Rickard
Urverk speldesign
Jag tänkte ta och presentera de grundegenskaper som jag använder till DoD och anledningen till detta är för att jag är osäker på om jag verkligen ska ha kvar så många.. Det är rätt löjligt att jag försöker göra färdigheterna breda i användande men har 16 grundegenskaper som är specifika.. Ska jag ta bort dem tycker ni? Jag ska först ta och presentera grundegenskaperna..<UL><TABLE CELLSPACING=6><TR><TD ALIGN=center>Fysiskt</TD><TD ALIGN=center>Mentalt</TD><TD ALIGN=center>Närvaro</TD></TR><TR><TD>Fysik
Styrka
Uthållighet</TD><TD>Skarpsinne
Inlärning
Minne</TD><TD>Skönhet
Auktoritet
Charm</TD></TR><TR><TD>Smidighet
Koordination
Kvickhet</TD><TD>Psyke
Tur
Viljestyrka</TD><TD>Vaksamhet
Hörsel
Syn</TD></TR></TABLE>[/list]Grundegenskaperna är indelade i primära och sekundära grundegenskaper.. De primära är de som jag har markerat med fetstil och de sekundära härstammar från den primära.. Många utav grundegenskaperna är självförklarande redan i namn men jag ska ta och förklara några utav dem närmare..
Fysik: Robusthet och motståndsresistans mot gifter, smärta, skador och sjukdomar..
Styrka: Råstyrka och explosiv styrka.. I regel lyder det "ju starkare, desto större" så den gamla grundegenskapen Storlek räknas in i Styrka..
Uthållighet: För att tåla uthållig pina såsom svält, köld etc.
Smidighet: Vighet, spänst och träffsäkerhet (bollsinne).
Koordination: Fingerfärdighet och balansförmåga.
Skarpsinne: Kvicktänkthet och logisk beslutsamhet..
Psyke: Själens motståndskraft och styrka..
Tur: Modifieras och slås mot med 1T100 vid lyckohandlingar.. Den med lägst tur är också den som har tendensen att råka ut för fällor eller bli målet för pilar i bakhåll..
Viljestyrka: Mentalt motstånd mot psykisk press såsom förhör och smärta såsom tortyr eller skador under strid..
Skönhet: Hur vacker personen är.. Grundegenskaperna i denna grupp kan kommas att modifieras kraftigt under spelets gång.
Charm: Hur social personen är i en mindre grupp av individer.. Humor kan exempelvis vara ett tecken på hög charm..
Auktoritet: Respektingivande ledarskap och rykte bland många personer.. Respekt kan te sig på många sätt.. Exempelvis genom att vara skräckinjagande.. Allt som rollpersonen tar sig till och som kan skapa ett rykte kring personen gör att Auktoritet kan höjas.. Båda dåliga och bra rykten höjer grundegenskapsvärdet.. Slås med 1T100 för att se om personen kan kännas igen (luddig regel ja, men jag orkar inte förklara närmare just nu).. Ger även ett visst antal kontakter från början, beroende på BC..
Vaksamhet. Hur man tar åt sig smådetaljer och uppfattar rörelser passivt.
Älvfolk: 3T6+3 (inkluderar metamorfoser)
Halvalv: 3T6+2
Svartfolk: 3T6+1
Råttman: 3T6+2
Vargman: 4T6
Övriga djurmän: 3T6+1 (inkluderar inte metamorfoser)
Drakar: 2T6+9
Djur: 2T6+6
Resterande: 3T6
Syn: Kan användas under aktivt spanande..
Hörsel: Ersätter färdigheten Lyssna..
Någon med mycket lågt värde i en fysisk grundegenskap är sjuklig eller har en fysisk defekt.. Om någon får 0 i en fysisk grundegenskap så dör personen.. Äldre personer får en minskning de fysiska grundegenskaperna för varje år som går..
Någon med 0 i en mental grundegenskap är ett kolli som inte har någon egen vilja..
Någon med 0 i en närvarogrundegenskap har mist kontakten till världen på något sätt.. Med 0 i Skönhet så får denne svårt att ta kontakt med individer då dessa inte uppfattar denne.. 0 i Syn eller Hörsel är rätt uppenbart på vilket sätt personen har mist sin kontakt..
Bortåt 17-18 i en grundegenskap gör att personen väcker uppmärksamhet.. En vältränad atlet, en lärd man efter ett logiskt beslut, en smidig lekare som visar upp sina konster, en aura som är så tät att denne står ut ur mängden i en shamans ögon, någon med en häpnandsväckande skönhet eller någon som har ögon så skarpa att de kan uppfatta detaljer på föremål som är för långt borta för andra att se..
Spelaren får slå sina grundegenskaper men slår endast för de primära grundegenskaperna och sedan får de sekundära grundegenskaperna samma värde som den primära.. Jag brukar låta spelarna få slå 2 gånger på varje grundegenskap och sedan ta det bästa resultatet av de två slagen.. Detta resulterar i karaktärer som är lite extraordinära, men som ändå kan få rätt låga resultat.. Den som vill ha mer hjälteaktiga typer kan slå 3 gånger och ta det bästa och den som vill ha mer grisodling kan slå 1 gång rakt av.. Det finns mängder med sätt att lösa det på (9:e stycket)..
Grundegenskapsgruppernas värden ändras sedan av beroende på karaktärensålder och slutligen så får spelaren ändra sekundära grundegenskaperna.. Denna kan ändra en sekundär grundegenskap i en grupp med ±2 och får sedan ändra den andra sekundära grundegenskapen med samma negativa värde.. Exempelvis så kan man sänka Styrka med 2 poäng för att höja Uthållighet med 2..
Men nu ska jag komma till problemet.. Många utav de sekundära grundegenskaperna fyller inget syfte så jag funderar ens på om de ens ska finnas.. Uthållighet har ingen direkt funktion, liksom Koordination, Rörlighet, Charm och Minne.. Visst skulle de kunna påverka vissa färdigheter men det skulle vara för krångligt att radda upp en tabell för detta.. Jag hade så först, men strök hela idén efter speltestande.. Rörlighet och Koordination är två grundegenskaper som jag inte ens kommer ihåg namnet på utan får kolla upp deras namn varje gång... och då är det ändå mina egenskapade regler.. Jag har som regel att "har jag glömt bort en regel så stryker jag den helt"..
Å andra sidan så finns grundegenskaperna där för att beskriva karaktären.. Det finns så många olika sätt man kan forma sin karaktär med de 16 grundegenskaperna.. Om jag exempelvis helt strök alla sekundära grundegenskaper, så hur skulle jag då kunna göra en halvblind karaktär? Att ha 5 i Vaksamhet innefattar ju då både hörsel och syn.. Jag skulle kunna införa något nackdelssystem vid ett visst värde som förklarar det låga värdet men det blir bara krångligt.. Jag vill inte heller stryka vissa sekundära grundegenskaper, typ att Smidighet inte har några.. Sådan okonsekvens ger mig en dålig känsla i magen..
Om jag smällde ihop alla sekundära grundegenskapen med den primära så skulle det innebära att alla magiker är viljestarka och extremt lyckosamma.. En hjälte med massor i rykte skulle se jättesnygg ut.. Hmm.. Några tankar? Tycker ni att någon indelning är konstig.. Varför en högre styrka ska ge lägre uthållighet eller konstiga definitoner eller indelning av sekundära grundegenskaper? Finns det bättre sätt att dela in Smidighet på?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som låg och tänkte och kläckte ur sig några nya idéer och presenterade dem med detta inlägg för att inte glömma dem
<FONT SIZE=1>BC: Before Christ, men i detta fall står det för baschans.. Se tabell för baschans i ditt favoritspel..</FONT>
Styrka
Uthållighet</TD><TD>Skarpsinne
Inlärning
Minne</TD><TD>Skönhet
Auktoritet
Charm</TD></TR><TR><TD>Smidighet
Koordination
Kvickhet</TD><TD>Psyke
Tur
Viljestyrka</TD><TD>Vaksamhet
Hörsel
Syn</TD></TR></TABLE>[/list]Grundegenskaperna är indelade i primära och sekundära grundegenskaper.. De primära är de som jag har markerat med fetstil och de sekundära härstammar från den primära.. Många utav grundegenskaperna är självförklarande redan i namn men jag ska ta och förklara några utav dem närmare..
Fysik: Robusthet och motståndsresistans mot gifter, smärta, skador och sjukdomar..
Styrka: Råstyrka och explosiv styrka.. I regel lyder det "ju starkare, desto större" så den gamla grundegenskapen Storlek räknas in i Styrka..
Uthållighet: För att tåla uthållig pina såsom svält, köld etc.
Smidighet: Vighet, spänst och träffsäkerhet (bollsinne).
Koordination: Fingerfärdighet och balansförmåga.
Skarpsinne: Kvicktänkthet och logisk beslutsamhet..
Psyke: Själens motståndskraft och styrka..
Tur: Modifieras och slås mot med 1T100 vid lyckohandlingar.. Den med lägst tur är också den som har tendensen att råka ut för fällor eller bli målet för pilar i bakhåll..
Viljestyrka: Mentalt motstånd mot psykisk press såsom förhör och smärta såsom tortyr eller skador under strid..
Skönhet: Hur vacker personen är.. Grundegenskaperna i denna grupp kan kommas att modifieras kraftigt under spelets gång.
Charm: Hur social personen är i en mindre grupp av individer.. Humor kan exempelvis vara ett tecken på hög charm..
Auktoritet: Respektingivande ledarskap och rykte bland många personer.. Respekt kan te sig på många sätt.. Exempelvis genom att vara skräckinjagande.. Allt som rollpersonen tar sig till och som kan skapa ett rykte kring personen gör att Auktoritet kan höjas.. Båda dåliga och bra rykten höjer grundegenskapsvärdet.. Slås med 1T100 för att se om personen kan kännas igen (luddig regel ja, men jag orkar inte förklara närmare just nu).. Ger även ett visst antal kontakter från början, beroende på BC..
Vaksamhet. Hur man tar åt sig smådetaljer och uppfattar rörelser passivt.
Älvfolk: 3T6+3 (inkluderar metamorfoser)
Halvalv: 3T6+2
Svartfolk: 3T6+1
Råttman: 3T6+2
Vargman: 4T6
Övriga djurmän: 3T6+1 (inkluderar inte metamorfoser)
Drakar: 2T6+9
Djur: 2T6+6
Resterande: 3T6
Syn: Kan användas under aktivt spanande..
Hörsel: Ersätter färdigheten Lyssna..
Någon med mycket lågt värde i en fysisk grundegenskap är sjuklig eller har en fysisk defekt.. Om någon får 0 i en fysisk grundegenskap så dör personen.. Äldre personer får en minskning de fysiska grundegenskaperna för varje år som går..
Någon med 0 i en mental grundegenskap är ett kolli som inte har någon egen vilja..
Någon med 0 i en närvarogrundegenskap har mist kontakten till världen på något sätt.. Med 0 i Skönhet så får denne svårt att ta kontakt med individer då dessa inte uppfattar denne.. 0 i Syn eller Hörsel är rätt uppenbart på vilket sätt personen har mist sin kontakt..
Bortåt 17-18 i en grundegenskap gör att personen väcker uppmärksamhet.. En vältränad atlet, en lärd man efter ett logiskt beslut, en smidig lekare som visar upp sina konster, en aura som är så tät att denne står ut ur mängden i en shamans ögon, någon med en häpnandsväckande skönhet eller någon som har ögon så skarpa att de kan uppfatta detaljer på föremål som är för långt borta för andra att se..
Spelaren får slå sina grundegenskaper men slår endast för de primära grundegenskaperna och sedan får de sekundära grundegenskaperna samma värde som den primära.. Jag brukar låta spelarna få slå 2 gånger på varje grundegenskap och sedan ta det bästa resultatet av de två slagen.. Detta resulterar i karaktärer som är lite extraordinära, men som ändå kan få rätt låga resultat.. Den som vill ha mer hjälteaktiga typer kan slå 3 gånger och ta det bästa och den som vill ha mer grisodling kan slå 1 gång rakt av.. Det finns mängder med sätt att lösa det på (9:e stycket)..
Grundegenskapsgruppernas värden ändras sedan av beroende på karaktärensålder och slutligen så får spelaren ändra sekundära grundegenskaperna.. Denna kan ändra en sekundär grundegenskap i en grupp med ±2 och får sedan ändra den andra sekundära grundegenskapen med samma negativa värde.. Exempelvis så kan man sänka Styrka med 2 poäng för att höja Uthållighet med 2..
Men nu ska jag komma till problemet.. Många utav de sekundära grundegenskaperna fyller inget syfte så jag funderar ens på om de ens ska finnas.. Uthållighet har ingen direkt funktion, liksom Koordination, Rörlighet, Charm och Minne.. Visst skulle de kunna påverka vissa färdigheter men det skulle vara för krångligt att radda upp en tabell för detta.. Jag hade så först, men strök hela idén efter speltestande.. Rörlighet och Koordination är två grundegenskaper som jag inte ens kommer ihåg namnet på utan får kolla upp deras namn varje gång... och då är det ändå mina egenskapade regler.. Jag har som regel att "har jag glömt bort en regel så stryker jag den helt"..
Å andra sidan så finns grundegenskaperna där för att beskriva karaktären.. Det finns så många olika sätt man kan forma sin karaktär med de 16 grundegenskaperna.. Om jag exempelvis helt strök alla sekundära grundegenskaper, så hur skulle jag då kunna göra en halvblind karaktär? Att ha 5 i Vaksamhet innefattar ju då både hörsel och syn.. Jag skulle kunna införa något nackdelssystem vid ett visst värde som förklarar det låga värdet men det blir bara krångligt.. Jag vill inte heller stryka vissa sekundära grundegenskaper, typ att Smidighet inte har några.. Sådan okonsekvens ger mig en dålig känsla i magen..
Om jag smällde ihop alla sekundära grundegenskapen med den primära så skulle det innebära att alla magiker är viljestarka och extremt lyckosamma.. En hjälte med massor i rykte skulle se jättesnygg ut.. Hmm.. Några tankar? Tycker ni att någon indelning är konstig.. Varför en högre styrka ska ge lägre uthållighet eller konstiga definitoner eller indelning av sekundära grundegenskaper? Finns det bättre sätt att dela in Smidighet på?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som låg och tänkte och kläckte ur sig några nya idéer och presenterade dem med detta inlägg för att inte glömma dem
<FONT SIZE=1>BC: Before Christ, men i detta fall står det för baschans.. Se tabell för baschans i ditt favoritspel..</FONT>