Nekromanti grundbok i delar

glittersnus

Veteran
hej hej.. jag fick en snilleblixt. tror ni de blit bra att göra grundboken i massa småböcker istället för en stor grundbok.. så om nån vill titta lite i stridsreglerna så får han stridsdelen medans en annan gör en rollperson med rollpersonsdelen medan sl läser igenom magi :gremlaugh: bra lr?

TheGoblin

Veteran
Jovisst, det vore kul att slippa vänta på att få vänta på att kolla upp vissa saker i regelboken, och det skulle nog gå smidigare. MEN det vore även drygt att hålla reda på alla dessa småböcker/häften. Jag personligen tycker att en äkta, stadig regelbok är vad det ska vara.

Insignia

Swashbuckler
Typ tidiga versioner av Drakar och demoner? Det tycker jag är ett strålande system, av just den anledningen att flera kan läsa samtidigt. Det gör också att böckerna blir ganska små och lätthanterliga. Enda problemet är att man kan tappa bort en del eller så, men det löser man genom att hålla ordning på sina prylar.

Johan K

Gammal & dryg
Borttappnings-faktorn...

Naee, tror inte att det är en så bra idé.....
Med tanke på att det blir nog ganska svårt att hålla reda på alla böcker. Sens å känns det åxå lite onödigt att ha en massa böcker, det blir ju en del ändå.

Johan K

Gammal & dryg
Neeee !!

Som sagt, ju mer böcker & sånt man har. Desto svårare är det att hålla reda på det, tro mig..... :gremgrin:
Sen så är det ju lättare att hålla reda på 1 bok. Ett enkelt sätt är ju att ha flikar på de viktiga sidorna..

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Neeee !!

Tja, jag skulle säga att det är lättare att tappa bort en bok. Har man flera böcker och tappar bort en kan man ju spela vissa delar av spelet i alla fall

(det kan dessutom leda till intressanta situationer och kreativa lösningar:
"Jag attackerar rövaren med mitt svärd"
"Tyvärr, det går inte. Vi har tappat bort stridsreglerna"
"Okej, då slänger jag en ondsint besvärjelse på honom"
"Sorry, men jag glömde ta med mig magiboken"
"Jaha. Vilka böcker har vi då?"
"Hmm, ska titta efter... vi har världsbeskrivningen, reglerna för arvsrätt och tilläggsmodulen om jordbruk."
"Haha! Jag tar min spade och gräver en brunn under honom!")

-JPS- undrar bara vad man ska göra om flera spelare vill skapa en rollperson samtidigt...

Johan K

Gammal & dryg
Iof..

Men har man 1 bok så har man ju mindre att tappa bort... :gremconfused: Eller hur.. :gremgrin:

MovinGalt

Warrior
Tappar ni bort era böcker? Köper man en för 200-300 spänn är det ju inte något man slänger omkring sig och lägger bakom element. För min del har jag mina böcker i en prydlig bunti en låda! Jag kan dock tänka mig att små böcker skulle vara billigare...kanske en hundring eller så...
Om du har tänkt att göra den själv så säljer du den antagligen inte ( vad vet jag :gremsmile:) Om ett företag sålde böckerna på det viset skulle det kännas som rätt snålt, om en hel regelbok skulle kostat 400 kanske 6 små regelböcker (med samma ineehåll tillsammans) kosta 500...

Jag har inget emot en massa småböcker, kanske att det blir jobbigt att knata runt på ett tjog böcker, istället för en. Lätt att man glömmer en också...men tappar bort! :gremconfused:
Bra saker kan ju vara att om man bara har lite pengar, kan man köpa en bok varje månad eller så... :gremsmile:

Jaja, det var nog allt från mig, men själv föredrar jag en rejäl regelbok där allt står! :gremwink: + lite moduler, och en SL-skärm, och kartor, och formulärblock, och... och... :gremgrin:

Insignia

Swashbuckler
Re: Iof..

"har man 1 bok så har man ju mindre att tappa bort"

Ja, men då är hela spelet borta sedan. Ett spel utan magiregler är bättre än inget spel alls ^_^

Insignia

Swashbuckler
"Om ett företag sålde böckerna på det viset skulle det kännas som rätt snålt, om en hel regelbok skulle kostat 400 kanske 6 små regelböcker (med samma ineehåll tillsammans) kosta 500..."

Vem säger att det skulle bli dyrare? Jag var inte med på den gamla goda tiden - var DoD 4 dyrare än Vampire? :gremconfused:

MovinGalt

Warrior
Lite förklaring

Det jag menar är att säljer ett företag en hel regelbok i många små regelböcker märker inte vi konsumenter om de lägger på en tjugolapp på varje. De kan vara humana och inte göra så, men de skulle lika gärna kunna göra det...Jag vet inte om något företag (inom rollspel) har gjort det, men kan mkt väl tänka mig att något företag har delat upp sin podukt i många små delar som de sedan sålt för högre pris än vad de skulle kostat sammanslaget. Nu är jag inte säker på min sak ( jag sitter alltså inte på någon research eller statisik) men jag tror att det blir billigare om du köper en dator med allting i, än om du skulle köpa de exakta sakerna var för sig.

Det var allt för ikväll, ha det bra!

/MovinGalt, som tror att alla vill lura honom på pengar

Rickard

Urverk speldesign
Re: Lite förklaring

Datorexemplet var inge vidare, då det är billigare att plocka ihop en dator själv.. Om den är ihopplockad så är det någon annan som har gjort det och det arbetet ska du ju också betala..

Men jag förstår vad du menar och jag kan bara svara att DoD har ju gjort så (som redan nämnts).. Både DoD4 och Drakar och Demoner Expert (EDD).. Själv tycker jag det är bättre med många små böcker för alla behöver man knappast släpa med sig när man väl kan reglerna.. Jag har med mig 2-3 böcker av alla (säg 20) DoD-böcker jag äger.. Sedan har jag visserligen massor av tabeller också..

Tjocka böcker har den nackdelen att de är dyra, så man kan inte köpa många. Dessutom så är det så trist när väl delar av boken går sönder (förslitningsskador)..

~Chronopiaboken tyckte [grön]Han[/grön] bara var stor och klumpig jämfört med DoD4:s böcker

darker

Veteran
Det är en jättebra idé. Men gamla DoD hade det så, fast du kanske vill ha en ännu större "indelning", typ varje kapitel.

Tips för "independet" rollsepslkretörer: :gremlaugh:
Sätt in i en snygg pärm och häfta varje kapitel för sig. Gärna ett extra häfte med alla tabeller sammanställda.

Då kan man dela ut enstaka kapitel till sin spelargrupp och sedan samla in. Nackdel: kan tappa bort enstaka kapitel och förslitnings skador! ;-)

Rising

Vila i frid
Jooo, jag skulle gärna se att det fanns en bok som hette "skapa rollperson", en bok som hette "skapa äventyr" (med monster, världsinformation och diverse äventyrsuppslag åt spelledaren) och en egen del med råa regler ang. strid och magi m.m. som man kan ha och titta i medan man spelleder.

Att ha allt äventyrsskapandematerial på ett enda ställe är något som jag drömt om länge.

/Rising

Johan K

Gammal & dryg
Poäng till dig !

det förstås.. Det har du väll rät i !
men ändå, är lite negativt inställd till många böcker.