Nekromanti Grundskada på pilbågar ?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej.

I Offensiv så står det under övriga vapen att man ska lägga till sin grundskada till kastvapen, men det står ingenting om det för pilbågar.
Vad är det om ?
Neotechs system är ju nästintill dualt med Eons, och där lägger man till sin grundskada (eg. krosskada) till pilbågens skada med motiveringen att Arnold Barbröschtad kan spänna sin båge mycket hårdare än närmsta otränade springpojke, således så kommer pilen få mer kraft. Argumentet att man spänner förbi bågens "spännvidd" (eller vad man ska kalla det) klubbas enkelt ned med att om man är starkare så spänner man sin båge hårdare, och kan således använda sin STY till maximum.

Varför är det inte så smart i Neotech, eller har jag missat någon pilbågsregel som säger just detta ?

/Naug

Krille

Super Moderator
"Varför är det inte så smart i Neotech, eller har jag missat någon pilbågsregel som säger just detta ?"

Åttio punds dragkraft är åttio punds dragkraft, oavsett om du är Arnold Schwårztavad eller Stig Helmer Jönsson, och skadan som en pil orsakar beror på dragkraften.

Det som skulle kunna påverka är om du har en mjäkigare eller maffigare båge och möjligen hur långa armar du har. Men styrkan spelar inget jota - kan du bara dra bågen så gör den inte mer ont bara för att du har större biceps.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Åttio punds dragkraft är åttio punds dragkraft, oavsett om du är Arnold Schwårztavad eller Stig Helmer Jönsson, och skadan som en pil orsakar beror på dragkraften.

Men men men !

Varför gör man då mer skada i Eon om man är biffigare där ?
Det är ju identiska regelsystem juh !

/Naug

Krille

Super Moderator
"Varför gör man då mer skada i Eon om man är biffigare där ?"

Det finns två förklaringar:

1) Eon egentligen är orealistiskt på den punkten.

2) I Eon så beställer bågskytten en båge som är speciellt gjord för honom, och får därmed en båge som är avpassad för hans styrka och armlängd. Därmed räknas krosskadan in. Det finns inga standardbågar, utan man beställer en och bågmakaren bygger en båge som är avpassad till en själv.

I Neotech har man normalt inte tid eller råd att specialbeställa en båge speciellt anpassad för bågskytten. Istället köper man en generell åttiopundsbåge. Då har den en dragstyrka på åttio pund, ner till femte decimalen.

"Det är ju identiska regelsystem juh !"

...var är VINIT-reglerna i N2?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
...var är VINIT-reglerna i N2?

Men men men...
Läs vad jag menar, inte vad jag skriver :gremwink:

Vi snackar ju skada och inte initiav.
"Skriv för idioter, chansen finns att läsaren är det"
Jag får väl göra det då...

*host harkel*
Regelssystemen, med avseende på skadeverkan, är i stort identiska (med reservation för små ovidkommande detaljer som t.ex. att huggskadetabellen i Neotech inte är identisk med stickskadetabellen i Eon). Därför anser jag att det är logiskt att anta att ett vapen finns i båda systemen fungerar identiskt.

I Neotech har man normalt inte tid eller råd att specialbeställa en båge speciellt anpassad för bågskytten. Istället köper man en generell åttiopundsbåge. Då har den en dragstyrka på åttio pund, ner till femte decimalen.

Ok, check. Det var det jag ville veta.
*lyfter på den hatt han inte har*

/Naug

Krille

Super Moderator
"Därför anser jag att det är logiskt att anta att ett vapen finns i båda systemen fungerar identiskt."

Å andra sidan, just på grund av att skadetabellerna i Neotech inte är identisk med skadetabellerna i Eon så är det precis lika logiskt att anta att ett vapen som finns i båda systemen inte fungerar identiskt, speciellt med hänseende på skada.

Mindblow

Veteran
I Neotech använder man Compoundbågar. (antar jag) Då spelar det ingen större roll om du drar den några centimeter längre bak eftersom du knappt pumpar in någon energi den sista biten. (Compoundbågar är såna med hjul och skit. Hela energihanteringen är spec på såna) Såna finns inte i Eon.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Å andra sidan, just på grund av att skadetabellerna i Neotech inte är identisk med skadetabellerna i Eon så är det precis lika logiskt att anta att ett vapen som finns i båda systemen inte fungerar identiskt, speciellt med hänseende på skada.

Fast dom skilnaderna är ju otroligt små. Skulle det verkligen motivera en sån stor konceptuell skillnad i bågskadesystemet ?
Då ser jag hellre att bågen i sig gör 1 tärning mer eller mindre skada eller så.

Jaja, men nu är det ointressant eftersom bågarna inte byggs efter folket.

/Naug, end of discussion

Krille

Super Moderator
"Fast dom skilnaderna är ju otroligt små."

Hur man nu kan betrakta att en tabell inte ens finns som "otroligt liten skillnad" övergår lite av mitt förstånd.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Men men men...

Nu börjar du tala skadesystemet generellt, medans jag snackar om bågar i N2 och Eon. :gremcrazy:

Dessutom så är N2 huggskade tabell i stort identisk med Eon stickskade tabell, det enda som skiljer är att förekomsten av vissa extraskador varierar med 10% här och där.
Thats it ! Större skillnader än så är det inte. Till och med skadeverkan är identisk.

Men, om man ska tala skadesystemet generellt så har stickskade tabellen försvunnit och projektilskade tabellen uppkommit för att hantera projektilskador. En god tanke, dock så har jag redan tjaffsat om utförandet av denna nya tabell med folk förrut (även med dig tror jag), och har varken ork eller lust att göra så igen.
Utöver en nya skadetabell så är det fortfarande samma skadesystem, uppbyggt på samma sätt med Trauma, Smärta, Blodförlust m.m.
Dödsslag, svårighetsökningar från smärta. Dödsslag från Trauma och blodförlust. Dödsslag, chockslag. Blodförlust m.m.
Allting är exakt samma sak.

Så jag tycker faktiskt att en tabell har fått ett nytt namn, och gör numera lite mera trauma är faktiskt i mina ögon "otroligt liten skillnad", det är i alla fall inte över mitt lilla förstånd.

/Naug

Imoze

Veteran
Varför använda pilbåge när det finns vapen som tämligen sprutar BLY [color:\\"red\\"] [/color] Fast man kan ju tävla i pilbåge. Men döda folk med den är väl litte onödigt.

swazze

Swordsman
En pilbåge är jävligt tyst om man ny ska ha ihjäl någon + att det inte är några större restriktioner för att köpa en.