Nekromanti Gruppstridsregler?

Man Mountainman

Storsvagåret
Tjaba!

Om man vill kolla lite var state of the art ligger när det gäller regler för strid mellan små till medelstora styrkor, vad har ni för tips då? Jag letar inte specifikt efter regler som figurerar i en rollspelskontext, även om jag själv tänker använda materialet för rollspelssyfte; tipsa gärna om brädspel, figurspel osv. Sådant som går att få tag på gratis är förstås alltid att föredra :gremtongue:

/Kalle

Krille

Super Moderator
Om man vill kolla lite var state of the art ligger när det gäller regler för strid mellan små till medelstora styrkor, vad har ni för tips då? Jag letar inte specifikt efter regler som figurerar i en rollspelskontext, även om jag själv tänker använda materialet för rollspelssyfte; tipsa gärna om brädspel, figurspel osv. Sådant som går att få tag på gratis är förstås alltid att föredra
Min favorit just nu är Memoir'44 eller Battlelore. Dessvärre kostar de en klase pengar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Reigns regler är smidiga, men de har du väl redan. Annars är jag benägen att hålla med krille om Memoir'44. Det är ett roligt system, kan visa det i Luleå om du är kvar tills jag kommer hem från min semester.

claes

Swordsman
Burning Empires har ett ganska intressant sätt att hantera vad de kallar Firefights. Ett "gruppstridssystem" kan man säga, som liknar stridssystemet i Burning Wheel. Har själv inte provat det men det ser skoj ut på pappret.

Rickard

Urverk speldesign
Vidareutveckla gärna. Vad vill du ska vara syftet med gruppstridsreglerna? Ja, förutom att de ska simulera gruppstrider. :gremtongue: Räcker det med tärningsskyfflande eller ska det vara (mestadelen) taktik, beräkning av sannolikheter, action, fritt berättande, figurer och dylika saker. Vad vill du ha för stämning runt spelbordet?

/Han som själv abstraherat bort grupperna och istället fokuserat på vad rollpersonerna som individer kan åstadkomma för att påverka utgången av striden

Man Mountainman

Storsvagåret
Har du så pass många förslag att du måste be mig precisera? :gremsmirk:

Idén är en kkrigsampanj som utspelar sig parallellt på strategisk individnivå (man styr någon slags krigsfurste - genren är fantasy) och taktisk gruppnivå (man styr krigsfurstens band i mindre drabbningar). Systemet får gärna vara ganska taktiskt, men jag är faktiskt mer intresserad av olika regellösningar, och företrädesvis innovativa sådana (därför skrev jag "state of the art" i trådstarten") än ett komplett system, för jag tror ändå inte att jag kommer att hitta något system som passar mig, utan kommer nog bli tvungen att skriva ett eget.

/Kalle

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Den bifogade PDF-en är en uppsättning quick and clean gruppstridsregler jag satte samman åt MERP för ca 15 år sedan. Knappast state of the art, men enkla att använda under pågående spel.

Rickard

Urverk speldesign
Ok, du verkar ha gått i liknande tankebanor om individ parallellt med grupp, så jag slänger in mina regler. Kanske kan de göra någon nytta? Nackdelen är att det inte finns en uns taktik i gruppdelen medan fördelen är att det knappt spelar någon roll om det är 40 eller 400 som är med i fältslaget, så länge man har förberett en del av beräknandet i striden i förväg. De två första delarna är citat ut kapitlet Mekanik och den sista ur kapitlet Strid.

ur regelboken till EDoD - Mekanik said:
Effekt
Det tärningen visar vid ett framgångsrikt slag blir handlingens Effekt. Ju högre Effekt du får, desto bättre lyckas handlingen. Detta kan spelledaren använda sig av för att beskriva hur väl handlingen ter sig eller jämföra två slag mot varandra. Låga tärningsslag innebär vaga lyckanden där du precis lyckas med vad du företog dig med.
ur regelboken till EDoD - Mekanik said:
Motståndsslag
Kraftmätningar avgörs på ett annat sätt än ett vanligt färdighetsslag. Motståndsslag görs ensam eller mot någon annan part där alla tärningsslag för vardera parten läggs samman. Den som kommer över 20 på minst antal tärningsslag är den som vinner. Om flera parter kommer över 20 på samma antal tärningsslag så jämför man istället den sammanlagda Effekten som vardera parten fick. Är även den lika så blir det oavgjort. I regel brukar summan som Effekten ska komma över ligga runt 20, men du kan även lägga den högre om du anser att nivån för testet är krävande. Exempel på parter kan vara härarna vid ett slagfält, hasardspelare vid ett tärningsbord eller ett lås och personen som försöker dyrka upp låset. I det sista exemplet så är det bara låsdyrkaren som är deltagare medan låset anger svårighetsgraden.
ur regelboken till EDoD - Strid said:
Gruppstrider
När det är flera spelledarpersoner som ska slåss mot varandra så delas alla sidor i striden in i parter. Ett råd är att du håller dig till så få parter som möjligt och att ha högst 100 deltagare i varje. Alla parter får ett Truppvärde på 10 som du slår emot. Eventuella bonusar kan tillkomma beroende på moral, stridsskick och hur organiserad truppen är. Observera att regeln är bara till för att simulera hur det går för rollpersonernas medkombattanter. Rollpersonerna använder fortfarande de vanliga stridsreglerna, men får välja sina motståndare för att taktiskt kunna minska den bonus som fienden får av exempelvis beryktade personer eller rejält stora monster. Se därför till att nämna vilka varelser som ger bonus till fiendesidan!
Värdet som parten slår mot är detsamma som högsta antalet deltagare i en part, avrundat till närmaste tiotal. Vilka och hur många som dött i striden när den tagit slut avgörs av spelledaren, men förslagsvis så sparas liven på alla de namngivna motståndarna. Planering innan striden kan även påverka slutresultatet; ett planerat bakhåll ger 10 extra i Effekt till första slaget och utnyttjande av gruppens styrkor ger lika mycket i Effekt som slaget för Fältslag.

Exempel: En grupp på 37 samtränade och vapenföra soldater som har ett Truppvärde på (10 + 2 + 2 = )14 ligger i bakhåll för en grupp 53 stridsberedda orcher vilka har ett Truppvärde på (10 + 2 + 6 = ) 18, eftersom de både har vapen och ett klart manövertag. Första rundan slår spelledaren 3 för soldaterna och 10 för orcherna. Soldaterna får +10 detta slag eftersom soldaterna stormar ut från ett bakhåll.
Medan spelarna deklarerar sina handlingar så funderar spelledaren på resultatet och bestämmer sig för att beskriva slagen som att orcherna blir lite tagna men hämtar sig snabbt och striden står och väger. Någon av de två parterna vinner när någon har nått en Effektsumma på 50, eftersom orcherna var 53 till antalet.

Tips: Avrunda alla människostora humanoider till att ha en Fysik på 10 och alla små individer till Fysik 5. Reglerna är satta för att ge en vägledning, inte för att ge dig en mattelektion.
/Han som inte har speltestat dessa regler

Man Mountainman

Storsvagåret
Nja, dina regler är för friformade och abstrakta. Jag kommer att använda mig av riktiga figurer/markörer på ett bräde med terräng och hela köret; varje figur representerar ett fast antal man, etc.

/Kalle