Nekromanti Grrr, hur funkar spells per day?

Bassejr

Hero
Jag har fortfarande inte lyckas greppa det här. Hur fungerar "spells per day" i Pathfinder? Om en lv20 bard har 1st: 5, 2nd: 5, 3rd:5, 4th: 5, 5th: 5, 6th: 5, hur kan han då fördela dessa? Går alla nivåer ner ett steg när han kastar en spell, eller kan man konvertera två 1st till en 2nd? Jag börjar verkligen bli förvirrad här...

chrull

Stockholm Kartell
du stryker bara en slot från den leveln du kastade ifrån.

Iskaral

Swordsman
Om du använder en level 2 spell har du en mindre av den leveln att använda. Alla andra är kvar.

Du kan inte växla in två ettor mot en tvåa.

Om du har använt alla ettor och vill använda en till etta kan du stryka en tvåa istället.

anth

Vetefan
Bassejr said:
Jag har fortfarande inte lyckas greppa det här. Hur fungerar "spells per day" i Pathfinder? Om en lv20 bard har 1st: 5, 2nd: 5, 3rd:5, 4th: 5, 5th: 5, 6th: 5, hur kan han då fördela dessa? Går alla nivåer ner ett steg när han kastar en spell, eller kan man konvertera två 1st till en 2nd? Jag börjar verkligen bli förvirrad här...
Jag förstår inte ens vad du frågar om - och det beror antagligen att du inte själv förstår det.

Vi gör det enklare för oss, vi tar en level 4 bard med CHA 13

Barden känner till:
6 st level 0 spells
4 st level 1 spells
2 st level 2 spells

Barden kan använda per dag:
∞ st level 0 spells (en bard kan kasta hur många level 0 spells som den vill)
4 st level 1 spells (med CHA 13 får barden en bonus spell)
1 st level 2 spells

Så: barden kan känner till 4 st level 1 spells och kan använda 4 st level 1 spells per dag.
Hur barden kombinerar sina 4 spells är ointressant: barden kan använda samma spell 4 gånger på raken eller använda alla 4 spellsen som den kan en gång var.

Om barden vill kan denne även använda sin högre level 2 spell slot för att använda en 5:e level 1 spell samma dag istället för en level 2 spell.

God45

#PrayersForBahakan
Btw, ett fel jag gjorde länge. Listan med hur många bonus spells man får finns i början av pathfinder core booken på samma tabel som ability modifiersens. De är inte bara modifyern.

Max Raven

T12-kultist
Är det inte skillnad beroende på klass man har också? Nu spelar jag inte Pathfinder, men tänkte på hur det fungerade i Neverwinter nights.

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven said:
Är det inte skillnad beroende på klass man har också? Nu spelar jag inte Pathfinder, men tänkte på hur det fungerade i Neverwinter nights.
Ja, det finns prepared casters som måste välja spells att fylla sina spell slots med varje morgon. Sedan finns det spontanious casters som kan kasta vilken spel de vill så länge de har spellslots kvar på den spell nivån. Wizards och Clerics är prepared medan Sorcerers och Oracles är spontana.

Fördelen med prepared casters brukar vara ökad variation och och rå kraft medan spontanious har mer anpasningsförmåga och fler spells.

(Pssst. Prepared är 100 gånger bättre)