Nekromanti Grymma bestraffningar?

Eagle

Swordsman
Hej!

Mina spelare har förgiftat dottern till en kung hos alverna och nu ska de bli bestraffade. De befinner sig i Danwas subtropiska djungel i alvernas stad uppe i trädtopparna. Rollpersonerna ska få välja vilken sorts bestraffning de själva ska få, men den gemensamma nämnaren är att alla bestraffningsmetoder utgör en stor fara för deras liv och om de överlever bestraffningen, så vinner de sin frihet. Min första tanke var att kasta in dem på en arena med vilda djur och låta dem slåss för sin överlevnad men det är så "standard" och förutsägbart. Finns det andra bestraffningsmetoder som alvernas kung kan dömma rollpersonerna till?

Några andra ideer jag hade var att låta rollpersonerna försöka överleva en färd ner genom ett vattenfall, ta sig levande genom ett gammal djungeltempel där det finns spöken, fällor och annat otäckt. Kanske låta rollpersonerna slåss mot varandra på en stock under en grop full med vässade pålar och ormar. Eller att de ska undvika att falla av när de rider på en vild flygande pegasus. Kanske en utmaning där de står i en grop och ska svara på gåtor och för varje fel svar så fylls gropen med skallbaggar och till slut så drunkar de. Vilka fler förslag har ni på bestraffningsutmaningar?

Nu låter det kanske jättegrymt men jag vill verkligen att rollpersonerna ska löpa en risk att dö.

Hjalle

Swashbuckler
Berätta mer om alverna - vad har de för kultur, var lever de och hur? På så vis är det nog lättare att komma på något.

Straff där de tvingas välja någon bland folk de har kära som skall dö är annars klassiska, men i rollspel kanske inte så flitigt använda som de kunde ha varit - ett av de häftigaste spelminnet för mig är iaf ett sådant tillfälle i Mitheraskogen, där ett Skugglandsförknippat, övernaturligt fenomen gjorde att alla i gruppen blev skendöda, utom en som fick "köpa" ut en i taget genom att offra en annan. Det var ganska läckert, särskilt efterspelet med påföljande psykiska trauman.

-Hjalle, frost.

Badanka

Veteran
en taskig bestraffning skulle ju vara att helt enkelt hänga upp dem någonstans, och släppa dem när de har hängt där ett tag.. om de lever dvs.

eller så skulle deras bestraffning helt enkelt kunna gå ut på 5 års slaveri, eller mer.. som de drogas in i, och sen så klipper du bara till fem år senare, då de knappt minns vilka de är, var de är eller hur de hamnade där, de släpps bara av ute i vildmarken och får gå hem. och det har hänt en massa saker på hemmafronten som inte är så roligt, det är som en omkastning till framtida äventyr.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Grymma bestraffningar? [OT]

Jo och du förstörde honom han var ju ett jävla nervrak efter...

Avslagen_Cola

Warrior
Jag fick en grym idé, låt alverna ha en fet grotta som är så gigantisk att man går vilse efter några minuter, kan vara ett gammalt dvärgafäste eller så.
Låt grottan dessutom leda till Underjorden, eller bara innehålla ett stort antal tiraker med röda ögon, möjligtvis onda dvärgar, men det känns inte lika bra.
Den här grottan ska kunna ta dem ut till "friheten" om de lyckas överleva, lite som Moria i Sagan om Ringen. På andra sidan kan de ju alltid mötas av ett spännande och nytt land där kentaurer bor eller nåt. Grottan ska i alla fall enligt alverna vara lika med döden, typ som en fysisk port dit enligt deras religion/vidskepelse eller så.

Wickz

Veteran
En sak man kan ha med tordes vara en sjö som leder upp någonstans dvs. innehåller en gång som man måste simma igenom.
Frågan är om dom orkar...
Gången leder upp till en grotta eller liknande, endra kan amn direkt slänga in fiender där, tordes vara en utmaning efter simturen, en orm räker ju nästan :gremgrin:
I nnat fall så tordes problemet ganska uppenbart, ingågngen villd om nog inte använda igen, men hur tar man sig då ut?
Efter en lång färd där, vart hamanr dom då?
Ingen mat, inget vatten, troligen skadade, tja då är det emsta ett problem...
Är grottan en vanlig grotta, en amgisk eller en mekanisk?
Det mesta går ju att ändra efter ens eget huvud, så länge man ahr en fungerande historia bakom.

/Wickz som avskyr att göra förlänningar...

Pom

Swashbuckler
Nu låter det kanske jättegrymt men jag vill verkligen att rollpersonerna ska löpa en risk att dö.
Det försvarstalet kan behöva putsas... :gremgrin:

Hrm, mer on topic:

Fångarna kan ju få ta sig igenom en liten labyrint med några halvknepiga pussel och lite modesta fällor. Inget omöjligt eller ens så väldigt farligt. Men för varje minut de är därinne går ett helt år i världen.

En alternativ tidspress kan vara att fångarna får i sig något slags parasit som minut för minut permanent försämrar deras hälsotillstånd (jag är skamligt okunnig om hur detta bäst simuleras i Eon, men någon mekanism finns säkert).

Avslagen_Cola

Warrior
En alternativ tidspress kan vara att fångarna får i sig något slags parasit som minut för minut permanent försämrar deras hälsotillstånd (jag är skamligt okunnig om hur detta bäst simuleras i Eon, men någon mekanism finns säkert).
Det där lät ruskigt elakt, speciellt för rollpersoner! Alla vi som har rollpersoner vet hur illa det är när den försämras eftersom man ofta strävar efter att föbättra den!
Kan ju vara så att de får slå ett slag på åldringstabellen med bestämt tidsintervall? *Burr*

wallahad

Swordsman

Antingen är det en ren bestraffning eller så är det att de ska göra bot.

1: Knall fall död.
2: Visa bättring.
3: Göra bot.

1án är enkel, de dör.

2án tar tid. De sätter sig som fromma lam och får inte lämna alv staden de närmaste 20 åren. Under den tiden kan de för minsta dumhet hamna på 1´an. Efter den tiden ska de uppvisa en sida som, även för andra alver, är exemplarisk.

3án är roligast. De får en modifierad Olära lagda på sig.
Den tar bort en viktig men inte Vital färdighet för dem. Sedan är det upp till spelarna att komma med något till Prinsessan, som ursäkt.
Upp till Prinsessan att avgöra om gåvan är nog för att få tillbaka sin kunskap.
Om inte får spelarna behålla gåvan och hämta en ny.
Visst ja. Ritualen ska vara nog kraftig så det är billigare, men kanske inte lättare att ordna med gåvorna än att hyra en magiker, kunnig nog att avlägsna oläran.

Avslagen_Cola

Warrior

Oläran kan ju vara permanent så att den inte går att ta bort, ungefär som att helning är permanent och inte går att ta bort :gremwink:

wallahad

Swordsman

Om den är permanent så är det endast ett straff.
Lika roande som; Du dör.
(Enligt min mening.)

Tearlach

Warrior
olika val va?
tja vad sägs om,

1. bli utsatta för samma gift som dom använde på prinsessan.

2. bekämpa ett farligt monster som alverna har problem med

3. en manticora har av okänd anledning slagit sig ner och vaktar nu ett ställe som är mycket viktigt för alverna,
en gravplats? deras hemliga gruva för ädelstenar? tempelruinen där det växer kraftfulla, sälsynta och mycket åtråvärda läkeörter?

på det hela taget så är det inte så dumt att manticoran är där, trotts allt så slipper ingen obehörig dit.
tyvärr så kommer ju inte alverna in på platsen heller.

om rpna väljer att handskas med detta problem så får dom absolut inte döda manticoran, dom ska "bara" ta reda på under vilket vilkår som den släpper förbi folk

Tearlach - som undrar om prinsessan överlevde?