Nekromanti Grundegenskaper [smålång]

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Jag tänkte ta och presentera de grundegenskaper som jag använder till DoD och anledningen till detta är för att jag är osäker på om jag verkligen ska ha kvar så många.. Det är rätt löjligt att jag försöker göra färdigheterna breda i användande men har 16 grundegenskaper som är specifika.. Ska jag ta bort dem tycker ni? Jag ska först ta och presentera grundegenskaperna..<UL><TABLE CELLSPACING=6><TR><TD ALIGN=center>Fysiskt</TD><TD ALIGN=center>Mentalt</TD><TD ALIGN=center>Närvaro</TD></TR><TR><TD>Fysik
Styrka
Uthållighet</TD><TD>Skarpsinne
Inlärning
Minne</TD><TD>Skönhet
Auktoritet
Charm</TD></TR><TR><TD>Smidighet
Koordination
Kvickhet</TD><TD>Psyke
Tur
Viljestyrka</TD><TD>Vaksamhet
Hörsel
Syn</TD></TR></TABLE>[/list]Grundegenskaperna är indelade i primära och sekundära grundegenskaper.. De primära är de som jag har markerat med fetstil och de sekundära härstammar från den primära.. Många utav grundegenskaperna är självförklarande redan i namn men jag ska ta och förklara några utav dem närmare..

Fysik: Robusthet och motståndsresistans mot gifter, smärta, skador och sjukdomar..
Styrka: Råstyrka och explosiv styrka.. I regel lyder det "ju starkare, desto större" så den gamla grundegenskapen Storlek räknas in i Styrka..
Uthållighet: För att tåla uthållig pina såsom svält, köld etc.

Smidighet: Vighet, spänst och träffsäkerhet (bollsinne).
Koordination: Fingerfärdighet och balansförmåga.

Skarpsinne: Kvicktänkthet och logisk beslutsamhet..

Psyke: Själens motståndskraft och styrka..
Tur: Modifieras och slås mot med 1T100 vid lyckohandlingar.. Den med lägst tur är också den som har tendensen att råka ut för fällor eller bli målet för pilar i bakhåll..
Viljestyrka: Mentalt motstånd mot psykisk press såsom förhör och smärta såsom tortyr eller skador under strid..

Skönhet: Hur vacker personen är.. Grundegenskaperna i denna grupp kan kommas att modifieras kraftigt under spelets gång.
Charm: Hur social personen är i en mindre grupp av individer.. Humor kan exempelvis vara ett tecken på hög charm..
Auktoritet: Respektingivande ledarskap och rykte bland många personer.. Respekt kan te sig på många sätt.. Exempelvis genom att vara skräckinjagande.. Allt som rollpersonen tar sig till och som kan skapa ett rykte kring personen gör att Auktoritet kan höjas.. Båda dåliga och bra rykten höjer grundegenskapsvärdet.. Slås med 1T100 för att se om personen kan kännas igen (luddig regel ja, men jag orkar inte förklara närmare just nu).. Ger även ett visst antal kontakter från början, beroende på BC..

Vaksamhet. Hur man tar åt sig smådetaljer och uppfattar rörelser passivt.
Älvfolk: 3T6+3 (inkluderar metamorfoser)
Halvalv: 3T6+2
Svartfolk: 3T6+1
Råttman: 3T6+2
Vargman: 4T6
Övriga djurmän: 3T6+1 (inkluderar inte metamorfoser)
Drakar: 2T6+9
Djur: 2T6+6
Resterande: 3T6
Syn: Kan användas under aktivt spanande..
Hörsel: Ersätter färdigheten Lyssna..

Någon med mycket lågt värde i en fysisk grundegenskap är sjuklig eller har en fysisk defekt.. Om någon får 0 i en fysisk grundegenskap så dör personen.. Äldre personer får en minskning de fysiska grundegenskaperna för varje år som går..

Någon med 0 i en mental grundegenskap är ett kolli som inte har någon egen vilja..

Någon med 0 i en närvarogrundegenskap har mist kontakten till världen på något sätt.. Med 0 i Skönhet så får denne svårt att ta kontakt med individer då dessa inte uppfattar denne.. 0 i Syn eller Hörsel är rätt uppenbart på vilket sätt personen har mist sin kontakt..

Bortåt 17-18 i en grundegenskap gör att personen väcker uppmärksamhet.. En vältränad atlet, en lärd man efter ett logiskt beslut, en smidig lekare som visar upp sina konster, en aura som är så tät att denne står ut ur mängden i en shamans ögon, någon med en häpnandsväckande skönhet eller någon som har ögon så skarpa att de kan uppfatta detaljer på föremål som är för långt borta för andra att se..

Spelaren får slå sina grundegenskaper men slår endast för de primära grundegenskaperna och sedan får de sekundära grundegenskaperna samma värde som den primära.. Jag brukar låta spelarna få slå 2 gånger på varje grundegenskap och sedan ta det bästa resultatet av de två slagen.. Detta resulterar i karaktärer som är lite extraordinära, men som ändå kan få rätt låga resultat.. Den som vill ha mer hjälteaktiga typer kan slå 3 gånger och ta det bästa och den som vill ha mer grisodling kan slå 1 gång rakt av.. Det finns mängder med sätt att lösa det på (9:e stycket)..

Grundegenskapsgruppernas värden ändras sedan av beroende på karaktärensålder och slutligen så får spelaren ändra sekundära grundegenskaperna.. Denna kan ändra en sekundär grundegenskap i en grupp med ±2 och får sedan ändra den andra sekundära grundegenskapen med samma negativa värde.. Exempelvis så kan man sänka Styrka med 2 poäng för att höja Uthållighet med 2..

Men nu ska jag komma till problemet.. Många utav de sekundära grundegenskaperna fyller inget syfte så jag funderar ens på om de ens ska finnas.. Uthållighet har ingen direkt funktion, liksom Koordination, Rörlighet, Charm och Minne.. Visst skulle de kunna påverka vissa färdigheter men det skulle vara för krångligt att radda upp en tabell för detta.. Jag hade så först, men strök hela idén efter speltestande.. Rörlighet och Koordination är två grundegenskaper som jag inte ens kommer ihåg namnet på utan får kolla upp deras namn varje gång... och då är det ändå mina egenskapade regler.. Jag har som regel att "har jag glömt bort en regel så stryker jag den helt"..

Å andra sidan så finns grundegenskaperna där för att beskriva karaktären.. Det finns så många olika sätt man kan forma sin karaktär med de 16 grundegenskaperna.. Om jag exempelvis helt strök alla sekundära grundegenskaper, så hur skulle jag då kunna göra en halvblind karaktär? Att ha 5 i Vaksamhet innefattar ju då både hörsel och syn.. Jag skulle kunna införa något nackdelssystem vid ett visst värde som förklarar det låga värdet men det blir bara krångligt.. Jag vill inte heller stryka vissa sekundära grundegenskaper, typ att Smidighet inte har några.. Sådan okonsekvens ger mig en dålig känsla i magen..

Om jag smällde ihop alla sekundära grundegenskapen med den primära så skulle det innebära att alla magiker är viljestarka och extremt lyckosamma.. En hjälte med massor i rykte skulle se jättesnygg ut.. Hmm.. Några tankar? Tycker ni att någon indelning är konstig.. Varför en högre styrka ska ge lägre uthållighet eller konstiga definitoner eller indelning av sekundära grundegenskaper? Finns det bättre sätt att dela in Smidighet på?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som låg och tänkte och kläckte ur sig några nya idéer och presenterade dem med detta inlägg för att inte glömma dem

<FONT SIZE=1>BC: Before Christ, men i detta fall står det för baschans.. Se tabell för baschans i ditt favoritspel..</FONT>
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Några korta tankar:

"Skönhet" känns som ett mindre bra samlingsnamn. Jag gillar "Närvaro" bättre, men så är jag också svag för flummiga egenskapsnamn. :gremsmile:

I allmänhet skulle jag stryka alla sekundära egenskaper. Sex egenskaper räcker gott och väl, tycker jag. För att differentiera det hela en smula skulle du ju kunna låta spelarna välja en egenskap de är bättre på och en de är sämre på, som en sorts specialiseringar. Om man vill göra en halvblind rollperson väljer man Vaksamhet som sin dåliga egenskap, helt enkelt. Jag menar alltså inte att man har kvar någon sorts sekundära egenskaper, utan att man har en liten ruta där man får fylla i en positiv och en negativ specialisering. På så sätt borde man kunna skapa de flesta sorters rollpersoner.


/Dimfrost
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Själv är den enda nya dod egenskap jag har UTS (Utseende) och det är enten en grundegeskap utan ett värde mellan 1-20 dom sägeer hur brea man ser ut. hur det är avhängigt av resten orkar jag inte förklara. Dessutom jobbar jag också på at ta bort STO...eller åtminstone ändra den

Jag tycker inte att sådät många egenskaper är nödvändigt...men jag gillar dimfrosts linje
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Liksom nedanstående talare så föreslår jag starkt att du skippar underegenskaperna. Eventuellt så låter du spelare välja en god och en dålig aspekt, som Dimfrost föreslår, men annars räcker det.

Och även jag tycker att Närvaro är den bättre benämningen.

S
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Grundegenskaper

"'Skönhet' känns som ett mindre bra samlingsnamn. Jag gillar 'Närvaro' bättre, men så är jag också svag för flummiga egenskapsnamn."
Om (när) jag tar bort de sekundära grundegenskaperna så kommer Skönhet att återgå till det gamla namnet, Karisma.. Detta för att det inte ska bli helt olikt det gamla DoD-systemet.. Skarpsinne ska dock vara kvar för det låter mycket ballare än Intelligens..

"I allmänhet skulle jag stryka alla sekundära egenskaper. Sex egenskaper räcker gott och väl, tycker jag. För att differentiera det hela en smula skulle du ju kunna låta spelarna välja en egenskap de är bättre på och en de är sämre på, som en sorts specialiseringar."
Först tänkte jag "Äh, men han har ju fattat allting fel" men sedan tänkte jag efter och gick igång på den idén.. Helt klart skulle man kunna göra det.. Smart förslag.. Det är bara det att jag då känner mig nöd tvungen att skriva ner massor av specialiseringar som förslag.. Det kräver nog minst en sida till bland karaktärsskaparsakerna, så det blir totalt 7 sidor som man behöver för att spela (mitt) DoD..

Dessutom så skär det sig lite illa med förmågetabellen som man ska slå på.. Jag vill helst ha antingen "slå på tabell" eller "välja för- och nackdelar" i ett rollspel, inte båda.. Nåja, jag får väl göra jag 100 stycken förslag på för- respektive nackdelar så att man kan få slå fram dem om man så vill det.. :gremsmile:

Men det som är så genialt är att det blir lätt att mod:a grundegenskaperna efter raser.. Jag har haft lite problem med att hober har haft jättelåg styrka och storlek och därmed har de också låg motståndskraft mot sjukdomar, gifter och dylikt.. Jag har löst det med en specialregel, men nu kan jag istället ha att de får fördelen +5 på Sjukdomar/gifter.. I gamla upplagor löste ju spelmakarna det med att hoberna fick låg KP genom att ge hober 2T6+6 i Fysik men jag har ju slagit samman Storlek, Styrka och Fysik.. Det löser även ryktesfrågan.. Det löser även... en sak som jag haft svårt att få in i färdigheterna.. Tackar!

Frågan är hur man ska göra det? En direkt tanke jag har är att man kan "handla" bonusar, likt ±5 steg.. För varje nackdel som man lägger till på en grundegenskap så får man en +5-bonus på ett område på ett annat.. Typ "Vaksamhet: -5 på Syn men +5 på Lukt" eller "Psyke: -10 på Tur men Fysik: +5 på KP och Karisma: +5 på rykte".. Men ±5 är lite för stora steg.. Vore kanske bättre med ±3? Att köpa enskilda värden blir för mycket plockande och opt:ande med.. Dessutom så ska man inte kunna ta nackdelar (fördelar) så att det går under 0 (går över rasens maxvärde).. Har en människa exempelvis 14 eller mer i en grundegenskap så kan denne inte ta en fördel som ger +5..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som med andra ord kan ta bort de sekundära förmågorna från rollformuläret och istället lämna tomt där som plats för för- och nackdelar
 
Top