Nekromanti Grundegenskaper - igen

Zaphod_UBBT

Swordsman
Jag håller på att bygga ett rollspel runt ett ganska spännande regelkoncept.

Jag kom på en dag att det är något i alla regelsystem som stör mig. Antingen är det tillkrånglat, detaljistiskt stridssystem, konstiga grundegenskaper, en hög med tärningar för en vanlig handling, jobbigt färdighetssystem eller något annat krafs som jag hoppar över/byter ut/ändrar på.

Den tanken plus att jag gärna skulle göra något av all min överskottskreativitet fick mig att fundera på att skriva mig ett rollspel. Grundtanken med regelsystemet är: 'Hm. Jag skiter ändå i många regler och går inte så hårt på tärningsslag. Jag slår lite tärningar och låter dem avgöra ännu mindre. Jag vill bara ha slumpmoment när något står på spel. Detta av tre anledningar:

1. Jag låta tärningen avgöra om någon ska dö eller förlora en arm. Då kan ingen bli arg på mig, och jag behöver inte bli mesig med det.

2. Det är spännande att slå tärningar när något står på spel.

3. Det är realistiskt. I vanliga fall om man ska göra något halvsvårt utan risker, stress eller annan press på sig så går det mer enligt vad man faktiskt kan än slump. Men när man är uppträngd i ett hörn av monstret Glufs eller ska kasta sig över ravinen för att komma undan polisstyrkan, då är det mer slump än vanligt. Då har det snarare att göra med hur klar man är i huvudet.

Jag bestämde mig för att göra ett system som är snabbt, enkelt, snabbt, enkelt, snabbt, enkelt och roligt. Det är mitt första rollspel, så det får väl betraktas som ett test. Anyway:

Jag har börjat känna lite på regelkärnan. Och så stötte jag på det oundvikliga problemet: hur ska man beskriva vad rollpersonen kan? Jag har nästan bestämt mig helt för att inte ha några siffervärden för 'grundegenskaper', utan ha beskrivningar. Ex 'Motoriken och det kroppsliga är allmänt ganska bra, förutom det högra knäet, som efter en skada lätt blir ömt och stelt. Bäst är Ove vad det gäller råstyrka. Immunförsvaret och stryktåligheten är inte heller så dålig.'

Frågan är då: Vilka saker består människans bas av? Vilka saker behöver man beskriva? För att göra det enkelt har jag än så länge tänkt mig tre kategorier att beskriva:

Kropp - Allt som har med den kroppsliga förmågan att göra.

Intellekt/sinne (mind är ett jättebra ord för det jag menar här) - Allt som har att göra med sinnen, rent vetande, teknisk förmåga (inte teknik åt lyftteknik-hållet) och liknande.

Karisma - Utstrålning, empati, social kompetens och liknande.

Men till exempel psyket? Var hamnar det?
Jag ska kanske inte ha några kategorier i och för sig. Humm.

Snälla bullen, hjälp mig.

Zaphod, förvirrad av sin egen inspirationskaskad.

Sodivra

Champion
Psyke kan vara viljestyrka, psykisk kraft/närhet till magisk kraft, "öppet sinne" (Förmågan att kunna byta perspektiv och inte binda sig till speciella tankebanor: Fantasi, inlevelseförmåga, medlidande, empati, anpassningsförmåga, vidsynthet, insikt genom att se något ur många vinklar.. Det är det som hela min utvecklingssträvan handlar om.)

Så om man tar det klassiska bemötandet av psyke så blir det "psykisk styrka" där intelligens är "psykisk flexibilitet", och då kan du göra uppdelningen fysisk flexibilitet/styrka, psykisk flexibilitet/styrka, den är rätt populär verkar det som.. Tar du med dom andra grejerna så kan Psyke vara en del av karisma, eftersom hälften av psy då handlar om saker som har att göra med "Empati" och den andra hälften handlar om viljestyrka, och det brukar karisma-färdigheter också innebära. (Skådespel, ledaregenskaper.. Då måste man ha självförtroende.)

Själv tycker jag att det är en intressant dualitet mellan Mental Styrka och Mental Öppenhet - Ska man stå på sina ideal, och få ett starkt psyke, eller ska man vara öppen för så mycket som möjligt och kunna anpassa sig? Så jag kommer i nästa rollspelsprojekt dela upp "Psyke" i två.

Sodivra

Champion
Åh, en sak till..

Det där med att slå mindre slag är nog en rätt schysst attityd.. Som det diskuterades på forumet för ett tag sedan, ett sätt att utforma färdigheterna på är att säga vad man _kan_ göra vid olika färdighetsnivåer, och vad som är rätt _svårt_. Och så slår man bara för det som är svårt, om man inte är stressad eller så, då kan man slå för det man annars skulle klara automatiskt.

Rätt schysst, kanske dessutom uppmuntrar folk att plocka lite annars "onödiga" färdigheter.

Skuggvarg

Hero
Jäfligt oschysst

Jag låta tärningen avgöra om någon ska dö eller förlora en arm.
Kan tänka mig följande händelseförlopp:

SL: "Ojdå, ni dog allihop"
Spelarna: "Hoppa och skit, SL-jävel...det var sista gången vi spelade rollspel med dig, nu går vi ut och super"

Inte så bra, kanske?

Själv är jag av åsikten att spelarna ska drabbas av allvarliga saker endast om de gör något dumt. Öppnar de dörren som är igenspikad, som det dessutom står "Varning, drake" på, då är det okej att bränna ihjäl dem. Jagar de skurken mitt i vintern, halkar på en isfläck och tärningsresultatet visar att personen bryter nacken, bör man ge fan i tärningen och säga att rollpersonen stukar benet (alternativt bryter benet, om SL är på dåligt humör).

Vad sen gäller hur man beskriver en person. Om jag objektivt skulle försöka mäta mig själv och mina förmågor, skulle jag nog mäta:

Styrka
Uthållighet
Intellekt
Viljestyrka
Rörlighet
Snabbhet
Karisma & utseende

/Skuggvarg

Troberg

Sinister eater
Re: Jäfligt oschysst

Själv är jag av åsikten att spelarna ska drabbas av allvarliga saker endast om de gör något dumt. Öppnar de dörren som är igenspikad, som det dessutom står "Varning, drake" på, då är det okej att bränna ihjäl dem. Jagar de skurken mitt i vintern, halkar på en isfläck och tärningsresultatet visar att personen bryter nacken, bör man ge fan i tärningen och säga att rollpersonen stukar benet (alternativt bryter benet, om SL är på dåligt humör).
Samma här, fast jag låter oftast tärningen bära ansvaret där också (man behöver ju inte tala om att de har cirka en chans på tusen att klara sig...

Krille

Super Moderator
"Och så stötte jag på det oundvikliga problemet: hur ska man beskriva vad rollpersonen kan? Jag har nästan bestämt mig helt för att inte ha några siffervärden för 'grundegenskaper', utan ha beskrivningar."

Det finns två lösningar på problemet. Antingen har man en skala med Namngivna Steg. Istället för att skriva 3 så skriver man ***, eller kanske Good, eller något annat. Castle Falkenstein, FUDGE och Storyteller-systemen kör med Namngivna Steg, men enligt min mening så är det ett knepigare sätt att skriva 3 på och säger ungefär lika mycket.

Det andra sättet att lösa problemet på är att man har Binära Egenskaper. Antingen har man dem eller så har man dem inte. Inbördes så har dessa egenskaper ingen relation, så det finns ingen Råstark som är starkare än Stark (för i så fall har man Namngivna Steg enligt ovan). Man är helt enkelt Stark och Stryktålig, har Gott Immunförsvar, men dessvärre har man också en Krämpa (Höger Knä). Baldyr kör med en liknande modell i sitt URSUS.

"Vilka saker består människans bas av?"

En modell som jag själv ofta använder är att människans förmåga av i grunden fyra saker: koordination, uthållighet, mental förmåga och social förmåga. Definitionen på dessa är att koordination har med kroppens rörelse att göra, uthållighet har med styrke- och uthållighetsprestationer att göra, mental förmåga omfattar det analytiska och det medvetna uppfattandet, och social förmåga omfattar individens förmåga att relatera till andra individer och till gruppen på ett framgångsrikt sätt.

"Jag ska kanske inte ha några kategorier i och för sig."

En idé kanske vore att kategorisera på ett annat sätt. I Västmark kategoriseras egenskaper efter hur de används, inte vad de simulerar. Det finns egenskaper som används i situationer (Heder, till exempel, som används när ens heder står på spel), tillsammans med vissa värden (God Bågskytt, som huvudsakligen används tillsammans med värdet för skickligheten Bågskytte), samt värden som man nästan aldrig slår för (till exempel Adel, som helt enkelt bara mäter hur adlig man är - det känns rätt orimligt att slå för det).

Rising

Vila i frid
"hur ska man beskriva vad rollpersonen kan? Jag har nästan bestämt mig helt för att inte ha några siffervärden för 'grundegenskaper', utan ha beskrivningar. Ex 'Motoriken och det kroppsliga är allmänt ganska bra, förutom det högra knäet, som efter en skada lätt blir ömt och stelt. Bäst är Ove vad det gäller råstyrka. Immunförsvaret och stryktåligheten är inte heller så dålig.'"

Det där är ett väldigt fint system när man ska lära sig hur ens rollperson är, om man till exempel får en färdig rollperson från spelledaren i ett konventsäventyr. Det är dessvärre ett dåligt system när man väl ska använda systemet.
"Plötsligt svartnar det inför dina ögon, soppan måste ha varit giftig!, vad har du för immunsystem?"
"Öhm, vänta, ska kolla... 'Motoriken i vänster hand är bra, hörseln är godkänd och synen är okej på nära håll. Hårfästet är högt och rösten nasal, den deduktiva intelligensen är underutvecklad men den induktiva slutledningsförmågan är högstående. Känslan för empati och inlevelse är även den mycket hög. Han har dåligt sinne för humor och ölsinnet är inget vidare, men taktsinnet är det inget fel på..."

(lätt vinklat exempel)

Nå, vad jag menar är att det är betydligt enklare att ha FYS på en och samma plats på alla rollformulär så att alla på ett snabbt sätt kan hitta egenskapsvärdena när de väl behövs.

Jag tycker man ska ha egenskaper som behövs i rollspelet. I DoD behövdes inte Precision, medan det är viktigt i Mutant, osv. I Eskapix tänkte jag använda grundegenskaper för 'Gömma sig och Smyga' (som kallas "Undgå Upptäckt") och 'Kuta, Klättra och hoppa' (som kallas "Flyende Fot"). I det spelet kommer nämligen så stor fokus ligga på flykt/gömsel att den uppdelningen kan bli viktig.

Olika rollspel behöver olika egenskaper, så att säga.

/Rising

Illern

koppariller
Frågan är då: Vilka saker består människans bas av? Vilka saker behöver man beskriva?

Jag har valt att använda fyra grundegenskaper, smidighet, fysik, sinne och själ. Dessa kan sedan vid behov delas upp i delgrundegenskaper. Varje person måste bara beskrivas med de fyra grundegenskaperna men om man vill beskriva sin rollperson nogrannare, t.ex. starkare ellr svagare så kan man skriva upp ett värde på fysik som gäller för alla tillfällen utom fysik [styrka] då det värdet används. Då blir de flesta personer rätt enkla, kanske sex värden men man har stor möjlighet att variera sin person i alla fall. Någon annan kanske hellre vill ha ett avvikande värde på sinne [disciplin] eller...
Vad de olika grundegenskaperna innehåller är bland annat:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Fysik - styrka, uthållighet, magisk uthållighet, tålighet, immunförsvar
[*]Smidighet - motorik, fingerfärdighet, balans
[*]Sinne - disciplin, logik, minne
[*]Själ - empati
[/list]

Zaphod_UBBT

Swordsman
Re: Jäfligt oschysst

SL: "Ojdå, ni dog allihop"
Spelarna: "Hoppa och skit, SL-jävel...det var sista gången vi spelade rollspel med dig, nu går vi ut och super"

Inte så bra, kanske?

Solklart är det inte så, det är bara det att jag kör ganska mycket tärningsbefriat. Men när jag har bestämt att de har gjort något som i sin tur sätter dem i allvarlig fara, då vill jag ha en tärning att avgöra det. Men solklart kan jag se förbi tärningar. Faktum är att jag gör det ganska flitigt.

Zaphod, provocerad (även om det kanske inte var på fullaste allvar) :gremwink:

Ghorgareth

Warrior
Skriv bakgrund

Nu vet jag inte vad andra har skrivit och ber om ursäkt om jag upprepar något som är tidigare nämnt.

Skriv en relativt detaljerad bakgrund, står det att karaktären har arbetat med att tillverka granathylsor i två år, borde den teoretiskt ha en hygglig kunskap om detta. (säg 8 av 20) Likanande kan göras med andra kunskaper. Med en liten extra beskrivning: karaktären har slarvigt tillverkat granathylsor i två år, så är värdet kanske 4. Eller: rollpersonen gick helhjärtat in i arbetet och uppnår kanske 14. Dessa kan vara riktvärden för karaktärsskrivandet, inte tvång. En rollperson som har arbetat denna tid på en granathylsefabrik och inte kan något om det, har förmodligen antingen fått sparken redan efter någon månad eller, är jäkligt duktigt på att smita undan jobbet.

Riktvärden behöver inte styra värdet av en färdighet eller grundegenskap, men kan fungera just som namnet antyder, ett riktvärde.