Zaphod_UBBT
Swordsman
- Joined
- 25 Mar 2002
- Messages
- 531
Jag håller på att bygga ett rollspel runt ett ganska spännande regelkoncept.
Jag kom på en dag att det är något i alla regelsystem som stör mig. Antingen är det tillkrånglat, detaljistiskt stridssystem, konstiga grundegenskaper, en hög med tärningar för en vanlig handling, jobbigt färdighetssystem eller något annat krafs som jag hoppar över/byter ut/ändrar på.
Den tanken plus att jag gärna skulle göra något av all min överskottskreativitet fick mig att fundera på att skriva mig ett rollspel. Grundtanken med regelsystemet är: 'Hm. Jag skiter ändå i många regler och går inte så hårt på tärningsslag. Jag slår lite tärningar och låter dem avgöra ännu mindre. Jag vill bara ha slumpmoment när något står på spel. Detta av tre anledningar:
1. Jag låta tärningen avgöra om någon ska dö eller förlora en arm. Då kan ingen bli arg på mig, och jag behöver inte bli mesig med det.
2. Det är spännande att slå tärningar när något står på spel.
3. Det är realistiskt. I vanliga fall om man ska göra något halvsvårt utan risker, stress eller annan press på sig så går det mer enligt vad man faktiskt kan än slump. Men när man är uppträngd i ett hörn av monstret Glufs eller ska kasta sig över ravinen för att komma undan polisstyrkan, då är det mer slump än vanligt. Då har det snarare att göra med hur klar man är i huvudet.
Jag bestämde mig för att göra ett system som är snabbt, enkelt, snabbt, enkelt, snabbt, enkelt och roligt. Det är mitt första rollspel, så det får väl betraktas som ett test. Anyway:
Jag har börjat känna lite på regelkärnan. Och så stötte jag på det oundvikliga problemet: hur ska man beskriva vad rollpersonen kan? Jag har nästan bestämt mig helt för att inte ha några siffervärden för 'grundegenskaper', utan ha beskrivningar. Ex 'Motoriken och det kroppsliga är allmänt ganska bra, förutom det högra knäet, som efter en skada lätt blir ömt och stelt. Bäst är Ove vad det gäller råstyrka. Immunförsvaret och stryktåligheten är inte heller så dålig.'
Frågan är då: Vilka saker består människans bas av? Vilka saker behöver man beskriva? För att göra det enkelt har jag än så länge tänkt mig tre kategorier att beskriva:
Kropp - Allt som har med den kroppsliga förmågan att göra.
Intellekt/sinne (mind är ett jättebra ord för det jag menar här) - Allt som har att göra med sinnen, rent vetande, teknisk förmåga (inte teknik åt lyftteknik-hållet) och liknande.
Karisma - Utstrålning, empati, social kompetens och liknande.
Men till exempel psyket? Var hamnar det?
Jag ska kanske inte ha några kategorier i och för sig. Humm.
Snälla bullen, hjälp mig.
Zaphod, förvirrad av sin egen inspirationskaskad.
Jag kom på en dag att det är något i alla regelsystem som stör mig. Antingen är det tillkrånglat, detaljistiskt stridssystem, konstiga grundegenskaper, en hög med tärningar för en vanlig handling, jobbigt färdighetssystem eller något annat krafs som jag hoppar över/byter ut/ändrar på.
Den tanken plus att jag gärna skulle göra något av all min överskottskreativitet fick mig att fundera på att skriva mig ett rollspel. Grundtanken med regelsystemet är: 'Hm. Jag skiter ändå i många regler och går inte så hårt på tärningsslag. Jag slår lite tärningar och låter dem avgöra ännu mindre. Jag vill bara ha slumpmoment när något står på spel. Detta av tre anledningar:
1. Jag låta tärningen avgöra om någon ska dö eller förlora en arm. Då kan ingen bli arg på mig, och jag behöver inte bli mesig med det.
2. Det är spännande att slå tärningar när något står på spel.
3. Det är realistiskt. I vanliga fall om man ska göra något halvsvårt utan risker, stress eller annan press på sig så går det mer enligt vad man faktiskt kan än slump. Men när man är uppträngd i ett hörn av monstret Glufs eller ska kasta sig över ravinen för att komma undan polisstyrkan, då är det mer slump än vanligt. Då har det snarare att göra med hur klar man är i huvudet.
Jag bestämde mig för att göra ett system som är snabbt, enkelt, snabbt, enkelt, snabbt, enkelt och roligt. Det är mitt första rollspel, så det får väl betraktas som ett test. Anyway:
Jag har börjat känna lite på regelkärnan. Och så stötte jag på det oundvikliga problemet: hur ska man beskriva vad rollpersonen kan? Jag har nästan bestämt mig helt för att inte ha några siffervärden för 'grundegenskaper', utan ha beskrivningar. Ex 'Motoriken och det kroppsliga är allmänt ganska bra, förutom det högra knäet, som efter en skada lätt blir ömt och stelt. Bäst är Ove vad det gäller råstyrka. Immunförsvaret och stryktåligheten är inte heller så dålig.'
Frågan är då: Vilka saker består människans bas av? Vilka saker behöver man beskriva? För att göra det enkelt har jag än så länge tänkt mig tre kategorier att beskriva:
Kropp - Allt som har med den kroppsliga förmågan att göra.
Intellekt/sinne (mind är ett jättebra ord för det jag menar här) - Allt som har att göra med sinnen, rent vetande, teknisk förmåga (inte teknik åt lyftteknik-hållet) och liknande.
Karisma - Utstrålning, empati, social kompetens och liknande.
Men till exempel psyket? Var hamnar det?
Jag ska kanske inte ha några kategorier i och för sig. Humm.
Snälla bullen, hjälp mig.
Zaphod, förvirrad av sin egen inspirationskaskad.