Nekromanti Grundegenskapsfråga

Weatherman

Hero
Borde inte BIL vara baserad på var du är uppväxt? Eller har fauner och minotaurer inte sinnet för att bli bildade?

(och är det någon som vet vad typsnittet som används i Gondicaloggan heter?)

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.

Nightowl

Champion
Nej, det tycks hänga på psyket. Se om minotaurer och fauner i respektive stycke på rollspel.com. Egenskaperna verkar vara RASERNAS egenskaper, och inte ha något med kultur att göra. En gatunge med hög BIL är i värsta fall ett sådant där osannolikt spelkoncept som SL skall stoppa, och i bästa fall kan det motsvara "världsvana".

Dessutom får det faktum att kentaurer och tritoner kan få lika hög BIL som människor mig att misstänka att BIL fungerar lite som i Western - det är "Bildning inom ens kultur". En triton med BIL 11 är en lärd shaman eller nåt.

Nightowl, som inte heller vet vad typsnittet heter.

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.

Weatherman

Hero
Tja, och det är ju så att BIL kan höjas över artvärdet efter spelets början.
Om man någon i min spelgrupp skulle vilja spela en minotaur eller faun som är riktigt djevla gammal och världsvan skulle jag låta BIL vara högre än utgångsvärdet... Spelledare kan tänka själva :^)

Dessutom får det faktum att kentaurer och tritoner kan få lika hög BIL som människor mig att misstänka att BIL fungerar lite som i Western - det är "Bildning inom ens kultur".
Om det är rätt betyder det att det inte finns något att lära sig på högplatån ;-D! Att fauner har låg BIL är ju självförklarande i beskrivningen av dem men i ett minotaursamhälle borde det ju finnas några kloka tjurar...
Fast vi kanske inte ska fastna i en diskussion om hur siffervärden återger verkligheten...

Vad betyder mino i minotaur fresten?

weatherman

------------------

Nightowl

Champion
Minotaurer är sämre än människor på att lära sig abstrakta saker; jag skulle tro att meningen är att de inte ens bryr sig om sådant i monokulturer med bara minotaurer. Deras "konkreta intelligens" är däremot lika hög och om möjligt högre än människans. Kloka gamla kossor och tjurar har praktiska erfarenheter av praktiska saker (som rent speltekniskt oftast tycks täckas av SYN eller VIL).

"Vad betyder mino i minotaur fresten?"
Det kommer från kung Minos av Kreta. Minotaurus = Minos' tjur. Det fanns ju bara en minotaur (det är ett egennamn, som Herakles eller Platon) i grekisk mytologi. Hans mor var Pasiphaë (sp?), som blivit kåt på en tjur och helt händelsevis var Minos' fru. Mekanurgen (det är banne mig bästa sättet att beskriva honom) Daedalus som var i Minos' tjänst skapade en sexleksak i form av en ihålig bronskossa som Pasifäää kunde hoppa in i och nuppa med tjuren. Jag har aldrig förstått varför Minos inte bara slog ihjäl sin monstruöse fosterson, men det gjorde han ju inte - han tvingade Daedalus att bygga den däringa labyrinten, stängde in honom och Minotaurus i den, och resten vet ni.

Min favvoförfattre Jorge Luis Borges skrev för övrigt en finfin novell på temat, fast ur minotaurens synvinkel. När man läser den kan man inte undgå att märka att Borges måste ha läst Lovecraft's "The Outsider". Så varför finns ingen Lovecraftiana med i Borges' "The Book of Imaginary Beings"? Kan det vara att den högst ockulte Borges visste att mythoiska väsen inte var "imaginary"? Nä, det här är väl en bättre fråga för skräckforumet...

Nightowl

Weatherman

Hero
Det kommer från kung Minos av Kreta. Minotaurus = Minos' tjur.
Betyder då kentaur Kens tjur?
Vore kul om man kunde förankra arternas namn i spelvärlden...

Den där Pasiphae var en riktig hynda det...

weatherman - skulle inte bygga en bronskossa bara för att min arbetsgivares fru hade en tokig böjelse...

------------------

Nightowl

Champion
Tjuren Kenny.

"Betyder då kentaur Kens tjur?"

Nix; ordet är av okänt ursprung enl. mina lexika. Jag har hört att myten (och antagligen ordet) kommer från ghandarva, magiska hästar som drog solens vagn i vediska myter (läs: urgamlast historier från Indien). Hur det blev som det blev i Hellas vet jag inte.

Nightowl

Rosen

Myrmidon
Re: Tjuren Kenny.

<I>ghandarva, magiska hästar som drog solens vagn i vediska myter (läs: urgamlast historier från Indien).</I>

Aha, gamle Stor Sol kanske inte kom <I>promenerande</I> från Zagrosia... (-:

--
Åke

Nightowl

Champion
Stora Solen kommer tillbaka, ugh!

Själv vill jag att en lämpligt oinsatt kultur (de inåtvända chuerna funkar fint) skall tro att termalierna är "soldyrkare" rent bokstavligen... :)

Nightowl

Weatherman

Hero
Eeew...

En tanke slog mig just: Om man antar att det tidigare i historien (nu pratar vi riktigt länge sedan - theos gick på disco och hade finnar) funnits aristosofiliknande avarter till ekomantin. Vi antar att dessa knäppgökar var helt besatta av att leka gudar och byggde massvis med tokiga monster, i deras svärtade nexus förökade sig allt med allt, en riktig soppa mao.
Denna idé kan ge konsekvens åt de mest urflippade monstrositeter... Naturligtvis gick dessa magikers riken under (det har ju hänt fler gånger i Pangaias historia att stora riken går under storlslagna former...) men vissa av deras skapelser som var starka och tillräckligt välutformade (minotaurer t.ex )lever fortfarande kvar medan andra dog ut (till exempel pegaserna som var alldeles för lätta byten med då de inte var särskilt snitsiga på varken luft- eller markförflyttning. Dessutom behövde de äta okristligt mycket...).

weatherman

------------------

Nightowl

Champion
Något väldigt renässansaktigt - tänk efter, vad betyder "renässans" egentligen? - är idén att Förr i Tiden, då visste minsann folk mycket mer än idag. Så jag är bergis på att aristosofer ofta spekulerar som du gör, och tror att i en avlägsen forntid fanns det visa dudes som kunde ultravitalisera bättre än idag...

Rent spelmässigt leder detta naturligtvis till ett intresse för gamla ruiner, uråldriga inskriptioner och dylikt. Och eftersom rollspel är rollspel kan de ju upptäcka att de faktiskt har rätt.

Jakten på den försvunna skatten, anyone?

Nightowl, som direkt till Weatherman vill anföra att detta inte har ett DUGG att göra med det privata e-mail han skickade honom. Inte alls. Ignorera mannen bakom skynket, Trollkarlen av Oz befaller det!

Rosen

Myrmidon
<I>Om man antar att det tidigare i historien (nu pratar vi riktigt länge sedan - theos gick på disco och hade finnar) funnits aristosofiliknande avarter till ekomantin. Vi antar att dessa knäppgökar var helt besatta av att leka gudar och byggde massvis med tokiga monster,</I>

Strikt sett behöver man väl inte tänka sig längre bort än till Kejsareran - Vastus Iræ tyder ju på att det pysslades med magiska märkligheter i det gamla kejsardömet - och att ta fram kreatur som minotaurerna skulle mycket väl gå att motivera rent praktiskt med att man ville skapa bättre krigare eller arbetare...

Men hur det <I>egentligen</I> står till med den saken är det förstås ingen som vet.

<I>i deras svärtade nexus förökade sig allt med allt, en riktig soppa mao.</I>

Om man sätter en minotaur i en grön zon så blir den kanske en broo? (-:

--
Åke

Weatherman

Hero
Något väldigt renässansaktigt - tänk efter, vad betyder "renässans" egentligen? - är idén att Förr i Tiden, då visste minsann folk
mycket mer än idag.

Vore skoj med mer info om Kejsareran så man kan få lite perspektiv på vad som var bättre på den tiden och vad termalierna strävar efter idag.

Så jag är bergis på att aristosofer ofta spekulerar som du gör, och tror att i en avlägsen forntid fanns det visa
dudes som kunde ultravitalisera bättre än idag.

Tja, de är ju heter ju aristosofer, de borde ha en hel del skumma teorier om det mesta... Om en sådan teori blir populär bland killarna kommer ju deras självkänsla stärkas några ton samtidigt som föraktet mot andra arter kan ökas i proportion till det...

Rent spelmässigt leder detta naturligtvis till ett intresse för gamla ruiner, uråldriga inskriptioner och dylikt. Och eftersom rollspel är
rollspel kan de ju upptäcka att de faktiskt har rätt.

Jag har inga planer på att göra det till en faktisk sanning, men det är en förklaring och, som du säger, så kan det bli fina äventyr för vetenskapsorienterade äventyrare... Särskilt melodramatiskt kan det bli om den rättfärdige minotauren som vigt sitt liv för att bekämpa den vämjeliga aristosofin får reda på att hela hans folk är en frukt av sådan magi...

weatherman

------------------

Weatherman

Hero
Strikt sett behöver man väl inte tänka sig längre bort än till Kejsareran
Men det tycker iaf. jag är på tok för kort tid sedan. Att ett helt folk har en historia på drygt tusen år skulle kännas lite konstigt...

Om man sätter en minotaur i en grön zon så blir den kanske en broo? (-:
Nu har jag inte en aning om vad en broo är, men jag misstänker att det som vanligt har nånting med Marvel att göra ;-)

weatherman

------------------

Rosen

Myrmidon
Typsnittet

<I>(och är det någon som vet vad typsnittet som används i Gondicaloggan heter?)</I>

Jag frågade Gillbringarna igår. Det heter Stonecross (eller Stone Cross) och kan ses lite här och var; det är tydligen ett rätt populärt typsnitt när man skriver om vikingar... En bra rubrikfont, men saknar stöd för åäö.

--
Åke

Nightowl

Champion
Broos (OT)

Nu har jag inte en aning om vad en broo är, men jag misstänker att det som vanligt har nånting med Marvel att göra ;-)

Nädå - det har med Glorantha, spelvärlden till det gamla RuneQuest och det nya Hero Wars att göra. Broos är vad Games Workshop snodde till Warhammer och kallade "beastmen". Broos är ättlingar till den förvrängda fruktbarhetsgudinnan Thed och stormguden Raglagnar, som förrådde världen till Chaos. De är en sorts onda tvillingbröder till fauner och satyrer; de drivs av ett hat och en förvriden lust som i princip gör dem till en ras av våldtäktsmän. Broos kan föröka sig med ALLT; detta inkluderar döda ting som sten och levande varelser av hankön - en broo-unge växer som en sorts alien-baby i lämplig kroppskvalitet i vilket fall, det råkar bara vara störst chans att den skall överleva i en livmoder. Det är dock lättast med hov- och klövdjur, så de flesta broos liknar humanoida getter, hjortar, får osv. Broos "fostermamma" är sjukdomsgudinnan Mallia, så de är alla immuna bärare av diverse olika sjukdomar; en av deras hobbies är att med sitt träck besmitta källor och dylikt för att sprida dessa.

För mer info om Glorantha, pröva www.glorantha.com eller kontakta mig någon annanstans än Gondica-forumet; jag kan prata Glorantha i timmar och detta är liksom fel plats... :)

Nightowl

Weatherman

Hero
Re: Broos (OT)

Fifan vicken häftig... eh... varelse.

Hmmm... RuneQuest... Är inte det regelsystemet som DoD1 var en översättning av?

För att återknyta till Gondica: Var det någon som läste om romerna i förra Illustrerad Vetenskap? Många fina fördomar som kan snos därifrån och appliceras på faunerna :)

weatherman

------------------

Nightowl

Champion
Re: Broos (OT)

Är inte det regelsystemet som DoD1 var en översättning av?

Ja och nej; DoD1 var en översättning av Magic World, skrivet av Steve Perrin som var regel-snubben bakom RQ; det är mycket likt, men inte detsamma (jmf DoD1 och det ursprungliga Mutant, ungefär).

Nightowl

Re: Typsnittet

Litet tillägg: det har blivit mer vanligt efter att Gondica kom ut... Det var rätt nytt när det valdes.

Det går också att köpa till Å, Ä, Ö och lite andra specialtecken... Dock är tilläggstecknen dyrare än resten av fonten;-)

/a & t