Nekromanti Grundegenskaper och Färdigheter (MuMa)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Efter en kort kris där jag grunnade på att slänga allt och köra på bara ett fåtal färdigheter så har jag nu tänkt slänga upp en lista på de färdigheter och grundegenskaper som jag har kommit fram till att jag vill ha i Mutanter och Manicker och vill nu höra vad ni tycker. Det här gäller inte hur de fungerar, det kommer senare, utan frågan här är snarare om det är något ni saknar. Har de här färdigheterna det som krävs för att ni ska känna att ni kan göra de karaktärer ni kan komma på i en postapokalyptiskt setting? Som ni märker så satsar jag på ett lite tyngre regelsystem det finns tillräckligt många lättviktare där ute redan så något sådant är helt enkelt inte aktuellt.

Är det någon färdighet som saknas?
Är det någon färdighet som borde byta namn?
Övriga åsikter?

Grundegenskaper
Styrka
Fysik
Smidighet
Intelligens
Uppfattningsförmåga

Stridsfärdigheter
Pistol
Gevär
Obeväpnad Slagsmål
Närstridsvapen
Pilbåge
Slunga
Sprängämnen
Kastvapen

Rörelsefärdigheter
Rida
Smyga
Gömma sig (inbakad i "smyga")
Fingerfärdighet
Markfordon
Flygfordon
Vattenfordon
Simma

Kunskapfärdigheter
Naturvetenskap
Kirurgi
Medicin
Teknologi
Konstruktion
Låsdyrkning
Elektronik
Mekanik

Kommunikationfärdigheter
Socialisation Umgänge
Ledarskap
Bluffa
Spel
Underhållning
Skandi Fornmål
Rotvälska
Zonsnack

Överlevnadfärdigheter
Orientering
Vildmarksvana
Zonvana
Lägervana
Djurskötsel
Djurträning
Spåra
Fällor

Även om ni inte kan komma på specifika saker som saknas får ni gärna säga om ni känner att det är någon särskild typ av karaktär ni känner att ni inte kan göra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Där hittade jag själv något. Självfallet ska inte ett av språken heta Skandi. Får grunna över det där.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,095
Kul! Lite tankar:

- Vad är skillnaden mellan rotvälska och zonsnack
- Socialisation är en sociologisk term som har att göra med hur man infogar sig i sociala normer, regler och värderingar. Kanske etikett eller umgängeskonst istället
- Olika färdigheter för djurskötsel och djurträning känns väldigt granulärt, om inte djurhantering är extra viktigt i spel
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Tack för svar!

Rotvälska är en dialekt som pratas av de morfstammar som lever ett nomadiskt liv på gryningsslätten medan zonsnack är en dialekt som uppstått i bland överlevarna i zonen. Det tredje språket är det språk som följt med människorna upp ur skyddsrummen.

Du har ju helt klart rätt om socialisation, jag måste ha fastnat i svengelskan där. Jag gillar "Umgänge", det känns helt i linje med vad jag tänkt att den innebär.

Jag lutar åt att du har helt rätt i djurhantering/djurträning. De bör kanske slåss ihop till en färdighet trots allt. Jag ska grunna lite på mer på det.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Trevligt att du jobbar på!
Vattenfordon bör kanske vara "fartyg" - som är den korrekta termen som inkluderar allt som rör sig för egen kraft på vatten. Dock kanske vattenfordon passa ihop bättre med de andra fordonen?
Det finns inga mutationer eller andra "övernaturliga" krafter?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Haha, jag ändrade namnet på färdigheten från båt till vattenforndon efter en kommentar i chatten från Björn Wärmedal för att passa ihop med de andra fordonsfärdigheterna. Men kanske båt eller fartyg låter bättre trots allt? Ju mer jag tänker på det dessto konstigare låter "vattenfordon". Fartyg får mig i och för sig att tänka på något "större".

Olika former av mutationer (fysiska så väl som mentala) kommer som jag har tänkt nu antingen inte att kräva färdighetsslag eller så kommer de att vara kopplade till olika grundegenskaper.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,615
Location
Umeå
Jag tänkte mig att Vattenfordon inkluderar vattenskoter, ubåt och flotte, till exempel. Eftersom jag inte kopplar Båt till något annat än rodd- och segelbåt i princip. Om fartyg är en mer korrekt term så kanske man ska överväga att använda det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Björn Wärmedal said:
Kan Nordi vara ett bättre namn än Skandi? Eller Skaviska?
Jag gillar Skaviska, men det kanske är lika bra att helt gå ifrån skandinaviska som grund. Man kanske helt kan gå ifrån att kalla det för något som har kopplingar till vår tid.

Bunkerprat? Lågländska (som i att de låg lågt under lång tid)? Eller kanske rent av Fornmål. Jag har tänkt att språket ska ligga väldigt nära det gamla språket, kanske med lite glidningar i ordbetydelser bara.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
Rymdhamster said:
Grundegenskaper
Styrka
Fysik
Smidighet
Intelligens
Uppfattningsförmåga
Utstrålning/karisma?

Rymdhamster said:
Överlevnadfärdigheter
Orientering
Vildmarksvana
Zonvana
Lägervana
Spåra
Fällor
Jag har väldigt svårt att se hur en person kan vara en skicklig spårare utan att veta något om vildmarken, eller hur en van vildmarksexistens inte vet hur man orienterar sig. Lägervana? Vad innebär det? Jag brukar, om jag ändå vill ha en bunt färdigheter, koka ned det till typ:
- Vildmarksvana
- Jakt
- Zonvana

Det går säkert att göra samma rationalisering med andra kategorier, men det brukar ge sig med speltest och inte minst när du sätter dig ner och ska beskriva de olika färdigheterna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Ah, det är klart att vissa av färdigheterna är svåra att förstå sig på utan beskrivningar =)

Vildmarksvana har mer med kunskap om ätliga växter, förutse vädret och såna saker. Saker som även bofasta bönder har användning för. Lägervana handlar om att bygga lägerplatser, slå upp vindskydd, göra upp eld och utnyttja elden effektivt. Att spåra folk handlar enligt mig om att läsa av tecken i terrängen och förstå vad de betyder, och är för all del inte begränsad till vildmarken utan även i städer exempelvis.

Så en "överlevare" eller vildmarkslevande har både vildmarksvana, lägervana och orientering. En bonde eller annan bofast som ändå rör sig ute i "naturen" ibland har vildmarksvana, men inget annat.

I grund och boten handlar det om att jag inte vill ha allt för breda färdigheter eftersom risken då är överväldigande att rollpersonerna, rent regelmässigt, blir väldigt lika varandra.

Vad gäller någon form av karisma-grundegenskap så är det ett rungande nej från min sida då den ack så ofta används som en dumpstat för att bättra på de andra. De aspekter som jag tycker är användbara täcks av kommunikationsfärdigheterna så som umgänge, vilket jag tycker är ett bättre sätt att representera det på dessutom =)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,615
Location
Umeå
Jag har funderat på lite olika koncept nu. Det enda som jag på rak arm har svårt att placera in är en Byråkrat (lagman, bokhållare, härold eller liknande). Det är ju inte säkert att det är ett koncept som faktiskt funkar eller är intressant i settingen, förstås, men ändå :gremsmile:

Hur fungerar Bluffa? Borde det finnas en Sense Motive som motsvarighet?
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Rörelsefärdighet:
Klättra

Sedan skulle du kunna ha en färdighet för snabb förflyttning som används när man jagar någon eller blir jagad. Det är ingen ovanlig situation, men de flesta rollspel saknar en sådan färdighet. Springa fort + parkour. Bara något jag just kom att tänka på.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Stjäla
Allts pickpocket, eller går det under fingerfärdighet kanske?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Björn Wärmedal said:
Byråkrat (lagman, bokhållare, härold eller liknande)
Hmmmm... det där är något jag skriver upp på listan av saker att grunna på. Men det kommer nog inte finnas några utbredda lagar utan varje bosättning styr sig själva med sina egna lagar, och även där gäller nog att lagarna i princip är enkla, med få åtgärder mot överträdelser.

Björn Wärmedal said:
Hur fungerar Bluffa? Borde det finnas en Sense Motive som motsvarighet?
Tja... jag tänker mig att bluffa är att leverera något på ett trovärdigt sätt. Utan att virra in sig i motsägelser, staka sig eller att vara vag. Kan personen i fråga säga en sak på ett övertygande sätt. Jag ser inte riktigt hur "sense motive" skulle vara motiverat, annat än som någon slags mental mutation på temat tankeläsning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Anchorman said:
Stjäla
Allts pickpocket, eller går det under fingerfärdighet kanske?
Det är precis en sådan sak jag tänker mig går under fingerfärdighet. Pickpocket, sleight of hand, palming items etc... i brist på bra svenska översättningar =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Iskaral said:
Rörelsefärdighet:
Klättra
Det är sen där färdighet jag har skrivit upp och sen strukit många gånger om. Min senaste tanke är att låta klättra gå på grundegenskaper istället.

Iskaral said:
Springa fort + parkour
Hmmm... alla dessa filmer där skurken genar in på bakgårdar och det blir en jakt som handlar lika mycket om att klättra över staket som att springa. Den förföljde välter soptunnor och lådor bakom sig för att sakta ner förföljarna. Rent spontant känner jag att det är precis den typ av grej som täcks av grundegenskaperna. Förflyttningsförmågan sätter grundpremisserna, sendan följer lite styrka-, fysik- och smidighetsslag för att undvika att bli sinkad av hinder och utmattning.

I grunden är min avsikt att grundegenskaperna ska se rätt mycket användning, de är inte någon slags grundbonus på färdigheterna utan fungerar liksom som väldigt breda färdigheter i sig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
Ah, då är jag med. Frågan som du uppstår är om överlevnadsfärdigheter är ett bra samlingsnamn? Att spåra i stan eller spå väder inför skörden känns inte riktigt som att livet hänger på det. Inte mer än säg klättra :gremsmile:

Jag har personligen aldrig upplevt karisma som en "dumpstat" (bra ord :)), eller hört det förrut, så jag har lite svårt att köpa argumentet. Men, det är som det är. Du bestämmer såklart. :gremsmile:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Spontant känns det väldigt konstigt att ha närstrid och obeväpnad som olika färdigheter, det handlar i grund om samma sak och även stid med vapen kan handla mycket om slag, grepp, kast och låsningar.

Men jag har inte följt ditt arbete med manicker så vad ska du ha för sorts regelmotor?
Om det är i still med D6 där man har en vettig grundchans i alla färdigheter så är det inget problem med väldigt smala färdigheter. Om det däremot är inom BRP-familjen så bär du nog se till att man kan bli kompetent (över 50%) i åtminstone runt 15-20 färdigheter annars kommer det bara sluta med rätt knäppa RP.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Måns said:
Ah, då är jag med. Frågan som du uppstår är om överlevnadsfärdigheter är ett bra samlingsnamn? Att spåra i stan eller spå väder inför skörden känns inte riktigt som att livet hänger på det. Inte mer än säg klättra :gremsmile:
Men att veta om det kommer att börja regna eller inte kan väl ändå vara ganska vitalt för ens överlevnadschanser? För den delen, att kunna avgöra om det är riskfritt att börja skörda kan väl också vara något som livet hänger på, det är ju inte som att man kan springa i vägg till snabbköpet om skörden slår fel :gremwink:. Om du har förslag på samlingsnamn som du tycker är bättre så är jag alltid intresserad!

Måns said:
Jag har personligen aldrig upplevt karisma som en "dumpstat" (bra ord :)), eller hört det förrut, så jag har lite svårt att köpa argumentet. Men, det är som det är. Du bestämmer såklart. :gremsmile:
Får man fråga vad det är med en grundegenskap som Karisma som inte täcks av färdigheter? Just utseende tycker jag ju själv är så pass subjektivt att det inte passar in i den regelmässiga beskrivningen av rollpersonen.
 
Top