Nekromanti grundinställning, trådar, sortering

CapnZapp

Myrmidon
Hej. Hur gör jag för att ställa in forumen på att visa trådarna i "pil upp" ordning, dvs ordnade så att tråden med det senaste inlägget hamnar överst?

Efter lite mekk har jag lyckats hitta Inställningar för det mesta, så nu ser forumet nästan ut som normala forum.

Men jag tycker mig inte hitta någon spak eller knapp för defaultsorteringen av trådarna...

(Och ja, jag har provat ändra (dvs två klick på Trådrubriken) men varje gång jag stänger webläsaren och surfar hit igen är trådarna återställda till "ingen pil")

Tack på förhand! :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Amen, Inställningarna hittar jag ju.

Vilken spak är det som ska skjutas till vilket läge?!?

Tack på förhand,

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tror ärligt talat inte att det finns. Det var lite därför jag upptäckte och började älska "bevakade forum", eftersom man då kan ha motsvarande "visa inlägg sedan senaste besök" i civiliserade (phpBB-baserade) system utan att behöva ge sig in i gegget som blir när trådar inte sorteras som vettigt folk.

CapnZapp

Myrmidon
Oj.

Att jag skulle behöva ändra fem sex saker innan forumet började bete sig någorlunda vettigt, men att inte ha en "most recent posts first" option... det får mig verkligen tappa hakan över hur lite detta forums skapare varit ute i vida världen och sett hur det fungerar där... samt skakar på huvudet över att Rollspel.nu nyligen lagt ner så många resurser på att uppgradera sitt system istället för att helt sonika byta till ett av de vanligare BBS-systemen på marknaden...

Jag såg spaken i Inställningar och förstår nu hur den ska användas. Tack Krank!

CapnZapp

Myrmidon
Åh nej.

"Watched Forums" låter mig förvisso se nyaste inläggen först, men den sorterar ju inte per forum utan blandar alla inläggen i en gröt. Helt oanvändbart för mig som frekvent forumanvändare - jag tänker verkligen inte lära mig ett helt nytt system bara för rollspel.nu's räkning...

Jag frågar härmed administratörerna:

Finns följande visningsalternativ att få som default, utan att behöva ändra varje besök?

forum 1
|--topic a (topic med "most recent" post)
|--topic b (topic med "2nd most recent" post)
|--topic c (etc)
forum 2
|--topic a (topic med "most recent" post)
|--topic b (topic med "2nd most recent" post)
|--topic c (etc)
forum 3 (etc)

Annars skulle jag vilja ber er lägga in en sådan möjlighet snarast. Tack på förhand!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Möjligheten finns. Men just nu verkar det bara kunna ändras på global nivå. Dvs. för alla användare och alla forum.

Det vore najs om man kunde hacka så att var och en kunde välja själv – men det är en fråga för Gardener.

Gardener

Champion
Det är tyvärr en prestandafråga. Om alla ska kunna sortera som dom själva vill så blir det mycket mer press på servern då den inte kommer kunna hålla lika många sökningar cacheade.

Rickard

Urverk speldesign
"Watched Forums" låter mig förvisso se nyaste inläggen först, men den sorterar ju inte per forum utan blandar alla inläggen i en gröt. Helt oanvändbart för mig som frekvent forumanvändare
Utveckla gärna, för jag tycker det är helt underbart. Då slipper jag klicka mig mellan forum utan Bevakade forum blir som ett enda forum för mig. Är du frekvent besökare (en gång per dag minst) så blir det inte ett sådant kaos, eftersom det är runt 10-15 trådar som blir aktiva varje dag. Om du ökar "Antal trådar att visa per sida: (förvalt är 10)" till 25 så kommer du inte ha något problem alls med att aktiva trådar hoppar till sida två.

Varför kör du på engelska förresten?

/Han som för övrigt tipsar att skriva förslag i denna tråd

krank

1000T said:
Att jag skulle behöva ändra fem sex saker innan forumet började bete sig någorlunda vettigt, men att inte ha en "most recent posts first" option... det får mig verkligen tappa hakan över hur lite detta forums skapare varit ute i vida världen och sett hur det fungerar där... samt skakar på huvudet över att Rollspel.nu nyligen lagt ner så många resurser på att uppgradera sitt system istället för att helt sonika byta till ett av de vanligare BBS-systemen på marknaden...
Det handlar mer om olika designparadigmer egentligen. phpBB2-liknande system har blivit dominerande på senare år, men det betyder inte att de egentligen är "bättre". Det är mer av en vanesak. Själv är jag inbiten användare, administratör och webmaster för phpBB2-forum men har nu börjat vänja mig vid det här systemet. Det är inte bättre eller sämre egentligen - det har flera funktioner som phpBb2 saknar (till exempel vettig trådning, för de som föredrar trådar framför listor), och vice versa. Det är bra på olika saker.

Anledningen till att man uppgraderat till ny version av forumet istället för att helt byta system... Tja, jag ser tre huvudsakliga fördelar, som alla är ganska tunga:

1. Administratörer och webmasters är bekväma i systemet. Det sparar enormt mycket tid om de som sköter sidan är insatta i systemet, och det brukar vara enormt bökigt att lära in folk i nya system.

2. De mest aktiva och tongivande användarna, såväl som alla som suttit här länge, är vana vid systemet. Det innebär att de flesta användare skulle bli helt vansinniga om systemet helt plötsligt förändrades, och vi vill inte att folk ska lämna forumet eller bli sura.

3. Det är ganska komplicerat att föra över saker från ett trådat system till ett icketrådat, och av en miljard andra anledningar är det antagligen kuksvårt att konvertera gamla inlägg. och vi vill ha kvar gamla inlägg och kunna länka till dem.

krank

Han said:
Utveckla gärna, för jag tycker det är helt underbart.
Seconded, för övrigt. Det vore riktigt najs.

CapnZapp

Myrmidon
Tack för svaret. Jag behöver iallafall inte leta mera, eller sitta och gnaga över att jag kanske missat någonting.

Vad gäller anledningar och skäl har jag inget bättre att komma med än att alla* andra forum och diskussionsplatser jag ramlat över har det på det vis jag skissat ovan.

Om detta inte är ett tillräckligt tungt vägande skäl i sig har jag inget mera att tillägga (det är ju helt riktigt inte en fråga om rätt eller fel), utan jag får helt enkelt se hur länge jag orkar stå ut med klickningarna. :gremsmile:

Detta sagt utan undertoner - jag vet ju att ni klarar er utmärkt utan mig. Jag tackar för att jag fått möjligheten föra fram min röst, det är allt.

*) i ärlighetens namn har jag tvingats in på Yahoo Groups vid något tillfälle...

Snow

Swashbuckler
Å andra sidan

Eller: varken hackat eller malet

Jag tycker att det ganska ofta märks att olika användare visar i olika lägen. Och det blir inte bra. En del svarar alltid på sista posten vilket gör det svårt att hänga med i den trådade vyn. En del svarar i den trådade vyn och citerar inte vilket sabbar den platta visningen (det här inlägget är ett sådant).

krank

Re: Å andra sidan

Snow said:
En del svarar i den trådade vyn och citerar inte vilket sabbar den platta visningen (det här inlägget är ett sådant).
Fast det är inte ett SÅ stort problem, tycker jag. Det går ju att klicka på "Re: "-länken högst upp i inlägget för att se vilket inlägg folk svarade på.

Och vad gäller folk som svarar "på fel ställe" så brukar de citera, då även de som kör trådat kan se vad de egentligen ville svara på.

Jag kan säga det här enkelt: Hade det bara funnits trådad vy, så skulle jag inte ha funnits på det här forumet, och det tror jag gäller andra också. Faktum är att jag började bli aktiv på forumet först när jag hittade den platta visningen.

Samtidigt så har vi en massa gamla uvar och andra som är vana vid trådade vyer, som antagligen skulle lessna om det blev enbart platt vy.

Som jag ser det så är systemet i dagsläget en kompromiss. Visst finns det problem, men problemen är mindre än vad de varit om man kört stenhårt på ett system.

Snow

Swashbuckler

Nej det är inte ett jätteproblem.

Det bästa hade varit en vy i stil med piclens som visade varje inlägg i sin helhet samtidigt som man kunde flyga över trådningen.

Jag har funderat en hel del på hur man ska presentera ett trådat forum på ett semiplatt sätt. Ni får väl se om det kommer ett revolutionerande forumsystem om några år.

Det är samma problem som i katalogstrukturer på disk. En slags fraktallinknande struktur där en enda punkt kan expandera till teoretiskt sett oändlig rymd om man zoomar i den. Columnvyn i findern på mac fixar det mycket bra.

Sodivra

Champion
Uäh!

Förlåt, jag missförstod. Trodde att du bara ville ställa in "minimerad visning" som standard. Det är det folk brukar fråga efter.

Soz

krank

Snow said:
Det är samma problem som i katalogstrukturer på disk. En slags fraktallinknande struktur där en enda punkt kan expandera till teoretiskt sett oändlig rymd om man zoomar i den.
Måste säga att det låter skitjobbigt. Vad är det, om jag får frågam för fel på vanliga hederliga katalogstrukturer? Man får struktur, tydlighet, och enkelhet.

Snow

Swashbuckler

Alltså, det du citerar var problemet med att strukturera information i träd. Det går inte att visa i 1d på ett enkelt sätt (utan att gömma information). Det gäller både för trådvyn här och för katalogstrukturer på disk.

Googla youtube seadragon så ser du en cool lösning, men den är inte tillämpar här.

krank

Snow said:
Googla youtube seadragon så ser du en cool lösning, men den är inte tillämpar här.
Jag tyckte ju då att det ser helt fruktansvärt oanvändbart och jobbigt ut på alla sätt och vis... =)

Snow

Swashbuckler

krank said:
Jag tyckte ju då att det ser helt fruktansvärt oanvändbart och jobbigt ut på alla sätt och vis... =)
Jag är inte förvånad... :)