Nekromanti Grundskada

Helmgast
Låt oss säga att riddare Brunolf (STY 14) slåss med slagsvärd och sköld i strid. Skölden flyger bort (fummelslag nr 3), Brunolf tar nu slagsvärdet med båda händerna. Borde han inte öka skadan då? Eller ska han fortfarande slåss med svärdet i "rätt" hand och strunta i "fel" hand?

Ökas grundskadan om man håller ett vapen med båda händerna?

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Krille

Super Moderator
"Skölden flyger bort (fummelslag nr 3), Brunolf tar nu slagsvärdet med båda händerna. Borde han inte öka skadan då? Eller ska han fortfarande slåss med svärdet i "rätt" hand och strunta i "fel" hand?"

Brunolf är stark nog för att kunna hantera ett slagsvärd i en hand. Han får inte nämnvärt mycket starkare hugg om han tar i med två händer, förutsatt att han inte anfaller Kraftfullt. Det är vad reglerna säger. Allt utöver det är upp till dig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Ummm... är du inte lite inne på fel spår nu???[NT]

...

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori

Happypuppie

Veteran
Jaaaa men jag fattar inte...

Jaaaa men jag fattar inte skall man skriva texten och sen göra så här/grön
Om det fungerar skall texten här vara grön... /glad

Lucky up

Krille

Super Moderator
Grundkurs i vinkelhakar [OT]

"Jaaaa men jag fattar inte skall man skriva texten och sen göra så här/grön Om det fungerar skall texten här vara grön... /glad"

Leta upp tangenten Alt-Gr (den sitter till höger om mellanslag på ett normalt PC-tangentbort). Håll nere den och skriv en "8". Släpp upp Alt-Gr. Du ska nu få ett tecken som ser ut så här: [

Skriv nu "vink". Bara det. Inga fnuttar eller så. Bara "vink". Har du gjort rätt ser det ut så här: [vink

Nu ska du hålla nere Alt-Gr igen och skriva "9" istället. Då får du den andra vinkelhaken, den som ser ut så här: ]

Och resultatet? Har du gjort rätt så ser du en liten glad gubbe (/images/icons/wink.gif) när du förhandsgranskar ditt dokument (kryssa i "Jag vill förhandsgranska mitt inlägg och/eller bifoga en fil." nedan och klicka på "Fortsätt"). Syns det en gubbe då har du gjort rätt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Happypuppie

Veteran
Re: Jaaaa men jag fattar inte...

Oja... tack tack tack och tusen förlåt till [color:yellow]avatarex[color:black] för att jag antagligen pajade hans tråd... /images/icons/blush.gif

Och tack till[color:yellow] krille[color:black]

Lucky up

Honken

Hero
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Brunolf är stark nog för att kunna hantera ett slagsvärd i en hand. Han får inte nämnvärt mycket starkare hugg om han tar i med två händer, förutsatt att han inte anfaller Kraftfullt. Det är vad reglerna säger. Allt utöver det är upp till dig.<p><hr></blockquote><p>Dessutom tycker nog jag att han ska få lite sämmre Färdighet eftersom att han kanske inte har tränat att avnända sitt svärd 2 handat...

/Honken!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.

Helmgast
Teser om SLAGSVÄRD!

Brunolf har STY 14 och RÖR 14. Han gör Ob3T6+Ob1T6+2=Ob4T6+2 i skada.
Koboldiske Kurt har STY 17 och RÖR 17. Han kan lyfta ett slagsvärd i en hand och gör Ob3t6+Ob2T6=Ob5T6 i skada.

Min tes nr 1. Man gör mer skada ju starkare man är.

Man behöver STY 7 för att lyfta ett slagsvärd med båda händerna, men STY 14 med en hand.

Min tes nr 2. Man är starkare om man använder båda händerna.

Sammanfattning av mina teser. Man gör mer skada med båda händerna. Detta gäller när alla exempel i mitt test gäller normala anfall.

Helmgast
Jag har tänkt på det och färdigheten svärd borde nog delas upp i "enhandssvärd" och "tvåhandssvärd". De båda färdigheterna är besläktade.

Staffan

Myrmidon
Problemet med det är att färdigheterna skulle innehålla olika vapen för olika personer, vilket skulle leda till en del krångligheter i systemet. Skulle du förresten dela upp Yxor och Klubbor också i enhands- och tvåhandsfärdigheter?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

lave

Warrior
GÖR man mer skada med 2 händer??

är det verkligen så? kommer inte mycket av kraften från det fallande svärdet själt, eller från att klingan är vass? ett stort svärd = mer rörelseenergi + mer skada. detta är uppfattningen jag har fått av att träna liiiite iaido.....

Helmgast
Re: GÖR man mer skada med 2 händer??

Man gör mer skada ju mer man har i STY och RÖR.

Helmgast
Tja, jag tycker att enhandssvärd (stridssvärd t ex) liknar mer en enhandsyxa (bredyxa) än ett tvåhandssvärd (storsvärd). Men alla tycker inte som jag.

lave

Warrior
Re: GÖR man mer skada med 2 händer??

blir du starkare av att använta två händer då? ok, du kan lyfta mer med två händer än med en, men då jobbar du ju även med ryggen och benen