och främst tänker jag mig att man behöver kunna känna igen sig i monstret. Det behöver finnas identifikation. Och sedan behöver något vara förvridet eller saknas eller så; så att identifikationen störs... Typ att händerna är utbytta mot stora saxar, eller ögonen är stora svarta spindelögon, eller att munnen har en extra mun i sig eller en extra rad med tänder...
Jag tänker mig att body horror skulle kunna komma in här också. Man ser något, och tänker att "sådär vill jag inte ha det". Stora cancerbölder i ansiktet eller botflugekolonier i håret eller... ?
Hur tänker ni? Har ni använt "grotesker" i era rollspel, och hur har ni tänkt, symboliskt? Vad har ni använt som grundplåt, vad har ni för tekniker?
Men.
Jag funderar på det här med groteska monster. Det jag menar är då monster vars funktion egentligen inte nödvändigtvis är att skrämmas, utan kanske snarare framkalla någon form av äckel eller obehag.
Det är naturligtvis svårt att standardisera sådana monster. Svårt att göra en monsterbok. Svårt, rentav, att återanvända samma monster flera gånger. I vissa fall.
Så jag började försöka ringa in vad jag egentligen menade, och hur jag skulle kunna bygga verktyg som underlättade för mig att kunna skapa sådana monster. Och med verktyg menar jag kanske mer "tekniker", inte nödvändigtvis "slå fram på en tabell".
(Och ja, jag vet att det för en del av er är skitlätt. "Det är ju bara att spy ut en massa cool weird shit". Ja, men håll det för er själva då. Hade det varit enkelt för mig hade jag inte startat tråden...)
Vad gör då ett monster obehagligt? Lite lagom mardrömslikt sådär, på ett lagom surrealistiskt sätt?
Först och främst tänker jag mig att man behöver kunna känna igen sig i monstret. Det behöver finnas identifikation. Och sedan behöver något vara förvridet eller saknas eller så; så att identifikationen störs... Typ att händerna är utbytta mot stora saxar, eller ögonen är stora svarta spindelögon, eller att munnen har en extra mun i sig eller en extra rad med tänder...
Jag tänker mig att body horror skulle kunna komma in här också. Man ser något, och tänker att "sådär vill jag inte ha det". Stora cancerbölder i ansiktet eller botflugekolonier i håret eller... ?
Hur tänker ni? Har ni använt "grotesker" i era rollspel, och hur har ni tänkt, symboliskt? Vad har ni använt som grundplåt, vad har ni för tekniker?