Nekromanti GRRM och döda protagonister [Spoilers]

Ymir

Liten kantbaron
Jag förstår verkligen inte det här tjatet om att GRRM och Game of Thrones är sååå bra på att döda av karaktärer.
I böckerna var det flera volymer sedan GRRM dödade av en riktig point-of-view-karaktär, och det är nästan alltid förutsägbart vem som ligger brunt till och vem som är immun (hostDaenerysTyrionAryaJonSnow).
Oz gjorde ett bättre jobb med att döda av folk ett decennium innan GoT hade premiär, och då har vi inte ens börjat prata om Hell on Wheels, vars kavalkad av död och mord gränsar till det otroliga och fått mig att tappa hakan mer än GRRM någonsin gjort.

Okej, så GRRM kör en avancerad, lurig grej med Ned som faux protagonist som varar i en hel bok/säsong...Hell on Wheels bara skiter i hela konceptet faux protagonist och dödar av riktiga protagonister istället.. Men inte förrän de först tagit tittaren på en emotionell berg-och-dalbana där de först lurar en att oj, är han död, nej kolla han levde och fan vad koolt han kommer leva men ARGH WHAT THE FUCK JUST HAPPENED?!?!

Man Mountainman

Storsvagåret
Ymir;n108937 said:
Jag förstår verkligen inte det här tjatet om att GRRM och Game of Thrones är sååå bra på att döda av karaktärer.
I böckerna var det flera volymer sedan GRRM dödade av en riktig point-of-view-karaktär, och det är nästan alltid förutsägbart vem som ligger brunt till och vem som är immun (hostDaenerysTyrionAryaJonSnow).
Oz gjorde ett bättre jobb med att döda av folk ett decennium innan GoT hade premiär, och då har vi inte ens börjat prata om Hell on Wheels, vars kavalkad av död och mord gränsar till det otroliga och fått mig att tappa hakan mer än GRRM någonsin gjort.

Okej, så GRRM kör en avancerad, lurig grej med Ned som faux protagonist som varar i en hel bok/säsong...Hell on Wheels bara skiter i hela konceptet faux protagonist och dödar av riktiga protagonister istället.. Men inte förrän de först tagit tittaren på en emotionell berg-och-dalbana där de först lurar en att oj, är han död, nej kolla han levde och fan vad koolt han kommer leva men ARGH WHAT THE FUCK JUST HAPPENED?!?!
Jag håller med, men med förbehållet att jag tycker att det är en bra sak att Martin inte lever upp till sitt rykte. Varför skulle det finnas något egenvärde i att döda en protagonist? Annat än möjligen som ett tillfälligt experiement, en lek med publikens förväntningar, vilket kan vara kul en eller ett par gånger men inte är så kul längre när man väl genomskådat knepet. Därför blev jag jävligt irriterad när
de dödade Jon Snow i slutet av senaste säsongen (och därför fäster jag även rätt stor tilltro till återupplivningsspekulationerna, eftersom jag inte vill tro Weiss och Benioff om riktigt den nivån av inkompetens)
, eftersom det kändes som något som inte var motiverat av intrigen själv så mycket som av författarnas behov av att leva upp till några konstiga förväntningar de fått på sig.

Vad är en protagonist om inte ett nexus för publikens emotionella investering och förväntningar, och hur utvecklar sig ett protagonistdrivet narrativ -- det finns förstås berättandeformer som inte alls jobbar enligt protagonistsystemet, men en sådan är GoT icke -- annat än genom att publiken följer med protagonistens upp- och nedgångar fram till det logiska slutet där dessa investeringar får sin payoff, i glädje eller sorg beroende på genre? Att då
döda den förmenta protagonisten lite hux flux, som "hämnd" för en handling som såldes till publiken som en del av dennes personliga utveckling, när alla de grejer som byggts upp kring den karaktären fortfarande är oavslutade
, det är ingenting annat än ett anti-narrativ, ett fuck-you till publikens emotionella arbete som nu lämnas oavslutat likt en halvbyggd multiarena i en konkursad kommun.

Mundo

Myrmidon
Man Mountainman;n108952 said:
det är ingenting annat än ett anti-narrativ, ett fuck-you till publikens emotionella arbete som nu lämnas oavslutat likt en halvbyggd multiarena i en konkursad kommun.
Shireen. Spendera en hel säsong diskuterande varför hennes pappa aldrig skulle låta henne fara illa...
......
......................
FUCK YOU!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det intryck jag fick av första säsongen var att GRRM roade sig med att hitta på figurer som passade in i kända mönster och sedan döda av dem för att överraska. Och först när han var klar med det var det dags för den riktiga storyn att börja.

* Här har vi den (relativt) ädle hjälten som ska röja upp i den korrumperade skiten i huvudstaden. Nej, han blev visst halshuggen.
* Här har vi Elric av Melniboné som ska återerövra sin faders tron. Nej, han fick visst hjärnan kokad. Men i hans ställe har vi...
* Djingis Khan som ska erövra landet hans fru kommer från. Eller tydligen ska han dö snöpligt av en sårinfektion...

Sedan dess är dödsfallen betydligt mindre överraskande.

Mundo

Myrmidon
Gurgeh;n108964 said:
Det intryck jag fick av första säsongen var att GRRM roade sig med att hitta på figurer som passade in i kända mönster och sedan döda av dem för att överraska. Och först när han var klar med det var det dags för den riktiga storyn att börja.

* Här har vi den (relativt) ädle hjälten som ska röja upp i den korrumperade skiten i huvudstaden. Nej, han blev visst halshuggen.
* Här har vi Elric av Melniboné som ska återerövra sin faders tron. Nej, han fick visst hjärnan kokad. Men i hans ställe har vi...
* Djingis Khan som ska erövra landet hans fru kommer från. Eller tydligen ska han dö snöpligt av en sårinfektion...

Sedan dess är dödsfallen betydligt mindre överraskande.
Oberyn, Shireen och Catelyn...
*snyft*