Nekromanti Grundvärden

Rickard

Urverk speldesign
Re: Hjälte poeng

"...ersätta tärningsslag med ett automatiskt lyckande. /.../ hur många berodde på hur stor chansen var att man skulle lyckas med sin attack."
Husregel? För jag hade för mig att ett HP automatiskt gav ett perfekt slag i EDD..

"Olika hjälteförmågor man kunda köpa var t.ex:"
Järnnäve kostar 1 HP, Orädd 4 och Stålblick 5... Har jag för mig.. Det var år sedan jag läste det hela..

Man kunde även höja grundegenskaper (GE, grundvärden heter de till 6:an).. 2 HP för att höja ett steg i valfri GE, dock inte STO.

I DoD4 så kostade det 5 HP att höja en GE (osäker, för jag har inte läst reglerna riktigt). Man fick slå på en förmågetabell och offra HP för att få plus på slaget.. När "Hjältarnas handbok" kom så kunde man få slå på en hjälteförmågetabell istället.. Dessa förmågor var EDD:s + några nya..
När man offrar ett HP i 4:an så ska man ändå slå ett färdighetsslag.
Perfekt: Ger perfekt resultat och man får HP:t tillbaka.
Lyckat: Ger perfekt resultat.
Misslyckat: Ger lyckat resultat.
Fummel: Ger misslyckat resultat.
Man fick mer HP i DoD4 än EDD (ytterligare en sak i inflationsgrejerna)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som hade en tabell med alla hjältepoäng med kostnader, även de från "Hjältarnas...", men har tappat bort den

Hasse

Hero
nej inte i EDD.

"Husregel? För jag hade för mig att ett HP automatiskt gav ett perfekt slag.."

Nej. Det står i reglerna att man kan ersätta färdighetsslag och grundegenskapsslag med garanterad framgång genom att offra HP, hur många beror på hursvårt slaget är som man vill klara. Sedan står det att man kan låta en träff av vapnet göra maximal skada genom att offra ett HP om man vill. Detta stå på sid 64 EDD blå bok.

"Man kunde även höja grundegenskaper (GE, grundvärden heter de till 6:an).. 2 HP för att höja ett steg i valfri GE, dock inte STO."

Detsamma gäller även i EDD.

Kormantaouk

Veteran
hmmm...

bra nära...
vi har mött nåra giganter å titaner
vi hadde dock tur mot titanerna .. dom fumlade skrattretande mycke.. både med magi och stridsslag..

å joo... vi har fått en del HP.. ca: 100HP kanske ngt mer...