Lite ris och ros
Det du skrivit påminner väldigt mycket om Drakar och demoner, men det tycker jag inte att du ska illa upp för. Sålänge du gör ett spel som du och dina spelare tycker är roligt är du i mina ögon en framgångsrik spelmakare.
När det gäller tärningar tycker jag att du ska hålla dej till en sort. Som du själv skriver använder man endast andra tärningar än T6:an när man slår på tabeller och slår skadeslag. Varför inte då använda bara T6or ? Det blir enklare och smidigare. Det kanske betyder att du måste omarbeta någon tabell här och där och finna på ett annorlunda sätt att behandla skador på men det kan det vara värt.
Spelvärlden verkar vara väldigt onyanserad. Man är antingen ond eller god och antingen hatar man en ras eller så är man allierade. Rollspelet blir roligare iallafall för mej om det finns fler nyanser. Vad som är gott och vad som är ont ligger i betraktarens öga. Raser kan se snett på varandra men ändå sammarbeta mot ett gemensamt mål, ha allierade som ligger i krig, subkulturer kan bryta sig fria och tycka olika saker etc. Det finns många sätt att skapa fler nyanser.
Dina orcher har ju redan en del nyans. Man kan inte riktigt lita på dem men de behövs, liksom. En vecka ställer de upp för att slå ned ondingar och nästa vecka rånar de din värdetransport
.
Spelvärlden känns också ganska liten i rasbeskrivningen. Det är som du säger bara ett grundkoncept men jag vill ändå passa på att påpeka att du kan utveckla just världen en hel del. Ett bra sätt är att spela spelet och utveckla historia, relationer, nya länder, städer etc. allteftersom spelet fortskrider.
Eftersom jag något mer om reglerna än hur man skapar en rollperson kan jag inte kommentera dina regler. Men jag kan ta mej en titt och återkomma med lite ris och ros om du vill skicka dem.
Raskolnikov -
Som också gillar Shadow i FF6. TaTAaaa! Feed my dog!