Nekromanti Grymmaste skräpkulturen?

Rising

Vila i frid
Vilka genrer/kulturyttringar är egentligen allra mest skräpiga, barnsliga, fula, usla, ruttna, och alldeles, alldeles underbara?

En av mina favoriter sedan gammalt är Ninjafantasyn, men det har jag pratat om så många gånger att jag inte tänker orda mer om det här.

En annan höjdare är Super Sentai, vilket är japanska Power Rangers-aktiga TV-serier och filmer, som alla bjuder på nya monster varje vecka och en massa sköna plastiga kostymer samt coola karatesparkar. Allra bäst är det när monsterna ser helt obegripligt ohäftiga ut, när det körs omkring på motorcyklar, när alla medlemmarna i hjältarnas grupp har olika färger på deras dräkter, när tjejerna har moonboots och rosa minikjolar, när städer jämnas med backen, när både insekter, dinosaurier och robotar är inblandade samtidigt på något vis, och när det finns kitschig, medryckande syntmusik i bakgrunden.

Sedan gillar jag Cosplayporr, som är så ypperligt pinsam att man inte behöver vara kristen för att känna skam av att titta på det. Fula jökar som klär ut sig till anime- och videospelskändisar för att i nästa stund täckas av pixelobfuskering när kläderna ryker. (Det dummaste av allt är att vilka töntsnubbar som helst kan övermanna superhjältinnor som brukar spöa precis vad som helst i de egentliga spelen och serierna... Nåja.)

De flesta avvikande porrgenrer finns till för att tillfredsställa någon sorts fetish. Eftersom de därför är viktiga för deras respektive publik så har de inget på den här listan att göra (så kom inte dragandes med scat eller damskor, de är ju inte ett dugg nördiga). En "skräpkultur" är häftig just för att den inte är viktig eller nödvändig för en enda person.

X3MπxL-serier
Internetstrippar blir bara bättre och bättre ju mindre de liknar något man kan rita med papper och penna. Det som kännetecknar en riktigt bra extrempixel-serie är att den är våldsamt simplistisk, är ritad i ett datorprogram (antingen pixel för pixel för att sedan förstoras upp rejält, eller via kombinationer av enkla, geometriska former och lödiga färger) och antingen att karaktärerna svär obsceniteter för jämnan, eller att de flesta av skämten är obegripligt surrealistiska. En typiskt bra extrempixelerad serie är Ghostz.

Men värst (bäst) är nog ändå:
Lemon-fanfic med deltagande författare
Jag vet inte om den här genren har ett eget namn, men fans som skriver porriga noveller som handlar om några kända karaktärer från serier/böcker/filmer och där själva författaren är med i handlingen och har sex... alltså det... det är... heh heh... det är liksom botten. Lägre än så kan man inte sjunka.

(Eller? I geek-hierarkin så menas det iofs att furries är ännu mer geekiga, (och att star trek-porrfurries-fanfics där författaren deltar är allra värst) men jag tycker faktiskt att furries är rätt tuffa på riktigt. I vilket fall som helst så borde den här särskilda underkategorin av porr-fanfics ha ett eget namn eftersom den är så extremt mycket trashigare än alla snape/hermione-historier i världen (och jag har läst de flesta))

---

Nå, vilka subkulturer tycker ni är trashigast?

Lycan

Hero
Du diskvalificerar ju cosplayporren själv; men hur är det med den icke-sexulla cosplaykulturen?

Jag tänker på saker som den här, den här och den här...

Annars har jag alltid tyckt att jurister är väldigt ofräscha.

chrull

Stockholm Kartell
två stycken "image hosted by tripod" och en som nästan var porr. hm.
är all cosplay porr tro?

Lycan

Hero
Syftet med den som 'nästan var porr' var att illustrera hur otroligt trashiga och exhibitionistiska cosplayare är... Och att man sedan lägger bilder på tripod understryker bara den tesen ytterligare...

Duddmannen

Hero
Tripod?

Vad har de två första bilderna med Cosplay att göra?! Jag ser bara en text med Hosted By Tripod eller något sådant. Är det någon sorts insider-humor som jag missat eller?

Den tredje var söt, däremot!

Rickard

Urverk speldesign
Re: Tripod?

Tripod spärrar så att man inte kan komma åt bilderna via externa länkar, så den webberfarne htmlknackaren begriper naturligtvis att man kan kopiera länken och sedan kopiera in den i adressfältet.. :gremcool: För att göra göra det enkelt åt er så ger jag er länkarna..

http://mikagism.tripod.com/badcosplay/crossdressedsenshi1.jpg
http://mikagism.tripod.com/badcosplay/digicharatfat.jpg

Ok, att kunna se bilder får väl inte er att må bättre, men det är något jag får ta.. :gremwink:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som för första gången använde :gremcool:-smilien

Rising

Vila i frid
Du diskvalificerar ju cosplayporren själv
Nä, det är ballt. Man får bara skriva om sånt man själv gillar.

hur är det med den icke-sexulla cosplaykulturen?
Den tycker jag personligen är töntigare. Jag vet inte, den känns studentikos och larvig, och jag hatar studenter.

Men visst, jag är mest intresserad av vad ni gillar. Diggar du cosplay, då är det ju ashäftigt.

Lycan

Hero
Usch, då missuppfattade jag dig helt. Tänkte bara att ingen människa med hjärnkapacitet nog att ANDAS hade kunnat attraheras av de hemska saker du räknade upp... Men så var det alltså...

Riktigt ostiga grejer som vi GILLAR alltså? Heh heh...

Först och främst har jag en märklig dragning till Barbapappa, har länge gått i tankar kring att arrangera ett Barbapappa-lajv. Men det är ju inte direkt något vedertagen subkultur...

Sedan tycker jag att förvaltningsrätt är väldigt spännande, kan inte riktigt motstå Pokémon och läser regelbundet på eonforumet.

- Lycan, trögfattad

G

Guest

Guest
Cosplayporr jag kan bara hålla med.

Öhlhäfv killar och tjejer som dricker folköl så snabbt det går och får inte spilla överhuvudtaget. (Jag är en sådan)

Iövrigt har jag inte många favoriter.

Tycker dock det är synd om alla som innefattas som studentikos (kan man få höra din definition så att man är innanför eller utanför den?

Krille

Super Moderator
Plastmodeller: Tja, folk kan säga vad man vill om att sniffa plastlim och modellfärger, men det här är en hobby som jag är oerhört svag för. Tänk bara att sitta i timmar och studera ett visst flygplan eller fartyg, och sedan noggrannt skära ut, fila, putsa, måla, testa och limma ihop en exakt replika av en 1915 Sopwith Camel (ner till den lilla detaljen med fladdrande scarf från piloten) eller Cutty Sark med vaxade riggtrådar och sydda segel i silkespapper, och sedan visa upp stolt...

...en sketen plasthög.

Ännu sunkigare är det förstås om man inte bygger historiska plastmodeller, utan saker från diverse science fiction. Japansk mecha är höjdaren! Det finns få saker som är så tillfredsställande och konstruktiva som att fånglo på alla åtta Macross-serier och specialbeställa byggsatser från Japan för att få ens VF-1 Valkyrie exakt likadan som de i serien.

Lyckan är fullkomlig om man har en respektive som fortsätter att sticka och utan att titta upp säger "väldigt fint".

Storuggla

Champion
"Lyckan är fullkomlig om man har en respektive som fortsätter att sticka och utan att titta upp säger "väldigt fint"."

Jag trodde lyckan var att ens respektive uttryckte geniunt gillande av plastbiten? Fast det kanske är för mycket att hoppas på? :gremgrin:

Storuggla, no plastics here

Krille

Super Moderator
"Jag trodde lyckan var att ens respektive uttryckte geniunt gillande av plastbiten? Fast det kanske är för mycket att hoppas på?"

Förutom sarkasmen över hur respektive brukar reagera, så lär man vid det laget vara för hög på lim och förtunningsmedel för att märka något. :gremgrin:

Eksem

Champion
"Tycker dock det är synd om alla som innefattas som studentikos (kan man få höra din definition så att man är innanför eller utanför den? "

Hade du kul på insparken? Du är en tönt.
Har du en overall med patches på? Du är en tönt.
Kränger du Blandaren? Du är en tönt.
Har du streakat i Uppsala? Du är en tönt.
Har du spelat skivor på nation? Du är en tönt.
Gillar du spex? Du är en tönt.
Dricker du punsch? Du är en tönt.

Osv.

Troberg

Sinister eater
Tänk bara att sitta i timmar och studera ett visst flygplan eller fartyg
Det är väl mest det som är poängen? Att lära sig om förebilden, hur den funkade, dess historiska roll och så vidare.

G

Guest

Guest
Tre saker.

Adult Swim-serier.
Adult Swim är Cartoon Networks "vuxen"-timme i staterna, jag är rätt säker på att det inte sänds i Sverige men jag kan ha fel eftersom jag inte har några lyxiga extrakanaler.
Lågbudgeterade tecknade serier som klippts ihop av några amerikanska slacker-lustigkurrar från gamla kackiga Hanna-Barbera-serier. De är alla rätt så mycket likadana men Aqua Teen Hunger Force är väl lite av deras flaggskepp. De följer rätt så ofta samma mönster, där finns nästan alltid en eller högst två personer som är rätt vettiga, i bemärkelsen de drivs inte av girighet och otroligt låga instinkter (till skillnad från alla andra i serierna). Dessa "vettiga" typer är ofta väldigt väldigt smarta eller på olika sett auktoriteter men blir ändå trampade på av puckon som försöker fullfölja någon obskyr plan. De flesta avsnitt handlar om hur de fåfängt kämpar mot omständigheterna och omgivningens idioti men alltid förlorar på något förnedrande vis.
Min favorit är Sealab 2021 även om Harvey Birdman är rätt najs den med.
Serierna har någon sorts kult-status i Yankeeland men jag har aldrig träffat någon svensk som vet jag pratar om (vilket självklart ger mig en väldigt fin och vacker känsla av att jag är speciell och mycket mer haj på popkultur än min omgivning).

Trevliga citat från Sealab:

"The butter churner is stolen? But where the hell am i supposed to get my fix? Sparks, i cant go back to margarine!"

"Screw it! We got bigger problems than a butter-shortage! Heh, never thought i said that!"

-Murphy "What we dont have a dungeon? Sorry guys!"
-Gandalf "Earth, Wind and Fire, back to the shire!"

"Look! The monster is repulsed by the the very fatness of Dolphin Boys touch! Don´t you understand! All we have to do is gett disgustingly fat!"

Lajv.
Inte finska prettolajv där femtio konststudenter stänger in sig i en livmoder och låtsas vara hermafroditer, utan svenska lajv där byn endast består av en pressening och bebos av femtio vakter, tjugo sjökor (yrket, inte djurarten) och tio orchjägare. Den blir dessutom attackerad av orcher 3-4 gånger om dagen, svartkonstnärer förhäxar hälften av byn några timmar om dygnet och alla magiska-ting-som-någon-ondskefull-men-otroligt-mäktig-trollkarl-tappat-bort-för-jätte-jätte-jättelängesedan dyker alltid upp. Men den här typen av lajv tror jag är utdöende, snart kommer det bara vara gisslandrama-lajv och otroligt påkostad Tolkien-tolkningar som kommer finnas till buds. Så passa på så länge ni har chansen. Det är synd att lajv har fått lite av en töntstämpel på det här forumet eftersom det faktiskt är jävligt roligt att springa runt och stojja i skogen. Det är kort sagt väldigt befirande att få hänga med ett gäng nördar ute på någon mosse, diskutera sagan om ringen, dissa Åke Ohlmarks och dessutom känna sig tuff i ringbrynja hjälm.

Laban.
Laban är en underfundig bassethund som lite pillemariskt kommenterar sin husse och mattes olika påfund i min morgontidning. En typisk Laban-stripp kan se ut så här:

Laban är hungrig, han tänker: Oj vad jag är hungrig!
Så ropar husse från köket: Laban, det är mat!
Laban blir glad och tänker: Jippie!

Allvarligt talat, det där är direkt från en stripp, jag har läst den varje morgon i flera år och jag har aldrig, aldrig, aldrig uppfattat någon slags poäng, eller antydning till något skämt. Det är en så fullständigt meningslös serie att man går och tänker på den hela dagen eftersom det känns som om man missar något. Är det bara jag som är tråkigt? Är Laban för avancerad för mig? Är det mig det är fel på?
Jag misstänker att anledningen till att den fortfarande publiceras är lite av ett kejsarens-nya-kläder syndrom. Alla tror att det är dom det är fel på som inte fatttar Laban, så ingen skickar ett brev där de undrar varför det här slöseriet med trycksvärta publiceras.
Trots seriens rätt vardagliga tråkighet så tycker jag det är rätt spännande med Laban, eller tråkiga dagsstrippar som Blondie, Knasen o.s.v. i allmänhet. De känns så otroligt konservativa att man blir snurrig. Ett striktare format får man leta efter. Inga som helst utsvävningar tillåts, trots att det inte längre finns några tekniska skäl att hålla sig inom rutorna längre. Och innehållet är om möjligt ännu konservativare, samma skämt om att generalen tycker illa om sin fru, samma skämt om att Dagobert sover mycket, samma skämt om att Schassen misshandlar Knasen, kan det aldrig vara nog? Är det någon som har skrattat åt en Knasen-stripp de senaste tio åren? Varför är författarna så in i helvete allergiska mot förändring? Dessa frågor tycker jag är lite spännande, och om jag någon gång får något tillfredställande svar kommer jag bli väldigt förvånad.
Förutom att dessa serier trycks i dagspressen i rätt stor omfattning har Knasen sin egen tidning där nya kopior på Morts skämt från 60-talet presenteras bredvid originalen... Och jag ska inte börja snacka om 91:an...

Trots vad jag just sagt tycker jag rätt bra om Mort Walker-fossilerna, men jag tycker de kunde kanske skriva ett nytt skämt, en gång... Eller så...
Och en dag utan Laban är som en dag utan sol för mig numera...

Ni får ursäkta eventuella stavfel och sånt, ska iväg till skolan...

Edit: ändrade en väldig massa och rättade några stavfel...

Saxifrage

Hero
Solstollarna!

Jag citerar Fredrik Wikingsson: "två gubbsjuka skåningar som gick omkring med halvribba i en studio i Malmö, omgivna av brudar i baddräkt". Och detta i SVT! På 80-TALET!!!

Kan man annat än älska ett sådant program? Jag har dessutom hört rykten att konceptet lär ha exporterats till nån lokal-TV-station i Florida. Om det är sant gör det ju inte saken sämre!

G

Guest

Guest
Re: Grymmaste skräpkulturen?[OT]

Insparken är det nollningen? (beskriv gärna ingående)
Nä jag hatar punch.
Nä jag har ingen overall.
Nä spex är rätt trist om man jämför med annat.
Varför vill man befinna sig i Uppsala?
Vad sjutton är resten av sakerna?

Duddmannen

Hero
Argh! Emotional trauma!!! [ANT]

Solstollarna
Neej!! Nu kom en hel flodvåg av kass barn-TV tillbaka i mitt minne! Usch, hur ska jag få ur det igen?! Sommarmorgon var roten till mycket ondska på 80-talet!

Eksem

Champion
Re: Grymmaste skräpkulturen?[OT]

Du är i vilket fall inte utblommat studentikos. Men det ligger latent i kroppen hos massvis med människor som inte märker det förrän de står på Drottninggatan iklädda orange overaller med Dilbert-patches och hojtar åt folk att de ska köpa deras kassa stundenttidning till överpris.

Framtiden får väl utvisa...