Hej! Någon som kan ha användning för eller vill ge mig synpunker på mitt hack av grundgenskaps- och färdighetssystemet i Drakar och Demoner och besläktade spel? Här ligger det:
http://www.tupplur.com/wp-content/uploads/2017/11/Novemberhacket-01.pdf
Tanken är att åtgärda bristen på samband mellan grundegenskaper och färdigheter när rollpersoner väl kommit i spel, inte ha två olika system för att hantera grundegenskapsslag (med motståndstabellen) respektive färdighetsslag, och slippa addera och subtrahera modifikationer till tärningsutfall eller färdighetsvärden.
Sundelins Järn och Hjältarnas tid slänger ju helt ut grundegenskaperna och behåller procentslagen, men jag ville gå åt motsatt håll. Jag tycker att bredare egenskaper bättre täcker in alla tänkbara situationer, de är lättare att hålla reda på och de gör rollpersonen till en mer sammanhållen helhet, i synnerhet om den ska uppgraderas under en lång kampanj. Vidare ser en mänsklig skala på 3-18 att slå under med T20 som en match made in heaven, så det är vad håller mig till här.
TL;DR: Slå under eller lika med ditt grundegenskapsvärde med 1T20 för att lyckas. Behärskar du rätt färdighet får du slå fler tärningar och välja den bästa. Pendragonslag för motstånd och högre svårighetsgrader. Ökade grundegenkaper utgör en stor del av rollpersonens uppgradering. Du slår för att lyckas med uppgraderingar.
http://www.tupplur.com/wp-content/uploads/2017/11/Novemberhacket-01.pdf
Tanken är att åtgärda bristen på samband mellan grundegenskaper och färdigheter när rollpersoner väl kommit i spel, inte ha två olika system för att hantera grundegenskapsslag (med motståndstabellen) respektive färdighetsslag, och slippa addera och subtrahera modifikationer till tärningsutfall eller färdighetsvärden.
Sundelins Järn och Hjältarnas tid slänger ju helt ut grundegenskaperna och behåller procentslagen, men jag ville gå åt motsatt håll. Jag tycker att bredare egenskaper bättre täcker in alla tänkbara situationer, de är lättare att hålla reda på och de gör rollpersonen till en mer sammanhållen helhet, i synnerhet om den ska uppgraderas under en lång kampanj. Vidare ser en mänsklig skala på 3-18 att slå under med T20 som en match made in heaven, så det är vad håller mig till här.
TL;DR: Slå under eller lika med ditt grundegenskapsvärde med 1T20 för att lyckas. Behärskar du rätt färdighet får du slå fler tärningar och välja den bästa. Pendragonslag för motstånd och högre svårighetsgrader. Ökade grundegenkaper utgör en stor del av rollpersonens uppgradering. Du slår för att lyckas med uppgraderingar.