Rickard
Urverk speldesign
Vi spelar Mutiné just nu och en spelare höjde Skrot, vilket är ett värde för hans packning men också säger något om hans levnadsstandard - någon med högt skrot sover i finare sängar, exempelvis. Varje månad måste rollpersonen betala en viss summa kulor (spelets abstrakta mynt-resurs) för att bibehålla sitt Skrot-värde. Det här brukar fungera väl, där adeln i Matiné får fina rum eller där Capitol-stjärnor har lyxvillor men i just detta fall protesterade spelaren om att han blev bestraffad för högre skrot. I just detta fall är de kringresande zonfarare som sover i sin vråålåk. Alla kulor som sällskapet får in håller en spelare reda på. Alla äger lika mycket och delar med sig av sitt.
Det här få mig att komma tillbaka till något jag har funderat på länge: att spelarna inte har separata rollformulär utan ett gruppformulär. Här hade gruppen kunnat ha ett gemensamt Skrot-värde. Det hade fungerat bra till spel som Coriolis, där man antas vara en besättning på sitt egenägda rymdskepp. Ju mer jag tänker på det, särskilt i formen av strider som förlängda konflikter, desto mer vettigt låter det. Trad-spel handlar mycket om rollpersonerna som grupp, så varför är det så mycket fokus på individnivå när det kommer till mekaniken?
På ett sätt tror jag att man borde kunna se över gruppens resurser och samla det på ett formulär. När gruppen står i fokus är det inte lika viktigt att BoB har repet, utan att gruppen har föremålet som resurs. När man ska se sig för i undre världen kanske man skickar antingen Helen eller Rocky på det, eftersom de är tillgängliga. Man kanske inte kan använda Sårvård för BoB är någon annanstans. Det blir alltså lättare att planera när man samlat gruppens tillgångar på detta sätt. Givetvis ska personens individualitet spela in, men jag tänker mig att skriva personlighet, mål, rita porträtt, skriva upp släktingar och liknande kan man göra på ett separat papper. Jag gjorde ett "snabbt" utkast för att visa hur det skulle kunna se ut.
Jag känner också att erfarenhet och utveckling kan göras tillsammans. Diskutera inbördes var gruppen ska utvecklas någonstans. Kan vara en roligare grej och bidra till en starkare gruppkänsla. Jag har alltid älskat hur rymdskeppet i Star Wars står i centrum när folk börjar spendera erfarenhetspoäng och krediter på det. Då har man spenderat någonting på rymdskeppet och det blir mer personligt när någon angriper det.
Det här få mig att komma tillbaka till något jag har funderat på länge: att spelarna inte har separata rollformulär utan ett gruppformulär. Här hade gruppen kunnat ha ett gemensamt Skrot-värde. Det hade fungerat bra till spel som Coriolis, där man antas vara en besättning på sitt egenägda rymdskepp. Ju mer jag tänker på det, särskilt i formen av strider som förlängda konflikter, desto mer vettigt låter det. Trad-spel handlar mycket om rollpersonerna som grupp, så varför är det så mycket fokus på individnivå när det kommer till mekaniken?
På ett sätt tror jag att man borde kunna se över gruppens resurser och samla det på ett formulär. När gruppen står i fokus är det inte lika viktigt att BoB har repet, utan att gruppen har föremålet som resurs. När man ska se sig för i undre världen kanske man skickar antingen Helen eller Rocky på det, eftersom de är tillgängliga. Man kanske inte kan använda Sårvård för BoB är någon annanstans. Det blir alltså lättare att planera när man samlat gruppens tillgångar på detta sätt. Givetvis ska personens individualitet spela in, men jag tänker mig att skriva personlighet, mål, rita porträtt, skriva upp släktingar och liknande kan man göra på ett separat papper. Jag gjorde ett "snabbt" utkast för att visa hur det skulle kunna se ut.
Jag känner också att erfarenhet och utveckling kan göras tillsammans. Diskutera inbördes var gruppen ska utvecklas någonstans. Kan vara en roligare grej och bidra till en starkare gruppkänsla. Jag har alltid älskat hur rymdskeppet i Star Wars står i centrum när folk börjar spendera erfarenhetspoäng och krediter på det. Då har man spenderat någonting på rymdskeppet och det blir mer personligt när någon angriper det.