Nekromanti Grymma PCs

G

Guest

Guest
Jag tänkte det kanske vore kul jämföra PCs med varandra! Hoppas ni känner likadant. Låt mig presentera WULFGAR, son of Bladebite. Dwarven Fighter level 4. Wulfgar härstammar från kungligt dvärgablod, men hans förfäder blev offer för en ond konspiration iscensatt av Duergars som ville söndra Dvärgaklanerna. För att rentvå klanens namn gick hans far ut i krig mot svartfolken, men avled på slagfältet efter oöverkomligt motstånd. Wulfgar har svurit en ed på att återupprätta klanens namn och har vigt sitt liv åt att bekämpa ondska. Under sina första äventyr har Wulfgar funnit ett förfallet palats i ett sedan länge bortglömt kungadöme. Skatterna därifrån har finansierat större delen av hans äventyrsutrustning. Wulfgar befinner sig nu i gränslandet norr om Waterdeep där han hjälper ett avlägset och isolerat fort mot en hotande sekt av Nerull-dyrkare.

WULFGAR, son of Bladebite, Dwarven Fighter level 4
XP: 7.533 (Next level: 5th 10.000)

STR 19 +4 Hitpoints: 44
DEX 16 +3 AC: 21
CON 18 +4 Saves: Fort 8, Reflex 4, Will 3
INT 12 - Feats: WF: Dwarven waraxe +1,
WIS 14 +2 WS: Dwarven waraxe +2 dam, Power attack,
CHA 10 - Cleave, Combat reflexes.

Skills: (bästa) Ride 10, Jump 8, Climb 7, Intimidate 7,
Swim 4, Concentration 4, Appraise 3, Craft 3, Search 3.

Attacks: Dwarven waraxe +10, 1d10+7.
Heavy crossbow +7, 1d10, 120 ft
Dagger +8, 1d4+4

Equipment: Platemail, Large steel shield, Masterwork Dwarven waraxe, Heavy crossbow with 30 bolts, Dagger, adventurers outfit, adventurers standard equipment, warpony, 250 gp, 10 gems 50gp each.

Wulfgar har stort mod och räds inte en strid även mot dåliga odds. Hans feats och höga Dex gör att han kan få in hela 4 attacks of opportunity. När han väl träffar med sin waraxe gör han ohygglig skada (1d10+7). Wulfgar har ett hål i sitt hjärta över hur hans klan blivit förnedrad och förråd, och trots att han kan vara grym mot sina fiender är han ändå "chaotic good". Framför allt svartfolk och Duergars är hans fiender. Wulfgar kommer fortsätta bekämpa ondska tills han får någon form av tecken på att hans kall är avklarat. Många nätter har han suttit själv på en klippa och bett om sin gud Moradins stöd. Den mäktigaste motståndare han hittills besegrat är en Leucrotta.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Äh... smaka på denna istället:

Jonah, 23 år, människa. Uppfostrades av sin far till att bli jägare och överlevare efter att hans mor dog när han var bara några år. Han lever på sin skicklighet och har aldrig vågat sig in i en stad på egen hand... Han tillhör f.ö. barbarstammarna och har några mutationer. Bl.a. är han känslig för ljus så han bär normalt sin huva uppfälld hela dagarna och tittar aldrig rakt mot solen. Han bär med sig en bit sotat glas för att kunna höja blicken extra vid behov - alltid med risk att förblindas av ljuset.

Jonah, Strong Hero 2/Fast Hero 1

STR 15 +2
DEX 14 +2
CON 13 +1
INT 12 +1
WIS 10 +0
CHA 8 -1

Hitpoints: 25
Defense: 17
Saves: Fort +3 Reflex +2, Will +0

Occupation: Barbarian; Rural

Talents: Melee Smash (+1 on melee damage), Evasion (ingen skada istället för ½ vid lycket Ref save vs. granater och dylikt)

Mutations: Leaper (minor; +10 on all Jump checks), Scent (minor; as the scent special ability), Lethargy (drawback; -2 on Ref saves), Light Sensitivity (drawback; blind for 1 round if abruptly exposed to bright light, -1 on penalty on attack rolls, Search checks, and Spot checks in subsquent rounds if you remain in the affected area)

Feats: Simple Weapons Proficiency, Personal Firearms Proficiency, Archaic Weapons Proficiency, Track, Weapon Focus: Winchester 94

Skills (bästa, total): Jump 12, Survival 8, Balance 6, Climb 6, Move Silently 6, Repair, 6, Ride 6

Attacks: Winchester 94 +5, 2d10, 90 ft.
Machete +4, 1d6+3

Equipment: Rifle+ammo (50 shots), Machete, practical clothes, sturdy boots, water flask, peice of glass (covered in soot), tools for firearms repair

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Som ni märkt vid det här laget är det inte fråga om D&D längre. Detta är min rollperson från ett Wasteland-hopkok där vi kör med d20 Modern+Future som regelverk. "Barbar" betyder här helt enkelt att han tillhör den del av befolkningen som återgått till en mer nomadisk livsstil (spelmässigt ger det +2 på Survival och -2 på alla sociala färdigheter när man har med "civiliserade" att göra; de civiliserade får +2 på Knowledge: Technology och ett motsvarande minus på social interaktion med barbarer).

G

Guest

Guest
Re: Äh... smaka på denna istället:

Naaaa...Ser lite tam ut...

DeBracy

Jaha? [ANT]

Det sa mig inte mycket du. Platt rollperson eller "tråkiga" stats? För lite min/maxning? :gremwink:

G

Guest

Guest
Re: Jaha? [ANT]

Bakgrunden var intressant, men kanske lite kort. Vore kul höra lite mer. Statsen såg faktiskt lite låga ut. Vad kör du för tärningssystem? Vi kör med 5d6 - ta bort 2 sämsta.

DeBracy

Bakgrund & stats

Bakgrunden är kort för att jag inte skrivit mer och gärna fyller i medan jag spelar. Gällande statsen så har jag använt "standard score package" kort och gott. Jag ser dem inte som låga utan som "lagom" nämligen. :gremwink: