Nekromanti Grundegenskaper på skraplott

rjonas

Hero
Jag fick för några år sedan en fullständigt sjuk idé: Man skulle kunna tillverka och sälja skraplotter med grundegenskaper på till D&D 3E. Alla på ENWorld tyckte idén var vedervärdig.

Jag drog till med det igen här på wrnu häromdagen i Riot-tråden och ingen fann det olustigt längre. Kanske ingen tog det på allvar, kanske ingen upprörs längre.

Men:

Tänk dig att man beställer 5000 skraplotter och betalar $1200 för det. Man formger dem så att de andas lite fantasy. Därefter säljer man de för 10 kr per styck. Förtjänsten är 40 000 kr. Frågor hopar sig:

* Går det att sälja?
* Går det att skapa ett system kring det?
* Går det att sälja andra produkter kring det?

Jag tror att det går att sälja. Jag tror att man upprör en massa folk och jag tror att man kan bygga ett varumärke relativt snabbt. (Det är varumärket som slutligen är värt något).

* Hur ska man utforma lotterna?
* Vilka värden och vilken skala skulle man ha på värdena?

Vad tycker du? Är idén vedervärdig eller är det en frälsare? För mig är detta inte ett get-rich-quick-scheme utan ett sätt att skapa en förtjänstfull produkt som kan finansiera tryckkostnader.

DoD blir en blogg och Trakorien (gissningsvis även Coriolis) blir en POD-rörelse.

Grundreglerna är givetvis gratis på nätet. Inget ska/bör få begränsa hur många lotter man kan sälja.

Lotterna är så att säga spelet.

De kostar ju bara tio spänn så det är en produkt som man kan ta med ett par stycken bara för att: varför inte?

Samtidigt bygger man sitt varumärke och gör lite webbreklam, strösslar lite gratislotter på konvent, delar ut de som priser i andra spelturneringar. Tjänar man några pengar så hyr man in Bonner och Tapia att bättra på varumärket.

Sen säljer man varumärket efter några år.

Jag tror att om jag var på konvent och en kompis kom och sa "kolla vad jag köpt!" och visade upp grundegenskaper så skulle jag garva ihjäl mig. Sen skulle jag gå och handla nåra.

Kommer du ihåg Supertrumf-spelen? Man kan släppa print-runs med olika tema.

Om korten (jag kallar det kort istället för lotter fr o m nu) beskriver siffror och eventuellt nån kod för förmågor så att man snabbt kan skapa en rollfigur utifrån kortet. Jag tror det är viktigt att man får vara kreativ själv. Färdigmålade figurer säljer inte.

Reglerna i ett bra rollspel kan sammanfattas på få blad. Dessutom kan man spela rollspel fel (enligt reglerna) utan att man slutar ha roligt.

Tricket med korten är ju att de legitmierar den rollfigur som jag skapar. Kortet bevisar att jag inte fuskat fram värdena. På det viset blir det intressant att jämföra rollfigurer med varandra. Rollspelare älskar allt som är official mycket mer än hemlagat och självpublicerat.

Man kan ha specialförmågor som man kan köpa till sin karaktär på en hemsida. Specialförmågorna har minimikrav. Så om du haft turen att dra en Styrka 18 så kan du skaffa förmågor som andra bara kan drömma om.

En andrahandsmarknad skulle skapas. Dåliga kort skulle rivas och inflation skulle driva upp värdena.

Sodivra

Champion
Ballt!

Man vill ju gärna ha lite input från materialet också tänker jag (men för mig handlar stimulerande spelsystem just om att ge element att förhålla sig till, som inspiration, snarare än optningsmöjligheter) som kanske... porträtt och annat. Det blir förvisso ganska hårt styrt att få en hel rollperson (utseende, stats, osv) på ett enda kort, men hey! Man skulle ju kunna kombinera dem. :gremsmile: En rollperson skulle kunna bestå av stats, utrustning och powers, var och en på sitt eget kort, som man sedan får kombinera efter bästa förmåga. Och så säljer man det i boosters, som ett CCG. Hoppsan, det blev visst något helt annat.

KamiFisk

Hero
Så låt säga att om man helt enkelt börjar med ett bas kort som är ras och nån special förmåga.
Nästa kort du köper är då grundegenskaper för den rasen.

Vidar utveckling vore kanske att man kan köpa någon form av kort för speciella förmågor dessa skall gärna kunna kombineras med andra förmågor, så att låt säga du har korten ostoppbar och ursinne kombinerar man dessa blir de förmågan Berserk osv det gör att relativt värdelösa förmågor kan vara användbara för kombinationer.

Opsi nu spårade det ut stannar här.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tycker att konceptet är jättekul. Problemet är att rollspelare är:

1) Snåla
2) Kreativa

och därmed gärna låter bli att betala för saker de kan göra själva. Så vill man sälja en sådan produkt till dem måste man se till att de får ut något av det som de absolut inte hade kunnat skapa på egen hand. Så jag tror inte alls på grundegenskaper på skraplotter, men kanske något annat. Vad detta skulle vara vet jag inte riktigt.

/tobias

Storuggla

Champion
"Så jag tror inte alls på grundegenskaper på skraplotter, men kanske något annat. Vad detta skulle vara vet jag inte riktigt."

Magiska föremål? Fate points? Bilder på apor? Erfarenhetspoäng? Bilder på tuttar?

Storuggla, someone had to go there

rjonas

Hero
Gurgeh said:
Jag tycker att konceptet är jättekul. Problemet är att rollspelare är:

1) Snåla
2) Kreativa

och därmed gärna låter bli att betala för saker de kan göra själva. Så vill man sälja en sådan produkt till dem måste man se till att de får ut något av det som de absolut inte hade kunnat skapa på egen hand. Så jag tror inte alls på grundegenskaper på skraplotter, men kanske något annat. Vad detta skulle vara vet jag inte riktigt.

/tobias
Egentligen har jag redan bemött detta. Vad grundegenskaper på skraplott erbjuder som kunderna inte kan skapa själva är legitimitet officiality. -Det är viktigt att inte sälja färdiga figurer. Kundernas kreativitet ska ta avstamp i det inhandlade kortet.

Dessutom är det så billigt för kunden att utgiften är egal. Den samlade intäkten däremot kan bekosta ett sjysst omslag.

Kortet är ditt bevis för att du är en deltagare. Folk vill vara deltagare. Folk betalar för att få ha en liten gif föreställandes guldmynt bredvid sin avatar på forum.

rjonas

Hero
Skulle du, rollspelskund, betala tio kronor för ett skrapkort med grundegenskaper till ett rollspel?

Jarre

Swordsman
rjonas said:
Skulle du, rollspelskund, betala tio kronor för ett skrapkort med grundegenskaper till ett rollspel?
Nej, jag håller med Gurgeh; jag skulle slå mina tärningar eller köpa mina egna grundegenskaper för skapelsepoäng jag inte betalat för. Sorry. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nej, inte för grundegenskaper, men i ett speligt spel skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betala för en skraplott med nya egenskaper eller färdigheter som man får skrapa efter att ha samlat på sig nog med erfarenhet för att avancera en nivå, eller något liknande.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
rjonas said:

Nej, självklart inte. Det är illa nog att rulla fram dem.

Å andra sidan, som Jarl brukar påpeka, så är jag knappast del av någon majoritetsmålgrupp...

Patrick Bateman

Warrior
Kul idé!
Men är det någon som vill ha en uppsättning grundegenskaper som verkligen har 11 (för 3T6) i medelvärde - egentligen? I mina grupper har det alltid varit olika metoder tillgängliga för att putta upp grundegenskaperna (slå tre uppsättningar, välj den bästa eller slå med 2T6+6 etc). Skulle jag då betala en tia för att få grundegenskaper som är sämre?

Men om du säljer kort i olika utgåvor där det även finns kort i nivå rare, epic etc för en dyrare peng men med bättre medelvärde, tror jag du är något på spåren. :gremtongue:

Fast seriöst, jag tror det är svårt kapitalisera på den här idén. För det första är det sällan eller aldrig som någon på allvar ifrågasätter en annan spelares grundegenskaper, även om värdena är misstänkt höga. För det andra tror jag interaktionen spelare och spelgrupper emellan är för liten för att det ska vara värt pengar att flasha med sina kort. Det är skillnad när arenan är större och det är möjligt att nå fler personer. Men rollspel bedrivs till stor del hemma på den egna kammaren med samma 3-4 spelare som man alltid spelat med. Det ska nog mycket till för att man ska spendera pengar att imponera på den lilla gruppen. För det tredje, omsättningen på rollpersoner (och därmed behovet av nya grundegenskaper) är mycket, mycket lägre än i ,säg, samlarkortspel. Om jag spelar kampanj och inte byter RP mer än vartannat år, blir inköpstillfällena väldigt få.

Jag vill inte sitta här och ösa regn på din parad. Det är en rolig idé. Men jag är tveksam till den kommersiella potentialen.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tilltalar inte mig, alls.

Vara tvungen att förstöra produkten för att kunna använda den är ju iofs ett bra sätt att sälja mycket, om någon nu köper alls. Rollspelare är samlare.

Tanken att spelarna tvingas bidra till kostnaden med spelet är väl iofs bra på sitt vis, men det här är nog fel väg att gå.

-- Driver iväg OT nedan --

Jag gillar i sak tanken med rollpersoner som är kort; taktilt och trevligt i spel, men hur skall spelledaren hantera kapitalstarka spelare som hordar kort, i samma grupp som spelare som nöjt sig med sin starter. Om man nu tänker sig ett mer generellt samlarkortrollspel.

rjonas

Hero
Tänk om skrapkortet har ett serienummer som (också) ger dig access till ett webbaserat rollfigursprogram?

Bakom rollfigursprogrammet finns även spelets kompletta regler.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hade nog föredragit att köpa reglerna isf.

Problemet är att jag betalar för något som inte är intressant i sig. Om jag köper Magic-kort är det ju faktiskt de som är spelet (och jag har kvar korten när jag spelat, som den samlare jag är).

Jarre

Swordsman
rjonas said:
Tänk om skrapkortet har ett serienummer som (också) ger dig access till ett webbaserat rollfigursprogram?
Något sådant tänkte jag mig också, även om jag undrar om potentialen inte skulle vara större för ett MMORPG. Unika nummer som bara gick att använda till en rollperson typ.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tror mest det vore en dålig affärsidé. Varför skulle nån bry sig om ett spel där man tvingas köpa sina grundegenskaper, när det finns många spel där man får dem helt gratis?

Dilandau

Myrmidon
Inte grundegenskaper, nej. Det är helt befängt.

Kanske skulle jag betala 10 spänn för en skraplott som innehåller en hel rollperson, men cool bild och allt. Eller magiska föremål, med cool bild och allt.

Tanken leder då till ett rollspel helt utan regler för att skapa rollpersoner. Det enda sättet att skaffa sig en "riktig" rollperson blir att köpa skraplotterna