Nekromanti grundegenskaper

lave

Warrior
jag gillar systemet för att skapa rollpersoner i Eon FÖRUTOM en sak:
tärningsslag för grundegenskaper.
Detta sätter VERKLIGEN käppar i hjulet för all kreavitet. Min tänkta stora kraggbarbar får en styrka på 4, men hör väldigt bra... min lömske och sluskige smugglare får en personlighet på 18 och dessutom mkt bra hörsel, men ser lika bra som en noshörning....
Jag vill minnas att det finns en regel som ersätter det här, men varför ha med detta konstifika system alls???

Krille

Super Moderator
"Jag vill minnas att det finns en regel som ersätter det här, men varför ha med detta konstifika system alls???"

Valfrihet.

En del vill slå sina grundegenskaper och se vad för slags rollperson de får. Andra vill designa en rollperson. En del vill ha en normal rollperson, andra vill ha en hjälte. Så därför har vi ett antal varianter så att alla kan få vad de vill ha.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler
"tärningsslag för grundegenskaper."

Du behöver inte använda det. Kan använda samma alternativa regel som finns i Neotech 2. Fördela 94 poäng på de olika attributen (exakt samma attribut finns). Modifiera sedan efter rasen.

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Lord Krooak

Veteran
vi har skapat ett system där man kan plocka poäng från en attribut och lägga på en annan (för lite högre kostnad)På det sättet kan man mixtra lite med sin Rp själv..vilket kan vara både ett minus och plus...

//en liten groda som inte vill bära svärd åt andra

Largoi

Warrior
för att man skall kunna skapa en rollperson först efter det att slumpen gett dig dina attribut
Vi brukar slå 9 slag och sedan sätta ut dom i det vi vill ha högt i alternativt lågt i

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Evil Peter

Hero
Vi brukar slå 9 slag och sedan sätta ut dom i det vi vill ha högt i alternativt lågt i

Detta är imho det klart bästa sättet att designa din RP. Vill man spela t.ex. en magiker är det sanslöst dumt om man måste välja sitt slag som kanske blev 8 på PSY. En sådan person skulle aldrig bli magiker och då blir RP:n rätt orimlig. Vill man kan man ta alla grundegenskapsslag i ordning och välja yrke efter det men de flesta har nog ett önskemål om vad de vill spela och då är det bäst att slå fram lika många egenskaper som man ska ha och sedan välja var man vill ha de värdena.

C

Vindhand

Myrmidon
Slump vs. valfrihet

jag gillar systemet för att skapa rollpersoner i Eon FÖRUTOM en sak:
tärningsslag för grundegenskaper.

IMHO är det mindre störande att slå fram grundegenskaper än att slå fram bakgrunden. Jag kan tänka mig en korkad magiker eller en svag barbar men jag har väldigt svårt för t.ex. en småtjuv som äger en halv by och har flera kongelerade filament (autentiskt exempel :)

#
Det är litet störigt egentligen att bara ha karaktärer som sysslar med det de är bäst lämpade för. Om man tittar på verkligheten ser man många exempel på folk som inte har någon talang inom sitt valda område... med framslagning dämpar man den effekten litegrann.

Largoi

Warrior
Re: Slump vs. valfrihet

Slå om om det inte passar, allt ät ju upp till SL i slut ändan

Sodivra

Champion

Att välja själv är alltid bäst, MEN! För dom som inte orkar skriva en bakgrund är slumptabellerna riktigt bra!

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Krell

Veteran
Det är ett vanligt problem bland spelare.
Jag gör så att spelaren får välja att slå 3t6 2 uppsättningar och placera vart du vill eller att slå med en gartis tärning men då slås det rakt upp och ner.

Sen tycker jag att om vi har kommit överens om att spela heroiskt så kommer vi alla överens om ett utslagnings system som blir bra..Jag tycker också att det är viktigt att gruppen är överens om detta annars blir det problem..

Largoi

Warrior

Ja men det jag menade var att om resultatet inte är så passande slår man helt enkelt om