Jag fick för några år sedan en fullständigt sjuk idé: Man skulle kunna tillverka och sälja skraplotter med grundegenskaper på till D&D 3E. Alla på ENWorld tyckte idén var vedervärdig.
Jag drog till med det igen här på wrnu häromdagen i Riot-tråden och ingen fann det olustigt längre. Kanske ingen tog det på allvar, kanske ingen upprörs längre.
Men:
Tänk dig att man beställer 5000 skraplotter och betalar $1200 för det. Man formger dem så att de andas lite fantasy. Därefter säljer man de för 10 kr per styck. Förtjänsten är 40 000 kr. Frågor hopar sig:
* Går det att sälja?
* Går det att skapa ett system kring det?
* Går det att sälja andra produkter kring det?
Jag tror att det går att sälja. Jag tror att man upprör en massa folk och jag tror att man kan bygga ett varumärke relativt snabbt. (Det är varumärket som slutligen är värt något).
* Hur ska man utforma lotterna?
* Vilka värden och vilken skala skulle man ha på värdena?
Vad tycker du? Är idén vedervärdig eller är det en frälsare? För mig är detta inte ett get-rich-quick-scheme utan ett sätt att skapa en förtjänstfull produkt som kan finansiera tryckkostnader.
DoD blir en blogg och Trakorien (gissningsvis även Coriolis) blir en POD-rörelse.
Grundreglerna är givetvis gratis på nätet. Inget ska/bör få begränsa hur många lotter man kan sälja.
Lotterna är så att säga spelet.
De kostar ju bara tio spänn så det är en produkt som man kan ta med ett par stycken bara för att: varför inte?
Samtidigt bygger man sitt varumärke och gör lite webbreklam, strösslar lite gratislotter på konvent, delar ut de som priser i andra spelturneringar. Tjänar man några pengar så hyr man in Bonner och Tapia att bättra på varumärket.
Sen säljer man varumärket efter några år.
Jag tror att om jag var på konvent och en kompis kom och sa "kolla vad jag köpt!" och visade upp grundegenskaper så skulle jag garva ihjäl mig. Sen skulle jag gå och handla nåra.
Kommer du ihåg Supertrumf-spelen? Man kan släppa print-runs med olika tema.
Om korten (jag kallar det kort istället för lotter fr o m nu) beskriver siffror och eventuellt nån kod för förmågor så att man snabbt kan skapa en rollfigur utifrån kortet. Jag tror det är viktigt att man får vara kreativ själv. Färdigmålade figurer säljer inte.
Reglerna i ett bra rollspel kan sammanfattas på få blad. Dessutom kan man spela rollspel fel (enligt reglerna) utan att man slutar ha roligt.
Tricket med korten är ju att de legitmierar den rollfigur som jag skapar. Kortet bevisar att jag inte fuskat fram värdena. På det viset blir det intressant att jämföra rollfigurer med varandra. Rollspelare älskar allt som är official mycket mer än hemlagat och självpublicerat.
Man kan ha specialförmågor som man kan köpa till sin karaktär på en hemsida. Specialförmågorna har minimikrav. Så om du haft turen att dra en Styrka 18 så kan du skaffa förmågor som andra bara kan drömma om.
En andrahandsmarknad skulle skapas. Dåliga kort skulle rivas och inflation skulle driva upp värdena.
Jag drog till med det igen här på wrnu häromdagen i Riot-tråden och ingen fann det olustigt längre. Kanske ingen tog det på allvar, kanske ingen upprörs längre.
Men:
Tänk dig att man beställer 5000 skraplotter och betalar $1200 för det. Man formger dem så att de andas lite fantasy. Därefter säljer man de för 10 kr per styck. Förtjänsten är 40 000 kr. Frågor hopar sig:
* Går det att sälja?
* Går det att skapa ett system kring det?
* Går det att sälja andra produkter kring det?
Jag tror att det går att sälja. Jag tror att man upprör en massa folk och jag tror att man kan bygga ett varumärke relativt snabbt. (Det är varumärket som slutligen är värt något).
* Hur ska man utforma lotterna?
* Vilka värden och vilken skala skulle man ha på värdena?
Vad tycker du? Är idén vedervärdig eller är det en frälsare? För mig är detta inte ett get-rich-quick-scheme utan ett sätt att skapa en förtjänstfull produkt som kan finansiera tryckkostnader.
DoD blir en blogg och Trakorien (gissningsvis även Coriolis) blir en POD-rörelse.
Grundreglerna är givetvis gratis på nätet. Inget ska/bör få begränsa hur många lotter man kan sälja.
Lotterna är så att säga spelet.
De kostar ju bara tio spänn så det är en produkt som man kan ta med ett par stycken bara för att: varför inte?
Samtidigt bygger man sitt varumärke och gör lite webbreklam, strösslar lite gratislotter på konvent, delar ut de som priser i andra spelturneringar. Tjänar man några pengar så hyr man in Bonner och Tapia att bättra på varumärket.
Sen säljer man varumärket efter några år.
Jag tror att om jag var på konvent och en kompis kom och sa "kolla vad jag köpt!" och visade upp grundegenskaper så skulle jag garva ihjäl mig. Sen skulle jag gå och handla nåra.
Kommer du ihåg Supertrumf-spelen? Man kan släppa print-runs med olika tema.
Om korten (jag kallar det kort istället för lotter fr o m nu) beskriver siffror och eventuellt nån kod för förmågor så att man snabbt kan skapa en rollfigur utifrån kortet. Jag tror det är viktigt att man får vara kreativ själv. Färdigmålade figurer säljer inte.
Reglerna i ett bra rollspel kan sammanfattas på få blad. Dessutom kan man spela rollspel fel (enligt reglerna) utan att man slutar ha roligt.
Tricket med korten är ju att de legitmierar den rollfigur som jag skapar. Kortet bevisar att jag inte fuskat fram värdena. På det viset blir det intressant att jämföra rollfigurer med varandra. Rollspelare älskar allt som är official mycket mer än hemlagat och självpublicerat.
Man kan ha specialförmågor som man kan köpa till sin karaktär på en hemsida. Specialförmågorna har minimikrav. Så om du haft turen att dra en Styrka 18 så kan du skaffa förmågor som andra bara kan drömma om.
En andrahandsmarknad skulle skapas. Dåliga kort skulle rivas och inflation skulle driva upp värdena.